Skip to main content

Ε.Ε: Τι δημιουργεί την «τρύπα» στο εμπορικό ισοζύγιο έναντι της Κίνας;

Της Νατάσας Στασινού
[email protected] 

Λίγα 24ωρα μετά τη Σύνοδο Κορυφής με την Ε.Ε., στην οποία δεσμεύθηκε για ίση μεταχείριση και ευκαιρίες στις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, και ενώ οι διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ βρίσκονται στην τελική ευθεία, η Κίνα έδωσε στη δημοσιότητα εμπορικά στοιχεία, που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν νέα «αγκάθια». Το εμπορικό πλεόνασμά της τον Μάρτιο όχι μόνο δεν περιορίστηκε, αλλά «φούσκωσε» απότομα. Τα στοιχεία θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τόσο ο Ντόναλντ Τραμπ όσο και οι Ευρωπαίοι προκειμένου να εντείνουν την πίεση στον κινεζικό δράκο. 

Ενώ όμως για το τεράστιο εμπορικό έλλειμμα των ΗΠΑ έναντι της Κίνας έχουν γραφτεί άπειρα άρθρα και αναλύσεις εξαιτίας του «πολέμου» των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του πλανήτη, πολύ λιγότερο έχει συζητηθεί και εξεταστεί η «τρύπα» στο εμπορικό ισοζύγιο της Ε.Ε. απέναντι στην ασιατική οικονομία. Αν και οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις έχουν στρέψει εδώ και μία δεκαετία το βλέμμα τους στην τεράστια αυτή αγορά, θέλοντας να εκμεταλλευθούν την αυξημένη έως και πρόσφατα όρεξη των καταναλωτών της, η Κίνα εξακολουθεί να εξάγει πολύ περισσότερα αγαθά από ό,τι εισάγει από την γηραιά ήπειρο. 

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Eurostat το 2018 το εμπορικό έλλειμμα της κοινότητας έναντι της Κίνας ήταν 185 δισ. ευρώ. Οι 28 χώρες της Ε.Ε. εξήγαγαν προς την κινεζική αγορά αγαθά αξίας 210 δισ. ευρώ και εισήγαγαν αγαθά αξίας 395 δισ. ευρώ την περασμένη χρονιά. Τα στοιχεία δεν εκπλήσσουν, αφού σταθερά από το 2008 έως και το 2018 το ετήσιο εμπορικό ισοζύγιο των δύο πλευρών θέλει τους Ευρωπαίους στο «μείον». 

Σημειώνεται ότι πέρυσι το ύψος των εξαγωγών της Ε.Ε. προς την αγορά του «δράκου» ήταν το υψηλότερο όλων των εποχών, αλλά αυτό δεν ήταν αρκετό να ανατρέψει την κατάσταση, αφού και οι εισαγωγές από την Κίνα κινήθηκαν σε επίπεδα-ρεκόρ. H Kίν είναι ο κορυφαίος εμπορικός εταίρος της Ε.Ε., καλύπτοντας το 20% των εισαγωγών της Ε.Ε. Απο την άλλη πρόκειται για την αγορά που απορροφά το 11% των εξαγωγών της, δεύτερη στην κατάταξη των κορυφαίων προορισμών για τα ευρωπαϊκά προϊόντα με τις ΗΠΑ στην κορυφή να απορροφούν το 21% των εξαγωγών της Ένωσης. 

Η Ε.Ε. διαμαρτύρεται ότι ενώ οι κινεζικές επιχειρήσεις βρίσκουν ανοιχτές τις ευρωπαϊκές αγορές για τα προϊόντα τους, δεν συμβαίνει το ίδιο στην Κίνα, που μόλις τον τελευταίο χρόνο άρχισε να κινείται με ταχύτερα βήματα στο άνοιγμα σημαντικών αγορών. Ακόμη και έτσι όμως η κοινότητα εξακολουθεί να κατηγορεί την κινεζική πλευρά για «ντάμπινγκ», δηλαδή για επιδότηση εξαγωγικών της επιχειρήσεων (όπως είναι πχ οι χαλυβουργίες) προκειμένου να πωλούν προϊόντα στην ευρωπαϊκή αγορά σε τιμές χαμηλότερες του κόστους. 

Η πρακτική αυτή που ακολουθείται επί χρόνια από την Κίνα- αν και τιμωρείται με αντι-ντάμπινγκ δασμούς από την Ε.Ε.- έχει σε συνδυασμό με τις ούτως ή άλλως πολύ ελκυστικές τιμές των κινεζικών προϊόντων ανοίξει την ψαλίδα του εμπορικού πλεονάσματος έναντι της Ευρώπης κατά 14 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2008. 

Αξίζει να δούμε ποια προϊόντα έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στις εμπορικές σχέσεις και διαμάχες των δύο πλευρών. Οι περισσότερες εισαγωγές από την Κίνα αφορούν τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό (περίπου 60 δισ. ευρώ). Γίνεται αντιληπτό λοιπόν πόσο σημαντική είναι η υπόθεση της Huawei και η όλη συζήτηση για το εάν θα της επιτραπεί να συμμετάσχει στους διαγωνισμούς για δίκτυα 5G. To κυριότερο θέμα είναι βέβαια αυτό της ασφάλειας, αφού υπάρχουν ανησυχίες για κατασκοπία εκ μέρους του Πεκίνου (κάτι που η εταιρεία αρνείται κατηγορηματικά). Ωστόσο ανησυχία προκαλεί και το εάν οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού θα μπορούν να ανταγωνιστούν τους κινεζικούς κολοσσούς. 

Ακολουθούν μηχανές αυτόματης επεξεργασίας δεδομένων (περίπου 48 δισ. ευρώ).  Η Ε.Ε. εισάγει επίσης κινεζικές ηλεκτρικές συσκευές αξίας σχεδόν 20 δισ. ευρώ, έπιπλα αξίας 10 δισ.  και άλλο οικιακό εξοπλισμό επίσης αξίας 10 δισ. ευρώ, ενώ τη λίστα με τα πλέον περιζήτητα κινεζικά προϊόντα συμπληρώνουν ρούχα, υποδήματα, αλλά και βρεφικά καροτσάκια. 

Από την άλλη η Ε.Ε. εξάγει στην κινεζική αγορά αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες αξίας άνω των 20 δισ. ευρώ, ενώ αρκετά υψηλή είναι και η αξία των εξαγωγών εξαρτημάτων για οχήματα και αεροσκάφη, όπως και φαρμάκων. 

naftemporiki.gr