Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Πέρασε με επιτυχία το πρώτο και πλέον αγωνιώδες τεστ, αυτό της πασχαλινής κίνησης, η Fraport Greece, η διοίκηση της οποίας σήμερα αναμένεται να ανακοινώσει τα πρώτα στοιχεία από την επιβατική κίνηση των ημερών.
Παραλαμβάνοντας τη νύχτα της Μ. Δευτέρας προς Μ. Τρίτη τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια δεν υπήρχαν περιθώρια για λάθη. Εξάλλου το μεγάλο στοίχημα για την εταιρεία ήταν να παραλάβει τα αεροδρόμια χωρίς να σταματήσει η λειτουργία τους ούτε για ένα δευτερόλεπτο. Για την επίτευξη αυτού του σκοπού πραγματοποιήθηκαν 25.000 ώρες εκπαίδευσης των υπαλλήλων τους τελευταίους τρεις μήνες. Το σχήμα Fraport – όμιλος Κοπελούζου που ανέλαβε τη διαχείριση των 14 αεροδρομίων για περίοδο 40 ετών, με δυνατότητα παράτασης για άλλα δέκα χρόνια, καταβάλλοντας 1,23 δισ., έχει ήδη ξεκινήσει εκτενείς παρεμβάσεις σε όλα τα αεροδρόμια, οι οποίες αφορούν γενικό καθαρισμό, βάψιμο των εγκαταστάσεων και ανακαίνιση των χώρων υγιεινής. Τα έργα αναβάθμισης των υποδομών που θα εκτελέσει η Intrakat θα ξεκινήσουν αμέσως μετά το καλοκαίρι. Το επενδυτικό πρόγραμμα της Fraport Greece για τους 48 πρώτους μήνες της παραχώρησης είναι 400 εκατ. ευρώ. Απ’ αυτά, τα 95 εκατ. αφορούν το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης.
Τα έργα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την κατασκευή 5 νέων τερματικών σταθμών στα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Κεφαλονιάς, Κω και Μυτιλήνης, αύξηση του συνολικού μεγέθους των 14 τέρμιναλ σε 300.000 τετραγωνικά, αύξηση των σημείων check in από 213 σε 297, των σημείων ελέγχου ασφαλείας από 44 σε 84, των πυλών από 103 σε 147 και των θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών από 115 σε 150. Επιπλέον θα προχωρήσει η ριζική ανανέωση της εσωτερικής και εξωτερικής όψης του καθενός αεροδρομίου.
Παράλληλα, έχουν επιλεγεί και υπογραφεί οι σχετικές συμβάσεις με τις εταιρείες φύλαξης Brinks Hellas και ESA. Η Redex, που ανήκει στον όμιλο Κοπελούζου, έχει αναλάβει την παροχή υπηρεσιών τεχνικής διαχείρισης και συντήρησης των κτηρίων, ενώ όλες οι εμπορικές παραχωρήσεις και μισθώσεις έχουν ήδη συμφωνηθεί και συμβολαιοποιηθεί με τους ενοίκους. Συγκεκριμένα, τα Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών, θα αναλάβουν τον υπερδιπλασιασμό των εμπορικών χώρων από 5.000 τ.μ. σε περισσότερα από 12.000 τ.μ., με τη σύμβαση να είναι τριακονταετούς διάρκειας. Η επέκταση και βελτίωση των εμπορικών χώρων θα ξεκινήσει το 2017 και θα ολοκληρωθεί το 2021.
Εν τω μεταξύ, ακριβότερα θα είναι πλέον τα εισιτήρια των αεροπορικών εταιρειών που αναχωρούν από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, καθώς τίθεται σε εφαρμογή τα όσα προβλέπονται από τον κυρωτικό νόμο της σύμβασης παραχώρησης του ελληνικού κράτους στη Fraport Greece. Η απόφαση είχε άμεση ισχύ από 11 Απριλίου 2017, για τους αναχωρούντες επιβάτες από τα αεροδρόμια Ακτίου, Ζακύνθου, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Κέρκυρας, Κεφαλονιάς, Κω, Λέσβου, Μυκόνου, Ρόδου, Σάμου, Σαντορίνης, Σκιάθου και Χανίων οι οποίοι είναι υποκείμενοι φόρου, ανά επιβάτη.
Όπως ανακοίνωσε η Astra Airlines, στα δρομολόγια των χαρακτηρισμένων άγονων γραμμών θα επιβάλλεται τέλος επιβατών 12 ευρώ συν 1,5 ευρώ τέλος ασφαλείας συν ΦΠΑ 24% επί του συνόλου (τελικό ποσό 16,74 ευρώ) και στα υπόλοιπα δρομολόγια τέλος επιβατών 12 ευρώ συν 1,5 ευρώ τέλος ασφαλείας συν ΦΠΑ 24% επί του τέλους ασφαλείας μόνο (τελικό ποσό 13,86 ευρώ).
Τεχνολογική πλατφόρμα
Ο πολυεθνικός όμιλος SITA θα προσφέρει υπηρεσίες τεχνολογίας και πληροφορικής μέσω του συστήματος AirportConnect Open, που επιτρέπει στις αεροπορικές εταιρείες να λειτουργούν απρόσκοπτα στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια τα γραφεία, τα περίπτερα και τους χώρους επιβίβασης για check-in. Ουσιαστικά, η τεχνολογική αυτή πλατφόρμα θα εξασφαλίζει τη διαλειτουργικότητα όλων των απαραίτητων συστημάτων.