Skip to main content

Μάχη με τον χρόνο για την α΄ κατοικία

Από την έντυπη έκδοση

Μάχη με τον χρόνο και τις αντιρρήσεις των θεσμών -ειδικά της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας- δίνει η κυβέρνηση προκειμένου να καταθέσει το νομοσχέδιο για την προστασία της κύριας κατοικίας από τον πλειστηριασμό. Το ιδανικό σενάριο θα ήταν η κατάθεση να γίνει μέχρι αύριο ώστε το νομοσχέδιο να συζητηθεί με τη διαδικασία του επείγοντος -δηλαδή να συζητηθεί για τουλάχιστον δύο ημέρες στην Ολομέλεια- και να έχει ψηφιστεί μέχρι την Παρασκευή, δηλαδή πριν από την κρίσιμη συνεδρίαση του Euro Working Group της επόμενης Δευτέρας.

Το εναλλακτικό σενάριο είναι να ακολουθηθεί η διαδικασία του κατεπείγοντος -πρακτικά αυτό προσφέρει τη δυνατότητα κατάθεσης του νομοσχεδίου έως την Πέμπτη ώστε η συζήτηση και η ψήφιση να γίνει την Παρασκευή-, ενώ το ενδεχόμενο να πάει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης στο EWG χωρίς ψηφισμένο νομοσχέδιο είναι το τρίτο κατά σειρά… προτεραιότητας σενάριο.

Σε αυτό το ενδεχόμενο, βέβαια, αυξάνει ο βαθμός επικινδυνότητας, καθώς πλέον θα μεσολαβούν ελάχιστα 24ωρα μέχρι τη συνεδρίαση του Eurogroup στο Βουκουρέστι, στις 5 Απριλίου. 

Το ιδανικό σενάριο να ψηφιστεί το νομοσχέδιο μέσα στην εβδομάδα δεν είναι καθόλου εξασφαλισμένο, τουλάχιστον με βάση τα δεδομένα που ίσχυαν μέσα στο Σαββατοκύριακο. Η κυβέρνηση φέρεται να παρέλαβε την Παρασκευή ένα κείμενο θέσεων των θεσμών, από το περιεχόμενο του οποίου προκύπτει η «αναβίωση» των περισσότερων αντιρρήσεων που είχαν διατυπωθεί ειδικά από την ΕΚΤ – από την αρχή της διαπραγμάτευσης. Με βάση τις διαθέσιμες πληροφορίες, οι θεσμοί δεν αποδέχονται ακόμη ούτε καν τα όρια ένταξης στη ρύθμιση που έχουν συμφωνηθεί ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και τις διοικήσεις των τραπεζών. Έτσι, εγείρονται ενστάσεις:

1 Για το όριο της αντικειμενικής αξίας, το οποίο η κυβέρνηση έχει συμφωνήσει με τις τράπεζες να διαμορφωθεί στα 250.000 ευρώ. Περιορισμός του ορίου σε χαμηλότερα όρια θα σημάνει και τη μείωση του αριθμού των δανειοληπτών που θα μπορούν να ενταχθούν στην πλατφόρμα. 

2 Για την ένταξη των επιχειρηματικών δανείων που έχουν χορηγηθεί με προσημείωση της κύριας κατοικίας. Το συνολικό υπόλοιπο αυτών των δανείων ανέρχεται περίπου στα δύο δισ. ευρώ, ενώ η πρόθεση της κυβέρνησης ήταν και σε αυτή την κατηγορία να ισχύσουν οι ίδιες ακριβώς προϋποθέσεις ένταξης με τα στεγαστικά δάνεια. Οι δανειστές διαφωνούν έντονα και μένει να φανεί αν στο αίτημα των θεσμών να μην ενσωματωθούν καθόλου τα επιχειρηματικά δάνεια θα υπάρξει μια συμβιβαστική λύση, με ένταξη μεν, αλλά με αυστηρότερους όρους, τόσο για το υπόλοιπο του ληξιπρόθεσμου δανείου όσο και για τα εισοδηματικά κριτήρια. 

3 Το αρχικό σχέδιο στο οποίο έχουν συμφωνήσει κυβέρνηση και τράπεζες ορίζει ότι στην πλατφόρμα θα μπορούν να ενταχθούν οι δανειολήπτες υπό την προϋπόθεση ότι το δάνειό τους θα έχει καταστεί ληξιπρόθεσμο για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 90 ημερών μέχρι και το τέλος του 2018. Οι θεσμοί φαίνεται να εγείρουν αντιρρήσεις και σε αυτό, ζητώντας το χρονικό όριο να μετατεθεί για το τέλος Σεπτεμβρίου, δηλαδή τρεις μήνες νωρίτερα. Το επιχείρημα είναι ότι η κυβέρνηση είχε εξαγγείλει από το φθινόπωρο την πρόθεσή της να προχωρήσει σε μια νέα ρύθμιση μετά την 1η/1/ 2019, κάτι που συνέβαλε στο να «κοκκινίσουν» εσκεμμένα συγκεκριμένα δάνεια μέσα στους τελευταίους μήνες του χρόνου. 

4 Διαφωνία φαίνεται να εξακολουθεί να υπάρχει και όσον αφορά τις λοιπές προϋποθέσεις ένταξης στη ρύθμιση. Αυτές αφορούν τη συνολική αξία των ακινήτων που μπορεί να έχει στην κατοχή του ο δανειολήπτης (δηλαδή την αξία των ακινήτων πέραν της πρώτης κατοικίας για την οποία δόθηκε το «κοκκινισμένο» στεγαστικό δάνειο), αλλά και το ύψος των καταθέσεων. Οι θεσμοί ζητούν πολύ αυστηρές προϋποθέσεις ώστε οι καταθέσεις να μην ξεπερνούν τις 5.000 ευρώ και το όριο των ακινήτων τα 100.000 ευρώ. 

Σημείο αντιπαράθεσης φαίνεται να αποτελεί και το χρονικό διάστημα για το οποίο θα παραμείνει ενεργή η πλατφόρμα. Ζητείται αυτό να μην ξεπερνά το ένα εξάμηνο.

Μένει να φανεί αν στο αίτημα των θεσμών να μην ενσωματωθούν καθόλου τα επιχειρηματικά δάνεια θα υπάρξει μια συμβιβαστική λύση, με ένταξη μεν, αλλά με αυστηρότερους όρους, τόσο για το υπόλοιπο του ληξιπρόθεσμου δανείου όσο και για τα εισοδηματικά κριτήρια.