Skip to main content

Με πολιτική στόχευση τα αντίμετρα της Ε.Ε. σε προϊόντα των ΗΠΑ

Από την έντυπη έκδοση 

Των Έφης Τριήρη και Γιάννη Παγκαλιά

«Καζάνι που βράζει» μοιάζει αυτή τη στιγμή η Ευρώπη, η οποία έχει περάσει στην αντεπίθεση, προετοιμάζοντας τις δικές της απαντήσεις στις απειλές του Αμερικανού προέδρου, εντείνοντας τις πολιτικές της πιέσεις με την κατάρτιση λίστας με αμερικανικά προϊόντα στα οποία θα μπορούσαν να επιβληθούν δασμοί.

Την ίδια στιγμή επικρατεί έντονη ανησυχία στους κύκλους των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών, οι οποίες με ενιαία φωνή έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου για το ενδεχόμενο επιβολής δασμών στις αμερικανικές εισαγωγές αυτοκινήτων. Βάζοντας στο στόχαστρο αμερικανικά αγαθά αξίας 2,8 δισ. ευρώ, η Ε.Ε. εξετάζει το ενδεχόμενο να επιβάλει δασμούς 25% σε μία σειρά καταναλωτικών, αγροτικών και χαλυβουργικών προϊόντων που εισάγονται από τις ΗΠΑ, στην περίπτωση που ο κ. Τραμπ προχωρήσει στην υλοποίηση της απειλής του για επιβολή δασμών, σύμφωνα με τη λίστα που καταρτίστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και περιήλθε στην κατοχή του Bloomberg. Η λίστα με στοχευμένα αμερικανικά προϊόντα -στην οποία περιλαμβάνονται ενδύματα, καλλυντικά, μοτοσικλέτες, τζιν και ουίσκι μπέρμπον- στέλνει ένα πολιτικό μήνυμα στην Ουάσιγκτον για το οικονομικό κόστος που θα έχει μία τέτοια κίνηση.  

Η Ε.E. έχει πει ότι θα απαντήσει «αυστηρά» στους προτεινόμενους δασμούς των ΗΠΑ ύψους 25% στον χάλυβα και 10% στο αλουμίνιο, με τον πρόεδρο της Κομισιόν Ζαν Κλοντ Γιούνκερ να δηλώνει την Παρασκευή ότι αυτά τα προϊόντα περιλαμβάνουν τις μοτοσικλέτες Harley Davidson, το ουίσκι μπέρμπον και τα τζιν Levi’s. Η Κομισιόν ενημέρωσε χθες εκπροσώπους από τις 28 χώρες της Ε.Ε., δείχνοντάς τους τη λίστα, η οποία είναι διαμοιρασμένη μεταξύ προϊόντων χάλυβα, καταναλωτικών αγαθών, τροφίμων και ποτών. Διπλωμάτες της Ε.Ε. δήλωσαν σήμερα ότι η δεύτερη κατηγορία, αξίας μόλις πάνω του 1 δισ. ευρώ, περιλαμβάνει πουκάμισα, τζιν, υφάσματα, υποδήματα, καλλυντικά, μοτοσικλέτες και σκάφη αναψυχής. Η κατηγορία τροφίμων και ποτών, αξίας ελαφρώς χαμηλότερης του 1 δισ. ευρώ, περιλαμβάνει το ουίσκι μπέρμπον, το καλαμπόκι και τον χυμό πορτοκαλιού. Κάποια από τα προϊόντα αυτά προέρχονται από επαρχίες που είναι σημαντικές για το αμερικανικό Ρεπουμπλικανικό Κόμμα. Η Harley Davidson, για παράδειγμα, εδρεύει στο Γουισκόνσιν, πατρίδα του προέδρου της Βουλής των Αντιπροσώπων Πολ Ράιαν. Το μπέρμπον προέρχεται κυρίως από το Κεντάκι, πατρίδα του επικεφαλής των Ρεπουμπλικανών στη Γερουσία Μιτς ΜακΚόνελ. Η λίστα των αντίμετρων θα εξαρτηθεί από το εάν η κυβέρνηση Τραμπ θα επιβάλει δασμούς στον ευρωπαϊκό χάλυβα και αλουμίνιο, καθώς θα μπορούσε ακόμη και να διευρυνθεί. Ο κ. Τραμπ είπε ότι το σχέδιο θα ανακοινωθεί επισήμως αυτή την εβδομάδα.

Ανάλογα με τις λεπτομέρειες αυτού του σχεδίου, η Κομισιόν αναμένεται να πραγματοποιήσει μια σύντομη δημόσια διαβούλευση πριν παρουσιάσει στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. τα προτεινόμενα αντίμετρα. Ο Ζαν Κλοντ Γιούνκερ και η ομάδα του αναμένεται να συζητήσουν σήμερα τις διάφορες επιλογές που έχει η Ε.Ε. για την επιβολή αντιποίνων. Επίσης, η Κομισιόν εξετάζει τη λύση να προσφύγει στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ) κατά των ΗΠΑ. Βάσει των κανόνων του ΠΟΕ, τα αντίμετρα πρέπει να υιοθετηθούν εντός τριών μηνών από την απόφαση των ΗΠΑ για τους δασμούς. «Οι δασμοί αυτοί είναι σε επίπεδο συζήτησης, όμως έχουν τη δύναμη να επηρεάσουν την οικονομική ανάπτυξη. Oι δασμοί οδηγούν σε περισσότερους δασμούς», εκτιμά η Κριστίνα Χούπερ, στρατηγική αναλύτρια της Invesco.   

Πώς βλέπει την υπόθεση δασμών η Σωληνουργεία Κορίνθου  
Στο στόχαστρο της έρευνας για επιβολή δασμών εισαγωγής (anti-dumping duty investigation) σε σωλήνες μεγάλου διαμετρήματος (ονομαστικής διαμέτρου άνω των 16,4 ιντσών) εναντίον της Ελλάδας και πέντε ακόμη χωρών (Καναδά, Κίνας, Ινδίας, Κορέας, Τουρκίας), βάσει σχετικών αιτήσεων που υπεβλήθησαν από έξι παραγωγούς των ΗΠΑ, έχει υπαχθεί η Σωληνουργεία Κορίνθου, θυγατρική της Cenergy Holdings. Η Σωληνουργεία Κορίνθου έχει υπαχθεί στη συγκεκριμένη έρευνα καθώς είναι ο μοναδικός παραγωγός σωλήνων μεγάλου διαμετρήματος στην Ελλάδα.

Όπως τονίζεται από τη διοίκηση, η έρευνα θα είναι χρονοβόρα και θα χρειαστεί περισσότερο από οκτώ μήνες για να ολοκληρωθεί και στο πλαίσιο αυτό θεωρείται ως πρόωρη οποιαδήποτε εκτίμηση σχετικά με την επίδραση της ανωτέρω έρευνας επί των ενοποιημένων ετήσιων οικονομικών της καταστάσεων της τρέχουσας περιόδου. Η Cenergy Holdings S.A. τονίζει πως θα ενημερώνει σχετικά την επενδυτική κοινότητα. Να σημειωθεί πως ως αποτέλεσμα των αιτήσεων αυτών η Επιτροπή Διεθνούς Εμπορίου των ΗΠΑ (United States International Trade Commission, USITC) απεφάνθη ότι υπάρχει εύλογη ένδειξη ουσιώδους βλάβης ή απειλής ουσιώδους βλάβης εναντίον της εγχώριας βιομηχανίας των ΗΠΑ λόγω των εισαγωγών σωλήνων μεγάλου διαμετρήματος από τις προαναφερόμενες χώρες. 

Δίκαιο εμπόριο ζητούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες
Έκκληση προς τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ απευθύνουν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, να μην προχωρήσει στην επιβολή δασμών στις εισαγωγές ευρωπαϊκών αυτοκινήτων, σε περίπτωση που η Ε.Ε. εφαρμόσει με τη σειρά της δασμούς σε αμερικανικά προϊόντα. Η απόφαση αυτή από πλευράς Ευρώπης τελεί υπό συζήτηση, σε περίπτωση που οι ΗΠΑ επιβάλουν δασμούς στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου. Μιλώντας στο περιθώριο του Διεθνούς Σαλονιού Αυτοκινήτου της Γενεύης στην Ελβετία, ο διευθύνων σύμβουλος της Fiat Chrysler, Σέρτζιο Μαρτσιόνε, δήλωσε: «Προτείνω, αντί να παίζουμε το παιχνίδι των εντυπώσεων, να καθίσουμε στο τραπέζι και να βρούμε μία λύση για το συγκεκριμένο θέμα. Δεν νομίζω ότι πρέπει να μετατρέψουμε την ήδη τεταμένη κατάσταση σε έναν κανονικό εμπορικό πόλεμο».

Το ελεύθερο και δίκαιο εμπόριο είναι ευεργετικό για όλες τις κοινωνίες όταν συμβαίνει και καταλήγει να είναι μία κατάσταση win-win για όλους τους εμπλεκόμενους, υποστήριξε ο Ραλφ Σπεθ, CEO της Jaguar – Land Rover. Κατά τη διάρκεια ομιλίας του στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου, απαντώντας σε ερώτηση, είπε πως δεν μπορεί να υπολογίσει τις συνέπειες ενός εμπορικού πολέμου για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, αφού δεν έχει στα χέρια του στοιχεία για την οποιαδήποτε εφαρμογή δασμών. 

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο CEO της Volvo Χακάν Σάμιουελσον, τόνισε το πόσο σημαντικό και επωφελές είναι το ελεύθερο εμπόριο. Απέφυγε κι εκείνος να κάνει κάποια πρόβλεψη, υποστηρίζοντας πως είναι ακόμα πολύ νωρίς για να υπολογίσει κάποιος τις συνέπειες. Περιμένουμε να καταλαγιάσει ο θόρυβος, να ληφθούν οι αποφάσεις, για να πάρουμε με τη σειρά μας τις δικές μας, υποστήριξε τη Δευτέρα ο διευθύνων σύμβουλος της VW Ματίας Μίλερ.