Skip to main content

Σε κατάσταση σοκ οι αερομεταφορείς λόγω Covid-19

Η παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία «μετράει» ήδη την πρώτη απώλεια, λόγω κορωνοϊού. Μόνο που η κατάρρευση της Flybe -του μεγαλύτερου περιφερειακού αερομεταφορέα της Ευρώπης- αποτελεί την κορυφή του παγόβουνου, προειδοποιούν οι ειδικοί.

Η ραγδαία εξάπλωση του κορωνοϊού, με περισσότερα από 95.000 κρούσματα παγκοσμίως και πάνω από 3.000 θανάτους, «καθηλώνει» τις αεροπορικές, που αναγκάζονται να αναστείλουν δρομολόγια και να ακυρώσουν πτήσεις. Η ΙΑΤΑ προειδοποίησε χθες ότι τοοικονομικό χτύπημα για τον κλάδο των αερομεταφορών φέτος λόγω του Covid-19 θα μπορούσε να ανέλθει έως και τα 113 δισ. δολάρια. Την ίδια ημέρα, η Flybe ανακοίνωσε ότι αναστέλλει τις δραστηριότητές της, και με τους ειδικούς να προβλέπουν ότι θα ακολουθήσουν και άλλοι αερομεταφορείς, καθώς οι επιβάτες συνεχίζουν να ματαιώνουν πτήσεις.

«Η κατάρρευση της Flybe πιθανότατα θα είναι μία παό τις πολλές το 2020», επισημαίνει στο BBC ο Τζέιμς Γκούνταλ, αναλυτής μεταφορών στη Redburn. «Αναμένουμε ότι καταστροφή της ζήτησης εξαιτίας του Covid-19 έχει επιταχυνθεί και πιστεύουμε ότι θα πρέπει να περιμένουμε περισσότερες χρεοκοπίες αεροπορικών τους επόμενους μήνες», προσθέτει.

Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, οι αεροπορικές ανά τον κόσμο αναμένεται να χάσουν έσοδα μεταξύ 63-113 δισ. δολαρίων λόγω του κορωνοϊού,

Ο Μάικλ Νταφ γενικός διευθυντής του Airline Analyst εντοπίζει ορισμένους αερομεταφορείς σε Κίνα, Χογκ-Κογκ, Ταϊλάνδη, Νότια Κορέα, Νορβηγία και Μεξικό που θεωρούνται ως οι πιο «αδύναμοι κρίκοι».

Οι περιφερειακές αεροπορικές εταιρείες στην Ασία είναι πιο ευάλωτες, καθώς βασίζονται σε μεγάλο βαθμό από την επιβατική κίνηση που προέρχεται από Κίνα, της χώρας από την οποία ξεκίνησε η διασπορά του κορωνοϊού.

Πολλοί αερομεταφορείς έχουν ήδη εφαρμόσει μέτρα περιστολής δαπανών, ζητώντας από το προσωπικό να πάρει άδεια άνευ αποδοχών ή προτείνουν μειώσεις μισθών, καθώς «καθηλώνονται» τα αεροσκάφη στο έδαφος.

Για παράδειγμα, η Emirates ζήτησε από τους εργαζομένους να πάρουν άδεια άνευ αποδοχών έως και ένα μήνα, ενώ η Cathay Pacific ζήτησε από το προσωπικό να λείψει άνευ αποδοχών για τρεις εβδομάδες. Η Singapore Airlines πάγωσε τις προσλήψεις και επέβαλε μείωση 10% με 15% στις αποδοχές των στελεχών, ώστε να αντεπεξέλθει στις οικονομικές επιπτώσεις λόγω του Covid-19.

H ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια έχει βουλιάξει, όχι μόνο από τους τουρίστες, αλλά και για επαγγελματικά ταξίδια, καθώς ματαιώνονται συνέδρια, εκδηλώσεις και επιβάλλονται περιορισμοί στις μετακινήσεις στελεχών.

naftemporiki.gr με πληροφορίες από BBC