Skip to main content

Σε αναβρασμό η αυτοκινητοβιομηχανία

Από την έντυπη έκδοση 

Της Έφης Τριήρη
[email protected]

Σε επιφυλακή βρίσκονται οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, μετά τις απειλές του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλει δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την Ε.Ε., κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου και καλώντας τους διαμορφωτές πολιτικής να αποφύγουν «με κάθε κόστος» έναν εμπορικό πόλεμο με τις ΗΠΑ. Η νέα τροπή άσκησε ενδοσυνεδριακά έντονες πιέσεις στις μετοχές των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, με το επενδυτικό κλίμα στη Γερμανία να επηρεάζεται σημαντικά. Την ίδια στιγμή, ο Ντόναλντ Τραμπ άφησε να εννοηθεί ότι μπορεί να υπάρξουν κάποιες εξαιρέσεις από την επιβολή δασμών σε χάλυβα και αλουμίνιο, φωτογραφίζοντας Καναδά και Μεξικό.

Η ανησυχία των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών είναι εύλογη, δεδομένου ότι οι ΗΠΑ αποτελούν τη δεύτερη μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων της Γερμανίας μετά την Κίνα, τη στιγμή που τα αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά τους μέρη αποτελούν τη μεγαλύτερη πηγή εισοδήματος από τις γερμανικές εξαγωγές. «Οι δασμοί ως αντίποινα δεν μπορεί να είναι η απάντηση. Ένας εμπορικός πόλεμος ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Ευρώπη θα πρέπει να αποφευχθεί με κάθε κόστος. Σε έναν τέτοιο πόλεμο, θα υπάρχουν μόνο χαμένοι από όλες τις πλευρές», είπε ο Μπέρνχαρντ Μάτες, πρόεδρος της Γερμανικής Ένωσης Αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA).

Αναλυτές ανησυχούν ότι ένας εμπορικός πόλεμος ανάμεσα στις δύο πλευρές του Ατλαντικού θα υπονόμευε τον ρυθμό ανάπτυξης στη Γερμανία έως και μία ολόκληρη ποσοστιαία μονάδα. Συνολικά, οι μονάδες συναρμολόγησης των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών στις ΗΠΑ κατασκεύασαν πέρυσι 804.000 οχήματα, εκ των οποίων τα 430.000 εξήχθησαν στο εξωτερικό. Ο αριθμός των γερμανικών αυτοκινήτων που εισήχθησαν επίσης στις ΗΠΑ έχει υποχωρήσει περίπου 20% από το 2014, στα 494.000 οχήματα.

Η απειλή του κ. Τραμπ για επιβολή δασμών στις εισαγωγές από την Ε.Ε. υπαγορεύεται πιθανότατα από την απουσία αμερικανικών brands στην Ευρώπη. Παρότι η Ford συγκαταλέγεται μεταξύ των πρώτων σε πωλήσεις brands στην Ευρώπη, η General Motors πώλησε το γερμανικό της τμήμα πέρυσι, αφού προσπάθησε χωρίς επιτυχία να εδραιώσει το όνομα της μάρκα Chevrolet στην Ευρώπη. Η Fiat Chrysler Automobiles πωλεί τζιπ στην περιοχή, όμως τα μοντέλα Dodge και Chrysler είναι κάτι σπάνιο, αφού η περιοχή εστιάζει στα μικρά μοντέλα.

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες πάντως επιδίωκαν εδώ και χρόνια την επέκτασή τους στις ΗΠΑ. Από το 2013, μάρκες όπως Mercedes, VW και BMW δημιούργησαν 5.700 θέσεις εργασίας, αυξάνοντας το εργατικό δυναμικό τους στις ΗΠΑ στα 36.500 άτομα, σύμφωνα με τη VDA. Η μεγαλύτερη μονάδα συναρμολόγησης της BMW στον κόσμο βρίσκεται στη Ν. Καρολίνα, ενώ η VW αυξάνει την παραγωγή της στο Τενεσί.

Παρεμβάσεις Αζεβέντο και Μακρόν

Η κλιμάκωση της έντασης κατέστησε αναγκαία χθες και την παρέμβαση του γενικού διευθυντή του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ) Ρομπέρτο Αζεβέντο, ο οποίος κάλεσε τις χώρες-μέλη του οργανισμού να αποφύγουν την αρχή ενός ντόμινου. «Μετά τις πρόσφατες ανακοινώσεις και τα εμπορικά μέτρα, γίνεται σαφές ότι βρισκόμαστε αντιμέτωποι με έναν πολύ μεγαλύτερο και πραγματικό κίνδυνο κλιμάκωσης μιας εμπορικής κρίσης ανά τον κόσμο», ανέφερε. Ο κ. Αζεβέντο είπε ακόμη ότι όλη αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να αγνοηθεί και κάλεσε όλες τις πλευρές να εξετάσουν πολύ προσεκτικά την κατάσταση. «Εάν μπούμε σε αυτό το μονοπάτι, θα είναι δύσκολο να ανατραπεί οδηγώντας ολόκληρο τον πλανήτη σε βαθιά ύφεση», προειδοποίησε.

Έκκληση στην Ε.Ε. να αναλάβει επείγουσα δράση στον ΠΟΕ απηύθυνε και ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν, εάν οι ΗΠΑ προχωρήσουν στην επιβολή δασμών σε χάλυβα και αλουμίνιο. Είπε χαρακτηριστικά ότι τα προβλεπόμενα μέτρα αποτελούν «οικονομικό εθνικισμό» και ο εθνικισμός είναι ένας πόλεμος στον οποίο όλες οι πλευρές χάνουν.