Skip to main content

Διπλό παράθυρο για επιπλέον μέτρα στήριξης από φοροέσοδα και δαπάνες Συμφώνου Σταθερότητας

Aris Oikonomou / SOOC

Δυνατότητα εξασφάλισης μεγαλύτερων δαπανών του προϋπολογισμού προσφέρει το γεγονός ότι δεν έχει «κλειδώσει» ακόμη το ποσοστό αύξησης των καθαρών δαπανών στο νέο Σύμφωνο Σταθερότητας αλλά και η καλή πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού.

Αντίστροφη μέτρηση για τη σύνταξη του προϋπολογισμού του 2025, καθώς οι αρμόδιες υπηρεσίες των υπουργείων και των φορέων της γενικής κυβέρνησης έχουν ήδη στα χέρια τους την εγκύκλιο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, με την οποία καλούνται να γνωστοποιήσουν τις εκτιμώμενες δαπάνες της επόμενης χρονιάς.

Οι φορείς καλούνται ήδη να επιδείξουν την απαραίτητη… αυτοσυγκράτηση στα αιτήματα αύξησης των δαπανών που θα υποβάλουν, δεδομένου ότι το προσχέδιο του προϋπολογισμού που θα κατατεθεί την πρώτη Δευτέρα του Οκτωβρίου στη Βουλή, θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένο στις επιταγές του νέου Συμφώνου Σταθερότητας.

Αν και ο στόχος για αύξηση των «καθαρών δαπανών» της γενικής κυβέρνησης κατά 3% μέσα στο 2025 δεν έχει ακόμη «κλειδώσει», καθώς επιδέχεται συζητήσεων και διαπραγματεύσεων, σε πολύ μεγάλο βαθμό δείχνει τον… δρόμο στον οποίο θα κινηθεί η χώρα δημοσιονομικά, όχι μόνο το 2025, αλλά και όλη την περίοδο μέχρι και το 2028. Ειδικά για το 2025, το ποσοστό του 3% μεταφράζεται σε ένα περιθώριο αύξησης των δαπανών κατά περίπου 3-3,4 δισ. ευρώ.

Αφού κατατεθούν τα στοιχεία από τους φορείς της γενικής κυβέρνησης και τα υπουργεία μέχρι το τέλος αυτού του μήνα, στη συνέχεια θα παραλάβει τη σκυτάλη το οικονομικό επιτελείο για τους τελικούς υπολογισμούς.

Με βασικό γνώμονα να τηρηθούν απαρέγκλιτα οι τρεις βασικοί στόχοι της επόμενης χρονιάς (πρώτον, η συγκράτηση του ρυθμού αύξησης των καθαρών δαπανών σε ποσοστό 3%, δεύτερον, η παραγωγή πρωτογενούς πλεονάσματος 2,1% και, τρίτον, η περαιτέρω μείωση της αναλογίας του χρέους ως προς το ΑΕΠ στο επίπεδο του 146%) το υπουργείο Οικονομικών θα πρέπει από τη μια να διασφαλίσει ότι χρηματοδοτούνται χωρίς πρόβλημα οι παροχές που έχουν προαναγγελθεί για την επόμενη χρονιά και από την άλλη να «μετρήσει» αν περισσεύει δημοσιονομικός χώρος για να χρηματοδοτηθούν κάποια επιπλέον μέτρα μόνιμης στήριξης του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών.

Δύο ορόσημα

Όλα θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου, καθώς ο Σεπτέμβριος έχει δύο «ορόσημα»:

1. Την ομιλία του πρωθυπουργού στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Εκεί, αναμένεται ότι θα ανακοινωθούν και τα προγράμματα για την ενίσχυση της στεγαστικής πολιτικής της χώρας και οι σχεδιασμοί της κυβέρνησης για την επιδοματική πολιτική και το δημογραφικό.

2. Την κατάθεση του μεσοπρόθεσμου σχεδίου δημοσιονομικής πολιτικής στις Βρυξέλλες, το οποίο θα καλύπτει όλη την περίοδο από το 2025 μέχρι και το 2028, με προβλέψεις για την πορεία της οικονομίας, την εξέλιξη των δημοσιονομικών μεγεθών και, φυσικά, την πορεία του χρέους. «Οδηγός» για τον προϋπολογισμό της επόμενης χρονιάς θα είναι και η πορεία εκτέλεσης του φετινού.

Προς το παρόν, το υπουργείο Οικονομικών κρατά στα χέρια του τα στοιχεία εκτέλεσης του 5μηνου σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης, τα οποία αφήνουν περιθώριο αισιοδοξίας για υπεραπόδοση. Βεβαίως, προς το παρόν δεν γίνονται προβλέψεις, καθώς πρέπει να περάσει η κρίσιμη περίοδος του καλοκαιριού (σ.σ.: και λόγω των εσόδων που προσβλέπει να εισπράξει το υπουργείο Οικονομικών λόγω τουρισμού, αλλά και λόγω του κινδύνου φυσικών καταστροφών, που μπορούν να ανατρέψουν την κατάσταση και σε δημοσιονομικό επίπεδο). Στο διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου παρήχθη πλεόνασμα 2,2 δισ. ευρώ σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης έναντι 1,33 δισ. ευρώ το 2023. Η διαφορά έγινε από τις επιδόσεις της κεντρικής διοίκησης.

Οι δήμοι προς το παρόν έχουν χειρότερα αποτελέσματα σε σχέση με πέρυσι (εμφανίζουν έλλειμμα 35 εκατ. ευρώ έναντι πλεονάσματος 130 εκατ. ευρώ πέρυσι), ενώ στα ασφαλιστικά ταμεία η επίδοση είναι αντίστοιχη με την περσινή (έλλειμμα 880 εκατ. ευρώ φέτος έναντι 848 εκατ. ευρώ πέρυσι).