Αποστολή στην Καστοριά
Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]
Ταχύτητα εκτέλεσης των εργασιών, με παράλληλη τήρηση των αυστηρότερων κανόνων ασφάλειας και μέγιστη πρόνοια για την προστασία του περιβάλλοντος. Αυτό είναι το τρίπτυχο με το οποίο υλοποιείται η κατασκευή του ελληνικού σκέλους Διαδριατικού Αγωγού φυσικού αερίου (TAP), η οποία εξελίσσεται εντός των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων, ώστε ως τμήμα του λεγόμενου Νότιου Διαδρόμου φυσικού αερίου, να ξεκινήσει το 2020 τις παραδόσεις φυσικού αερίου από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ.
Η κατασκευή του ελληνικού τμήματος θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2018, όπως ανέφερε χθες η Διευθύντρια του ΤΑΡ για την Ελλάδα, κ. Κατερίνα Παπαλεξανδρή, σε αποστολή εκπροσώπων του Τύπου σε εργοτάξιο του έργου στην Καστοριά, στην οποία συμμετείχε η «Ν», και την ξενάγησή τους σε σημεία στην ευρύτερη περιοχή όπου πραγματοποιούνται εργασίες συναρμολόγηση των σωλήνων και εγκατάστασής τους στο υπέδαφος.
Όπως πρόσθεσε η κ. Παπαλεξανδρή, στο τέλος του χρόνου θα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του τμήματος του αγωγού που διασχίζει. Έτσι, στόχος είναι την επόμενη χρονιά να ξεκινήσουν οι δοκιμές για ολόκληρο του χερσαίου σκέλους του αγωγού.
Σε φάση αποκατάστασης 300 από τα 550 χιλιόμετρα
Ο προϋπολογισμός του ελληνικούς τμήματος αγγίζει το 1,5 δισ. ευρώ, ενώ σε αυτό απασχολούνται 3.300 άτομα – τα οποία σε διάφορες φτάσεις έχουν φτάσει και τα 3.500. Απόδειξη για τον βαθμό στον οποίο έχει ήδη εξελιχθεί είναι το γεγονός ότι από τα 550 χιλιόμετρα που θα είναι το μήκος του στην επικράτεια της χώρας μας, και με δεδομένο πως ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2016, αυτή τη στιγμή περίπου 300 χιλιόμετρα βρίσκονται σε φάση αποκατάστασης, δηλαδή πλήρους επαναφοράς των εδαφών στην κατάσταση που βρίσκονταν πριν από την τοποθέτηση των σωλήνων στο υπέδαφος.
Μάλιστα, ήδη έχουν υπογραφεί 1.300 πρωτόκολλα εξόδου, δηλαδή οι αντίστοιχες εκτάσεις έχουν επιστραφεί και επίσημα στους ιδιοκτήτες τους, ενώ στο δυτικό τμήμα του αγωγού (Θράκη), περισσότεροι από 1.000 αγρότες έχουν ξεκινήσει να καλλιεργούν στα αγροτεμάχιά τους.
Απόρριψη της διαμεσολάβησης για το τμήμα στα Τενάγη Καβάλας
Την ίδια στιγμή, «αγκάθι» για την αποπεράτωση του έργου αποτελούν τα 10 χιλιόμετρα που πρόκειται να διασχίζει στα Τενάγη της Καβάλας, όπου λόγω αντιδράσεων για την τοπική όδευση του έργου, δεν έχει καν δημιουργηθεί η απαραίτητη ζώνη εργασίας που θα δρομολογήσει την κατασκευή του συγκεκριμένου τμήματος. Αρνητική εξέλιξη, όπως επισήμανε η κ. Παπαλεξανδρή, είναι πως οι φορείς που αντιδρούν απέρριψαν τη διεξαγωγή διαμεσολάβησης, που τους είχε προτείνει η κοινοπραξία, ώστε με τη συμβολή ανεξάρτητων και διαπιστευμένων διαμεσολαβητών, τα δύο μέρη να διευθετούσαν τις μεταξύ τους διαφωνίες.
Η Διευθύντρια του ΤΑΡ ανέφερε πως, αν και εξετάζονται επιμέρους βελτιώσεις, ωστόσο δεν υπάρχει δυνατότητα αλλαγής της όδευσης του αγωγού, όπως προτείνουν οι φορείς. Κι αυτό γιατί η εναλλακτική όδευση που προτείνουν όχι μόνο θα δημιουργούσε προβλήματα στην ασφάλεια κατασκευής, αλλά και θα σήμαινε πως θα πρέπει να γίνουν εργασίες μέσα σε δάσος. Επίσης, υπογράμμιζε πως είναι επείγον να λυθεί το ζήτημα άμεσα, ώστε να διευθετηθεί η εκκρεμότητα, προσθέτοντας πως γι’ αυτό τον σκοπό η κοινοπραξία βρίσκεται σε συνεχή διάλογο με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αλλά και τις τοπικές κοινότητες.
Υψηλά στάνταρντ ασφάλειας και προστασίας της φύσης
Την ίδια στιγμή, η ταχύτητα εξέλιξης του αγωγού σε όλη την υπόλοιπη ελληνική επικράτεια συνοδεύεται από υψηλή κουλτούρα ασφάλειας, και τόσο αυστηρούς κανόνες προστασίας, ώστε έως σήμερα να γίνεται με την Αξιοσημείωτο είναι πάντως ότι, παρά την ταχύτητα με την οποία εξελίσσεται η κατασκευή, δεν έχει συμβεί κανέναν μείζον ατύχημα. Κι αυτό γιατί, σε όλες τις εργασίες που εμπλέκονται στην κατασκευή, τηρούνται οι πλέον αυστηροί κανόνες ασφάλειας.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι πως κάθε πρωί όσοι εργάζονται στο πεδίο υποβάλλονται σε αλκοτέστ, τα οποία διενεργούνται και μέσα στην ημέρα σε τυχαιοποιημένη βάση. Επίσης, σε ό,τι αφορά τον τομέα της οδήγησης, ο οποίος είναι από τους πλέον επίφοβους τομείς για την πρόκληση ατυχημάτων σε ανάλογα έργα, με δεδομένο το μεταφορικό έργο που θα πρέπει να υλοποιηθεί.
Στην περίπτωση, ωστόσο, του ελληνικού τμήματος του αγωγού έχουν διανυθεί έως τώρα 60 εκατ. χιλιόμετρα, χωρίς να υπάρξει κάποιο μείζον πρόβλημα, αφού κατ’ αρχάς έχουν τεθεί αυστηρά όρια ταχύτητας, τα οποία παρακολουθούνται σε συνεχή βάση, χάρη σε διασυνδεδεμένους αισθητήρες μέτρησης ταχύτητας, που έχουν τοποθετηθεί στα οχήματα σε μεταδίδουν τις μετρήσεις τους σε μία κεντρική πλατφόρμα.
Επιπλέον, όλοι οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι κάθε 2 ώρες να κάνουν 15 χιλιόμετρα, ενώ υπάρχει και ανώτατο όριο χιλιομέτρων που μπορούν να διανύσουν σε ένα 24ωρο.
Τέλος, η κοινοπραξία έχει δώσει ιδιαίτερο βάρος στο να περιορισθεί όσο το δυνατόν περισσότερο η επιβάρυνση του περιβάλλοντος και οι ζώνες τοποθέτησης των αγωγών να επανέλθουν στην προηγούμενη περιβαλλοντική κατάσταση. Ενδεικτικό είναι πως γι’ αυτόν τον σκοπό, οι υπεργολάβοι έχουν συστήσει ομάδες περιβάλλοντος, από ειδικούς που επιβλέπουν τις εργασίες κατασκευής και υλοποιούν τις στρατηγικές αποκατάστασης.