Τα 371 Boeing 737 Max 8 και Max 9 έχουν καθηλωθεί ύστερα από δύο, μέσα σε ένα πεντάμηνο, αεροπορικά δυστυχήματα στην Αιθιοπία και την Ινδονησία, που άφησαν πίσω τους 350 νεκρούς. Έρευνες έχουν ανοίξει στις ΗΠΑ και αλλού, με τους ειδικούς να προσπαθούν να απαντήσουν στο μεγάλο ερώτημα: Φταίει το λογισμικό του αεροσκάφους για τις τραγωδίες; Αξίζει να θυμηθούμε τι γνωρίζουμε μέχρι στιγμής, αλλά και τι περιμένουμε να γίνει στο εξής.
Τι γνωρίζουμε
Οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν ότι ανοίγουν έρευνα για τον τρόπο με τον οποίο δόθηκε η άδεια στα Max 737 να πετάξουν
H Eυρώπη και ο Καναδάς ανακοίνωσαν την Τρίτη ότι θα πραγματοποιήσουν ανεξάρτητους ελέγχους για την πιστοποίηση της ασφάλειας των αεροσκαφών.
Τα μαύρια κουτιά του μοιραίου αεροσκάφους των Αιθιοπικών Αερογραμμών βρίσκονται στα χέρια Γάλλων ερευνητών, Οι τελευταίες λέξεις του πιλότου μπορούν να αποκαλύψουν πολλά για τα αίτια της συντριβής.
Η Boeing έχει σταματήσει τις παραδόσεις όλων των MAX σε πελάτες, αλλά δεν έχει σταματήσει την παραγωγή τους. Οι απώλειες στην κεφαλαιοποίησή της υπολογίζονται σε 28 δισ. δολάρια.
Η Boeing υποστηρίζει ότι τα Max είναι ασφαλή, αλλά στηρίζει την απόφαση της αμερικανικής Oμοσπονδιακής Υπηρεσίας Αεροπορίας (FAA) να τα καθηλώσει.
Οι ερευνητές έχουν βρει ισχυρές ομοιότητες στα δεδομένα των δύο μοιραίων πτησέων, που αφορούν τον σταθεροποιητή.
Οι ειδικοί πιστεύουν ότι το νέο σύστημα ελέγχου πτήσεων, MCAS, στα αεροσκάφη, που σχεδιάστηκε να σταθεροποιεί βυθίζοντας τη μύτη του αεροσκάφους, ίσως να προκάλεσε τη συντριβή και στις δύο περιπτώσεις, με τους πιλότους να αδυνατούν να το απενεργοποιήσουν ώστε να ανακτήσουν τον έλεγχο του αεροσκάφους οι ίδιοι. Ωστόσο δεν έχει επιβεβαιωθεί με συγκεκριμένα στοιχεία το σενάριο αυτό.
Ο πιλότος των Αιθιοπικών Αερογραμμών δήλωσε προβλήματα εσωτερικού ελέγχου και ζήτησε άδεια επιστροφής λίγα λεπτά με την απογείωση. Ο πιλότος της Lion Air, είχε επίσης υποβάλλει αίτημα επιστροφής λίγο μετά την απογείωση από τη Τζακάρτα.
Η Ινδονησία ανακοίνωσε θα δώσει στη δημοσιότητα την τελική αναφορά των ερευνών για τη συντριβή του αεροσκάφους της Lion Air μεταξύ Ιουλίου και Αυγούστου.
Τι θα ακολουθήσει;
Οι Αμερικανοί βουλευτές έχουν πει ότι τα αεροσκάφη μπορεί να μείνουν καθηλωμένα για πολλές εβδομάδες προκειμένουν να αναβαθμιστεί και να εγκατασταθεί το λογισμικό. Άλλες χώρες ενδέχεται να τα κρατήσουν καθηλωμένα πολύ περισσότερο.
Το αμερικανικό υπουργείο Μεταφορών θα ελέξγχει την διαδικασία πιστοποίησης από την FAA. Aυτό μπορεί να οδηγήσει σε αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της FAA.
H Boeing σχεδιάζει να παρουσιάσει το αναβαθμισμένο λογισμικό σε περίπου μία εβδομάδα.
Το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης θα βάλει επίσης στο μικροσκόπιο την FAA. Δεν αποκλείεται τα στελέχη της να κληθούν να καταθέσουν και στο Κογκρέσο.
Ο Αμερικανός πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ, σχεδιάζει να προτείνει τον πρώην επικεφαλής της Delta Airlines, Στιβ Ντίκσον, για νέο επικεφαλής της FAA.
Δεν έχουν κατατεθεί αγωγές μετά τα δυστυχήματα. Ωστόσο ορισμένοι περιμένουν ότι η Boeing θα έρθει αντιμέτωπη με μηνύσεις.
Σε αναμονή βρισκόμαστε και για τα αποτελέσματα των εξετάσεων DNA στις σορούς των επιβατών των Αιθιοπικών Αερογραμμών. Η διαδικασία μπορεί να διαρκέσει έως και έξι μήνες.
Πηγή: Reuters