Τον Νοέμβριο θα ολοκληρωθεί η κατασκευή του ελληνικού τμήματος του αγωγού φυσικού αερίου TAP, μήκους 550 χιλιομέτρων, από τους Κήπους του Έβρου έως τα ελληνοαλβανικά σύνορα, στην Κρυσταλλοπηγή της Καστοριάς. Θα ακολουθήσουν δοκιμές μέχρι τα μέσα του 2019, οπότε θα αρχίσει η εισαγωγή υδρογονανθράκων και το 2020 το έργο θα είναι έτοιμο για εμπορική λειτουργία.
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, τα παραπάνω επεσήμανε η διευθύντρια του έργου για την Ελλάδα, Κατερίνα Παπαλεξανδρή, στο πλαίσιο ενημέρωσης για την εξέλιξη των εργασιών που πραγματοποιήθηκε στην Καστοριά. Υπενθυμίζεται ότι ο αγωγός θα μεταφέρει σε πρώτη φάση 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου ετησίως, από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη, με προοπτική διπλασιασμού της μεταφορικής ικανότητας σε επόμενο στάδιο, στα 20 δισεκατομμύρια κυβικά. Θα συνδέεται σε τρία σημεία (στην Πέλλα την Καστοριά και την Κοζάνη) με το ελληνικό σύστημα φυσικού αερίου.
Ο αγωγός διέρχεται από 13 περιφερειακές ενότητες και 140 κοινότητες στη Βόρειο Ελλάδα ενώ διαθέτει 23 συνολικά βαλβιδοστάσια, μέσω των οποίων θα διακόπτεται η ροή, προκειμένου να γίνονται εργασίες συντήρησης ανά τμήμα του αγωγού
Οι εκκρεμότητες
Σε εκκρεμότητα, σύμφωνα με την κ. Παπαλεξανδρή, παραμένει το ζήτημα της διέλευσης του αγωγού από περιοχή της Καβάλας όπου σε μήκος 11 περίπου χιλιομέτρων η χάραξη έχει προκαλέσει αντιδράσεις από τοπικούς φορείς. Όπως έγινε γνωστό σήμερα η πρόταση της εταιρίας για παραπομπή του θέματος σε διαιτησία απορρίφθηκε από την άλλη πλευρά.
Το ύψος της επένδυσης
Η επένδυση για την κατασκευή του ελληνικού τμήματος του αγωγού φθάνει στο 1,5 δισ. ευρώ, μεγάλο μέρος των οποίων αφορά εργολαβίες, προμήθειες υλικών και υπηρεσιών που έχουν ανατεθεί σε ελληνικές επιχειρήσεις. Συνολικά 367 ελληνικές επιχειρήσεις έχουν υπογράψει σύμβαση συνεργασίας με την κοινοπραξία κατασκευής. Οι εκπρόσωποι της Κοινοπραξίας τόνισαν ότι το έργο κατασκευάζεται με αυστηρές προδιαγραφές για την προστασία του περιβάλλοντος, την αποκατάσταση των εδαφών και την μεγιστοποίηση του οφέλους για τις τοπικές κοινωνίες.
Όπως επισημάνθηκε ενδεικτικά για τη διέλευση του ποταμού Αξιού έγινε διάτρηση μήκους 1800 μέτρων, από τις μεγαλύτερες στον κόσμο, προκειμένου να προστατευθεί το οικοσύστημα.Τα τμήματα του αγωγού συγκολλούνται αυτόματα και αφού ολοκληρωθεί ο έλεγχος ποιότητας της συγκόλλησης τοποθετούνται στο έδαφος, σε βάθος τουλάχιστον 1,3 μέτρα.