Της Νατάσας Στασινού
[email protected]
Καθώς οι χώρες η μία μετά την άλλη καθηλώνουν τα αεροσκάφη Boeing 737 Max 8, στον απόηχο της αεροπορικής τραγωδίας στην Αιθιοπία, ο αμερικανικός αεροναυπηγικός κολοσσός βρίσκεται υπό ισχυρή πίεση και αρκετές αεροπορικές εταιρείες ανά τον κόσμο επανεξετάζουν τα σχέδιά τους. Προς το παρόν πάντως η καταιγίδα δεν έχει παρασύρει πολλούς παίχτες της αγοράς.
Οι ΗΠΑ αποφάσισαν να μην καθηλώσουν τα αεροσκάφη του συγκεκριμένου μοντέλο, αλλά είναι μόνες σε αυτή την απόφαση, την οποία η Ομοσπονδιακή Αρχή Αεροπορίας στήριξε στο γεγονός ότι δεν έχει στα χέρια της κανένα συγκεκριμένο στοιχείο, που να εμπνέει στοιχεία για την ασφάλειά του. Η Ευρώπη έχει κλείσει από χθες το απόγευμα τον εναέριό της χώρο στο συγκεκριμένο μοντέλο, ενώ Κίνα, Ινδία, Αυστραλία, Σιγκαπούρη και άλλες μεγάλες χώρες έχουν εκδώσει ανάλογο απαγορευτικό.
Καμία ελληνική αεροπορική εταιρεία δεν χρησιμοποιεί το συγκεκριμένο μοντέλο, ενώ στον ελληνικό εναέριο δεν μπορούν να εισέλθουν τα 737 Max8 και 9 ούτε ξένων εταιρειών από χθες το απόγευμα, όταν ανακοινώθηκε η απόφαση του Ευρωπαϊκoύ Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA).
Το 737 Max 8, η αναβαθισμένη εκδοχή του αεροσκάφους της Boeing με τις υψηλότερες πωλήσεις, έκανε την εμφάνισήτου στην αγορά μόλις το 2017. Λιγότερα από 400 αεροσκάφη της αναβαθισμένης εκδοχής έχουν πωληθεί παγκοσμίως και επομένως ο αντίκτυπος από τις εντολές για καθήλωσή τους είναι περιορισμένος. Συγκεκριμένα την περασμένη εβδομάδα πετούσαν στους αιθέρες 371 αεροσκάφη της οικογένειας 737 Max. Εάν ωστόσο οι ανησυχίες αφορούσαν την παλαιότερη εκδοχή, το 737-800 θα είχαμε ισχυρές αναταράξεις στην αγορά, αφού οι αποφάσεις θα αφορούσαν περισσότερα από 6.000 αεροσκάφη.
Αυτό δεν σημαίνει ότι η υπόθεση δεν προκαλεί πονοκέφαλο στους αερομεταφορείς διεθνώς. Οι φόβοι για την ασφάλεια των πτήσεων έρχονται σε μία περίοδο κατά την οποία ήδη η επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας τις αναγκάζει σε χαμηλές πτήσεις. Το πρόβλημα δεν είναι τόσο η ενδεχόμενη απώλεια του 737 Max 8 από τον στόλο τους όσο οι επιπτώσεις στη διάθεση του κοινού για ταξίδια με αεροπλάνο.
Ήδη εταιρείες όπως η Norwegian Air, που είχαν επενδύσει σημαντικά ποσά στο συγκεκριμένο μοντέλο, βλέπουν τις μετοχές τους να δέχονται ισχυρή πίεση. Η συγκεκριμένη εταιρεία θα ζητήσει μάλιστα αποζημίωση από την Boeing. H τελευταία έχει δει την κεφαλαιοποίησή της να συρρικνώνεται κατά 20 δισ. δολάρια και προβλέπεται να παραμείνει υπό πίεση για αρκετό διάστημα ακόμη.
Πέρα από τις όποιες ενέργειες αποφασίσουν οι εταιρείες, πάντως, η συντριβή δύο αεροσκαφών του ίδιου μοντέλου μέσα σε τέσσερις μήνες και τα εκατοντάδες θύματα απαιτούν άμεση κινητοποίηση των αρχών διεθνώς και διασυνοριακή συνεργασία.
naftemporiki.gr