Σε «Γολγοθά» έχει μετατραπεί η διαδικασία μιας αγοραπωλησίας – μεταβίβασης ακινήτου, εξαιτίας των δυσλειτουργιών που παρατηρούνται σε ένα μεγάλο αριθμό κτηματολογικών γραφείων που είτε έχουν περάσει στην αρμοδιότητα του φορέα του Κτηματολογίου είτε όχι.
Βασικό πρόβλημα είναι η υποστελέχωση. Κτηματολογικά γραφεία όπως της Αθήνας που μόλις ξεκίνησε τη λειτουργία του διαθέτει δύο υπάλληλους. Η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος (επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ) στην οποία άνηκε ο φορέας του Κτηματολογίου νομοθέτησε για το πέρασμα από τα υποθηκοφυλακεία στα κτηματολογικά γραφεία χωρίς να μεριμνήσει επαρκώς για τη στελέχωση τους, πρόβλημα που δεν έχει επιλυθεί ούτε από τη σημερινή κυβέρνηση.
Μείζον θέμα επίσης είναι τα λάθη στη κτηματογράφηση. Ειδικά οι αρχικές εγγραφές έχουν πλήθος από λάθη, μικρά τυπικά ή και μεγαλύτερα, τα οποία βρίσκουν μπροστά τους οι ιδιοκτήτες όταν θέλουν να κάνουν μια μεταβίβαση (πώληση ή γονική παροχή).
Το κώδωνα του κινδύνου για τον αντίκτυπο που έχουν τόσο στους απλούς πολίτες όσο και στους επενδυτές οι δυσλειτουργίες του Κτηματολογίου έκρουσαν χθες για άλλη μια φορά ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, Δημήτρης Βερβεσός, ο πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής Συμβολαιογραφικών Συλλόγων Ελλάδος, Γιώργος Ρούσκας, ο Γενικός Γραμματέας Συμβολαιογραφικού Συλλόγου Εφετείων Αθηνών, Πειραιώς, Αιγαίου και Δωδεκανήσου, Θεόδωρος Χαλκίδης, και η Γενική Γραμματέας της Ομοσπονδίας Δικαστικών Επιμελητών Ελλάδας, Μαρία Μπρουζούκη.
Μίλησαν για τραγελαφικές καταστάσεις σε μια σειρά από κτηματολογικά γραφεία όπως της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, του Ηρακλείου, του Κορωπίου και του Ζωγράφου με τους δικηγόρους, τους συμβολαιογράφους και τους δικαστικούς επιμελητές να κάνουν ουρές έξω από αυτά όλη τη νύχτα προκειμένου να εξυπηρετηθούν.
Όπως είπαν υπάρχουν και κάποιες εξαιρέσεις όπως π.χ. το κτηματολογικό γραφείο Περιστερίου, γι΄ αυτό και ο κ. Ρούσκας χαρακτήρισε τους προϊσταμένους «μικρούς θεούς» καθώς ορισμένοι έχουν καταφέρει μια ικανοποιητική λειτουργία. Την ίδια στιγμή ορισμένοι ερμηνεύουν κατά το δοκούν το θεσμικό πλαίσιο με αποτέλεσμα μια ίδια υπόθεση π.χ. λάθους στη κτηματογράφηση να αντιμετωπίζεται διαφορετικά από το κάθε κτηματολογικό γραφείο.
Στις τραγελαφικές καταστάσεις που περιεγράφηκαν είναι και τα δύο χρόνια που απαιτούνται για την έκδοση πιστοποιητικών από το κτηματολογικό γραφείο του Ζωγράφου. Στη Θεσσαλονίκη τώρα εξυπηρετούνται αιτήματα για μεταγραφές που έχουν υποβληθεί τον περασμένο Αύγουστο το ίδιο και στο Ηράκλειο.
Αν δεν υπάρχουν προβλήματα στη κτηματογράφηση (δηλαδή πρόδηλο λάθος) μπορεί να πάρει κανείς το πιστοποιητικό που χρειάζεται για τη μεταβίβαση σε 6 με 7 μήνες, ενώ 6 έως 8 μήνες απαιτείται για να υλοποιηθεί μια αγοραπωλησία η οποία πραγματοποιείται με τραπεζικό δανεισμό.
Όλοι συμφώνησαν ότι πρέπει να θεσπιστούν ενιαίοι κανόνες για την αντιμετώπιση των πρόδηλων λαθών που υπολογίζονται σε 800 με 900 χιλ., ενώ ανέφεραν το επίσης τραγελαφικό ότι αν το πρόδηλο λάθος για να λυθεί χρειάζεται απόφαση δικαστηρίου ο ενδιαφερόμενος παίρνει δικάσιμο το 2027…
«Δεν πιστεύαμε ότι το 2023 θα αναπολούμε το καθεστώς των υποθηκοφυλακείων» σημείωσε η κα. Μπρουζούκη, αναφέροντας ότι δεν τηρείται ο νόμος (ως προς τις προθεσμίες) για τη χορήγηση του πιστοποιητικού βαρών προκειμένου να συνταχθεί το απόσπασμα της κατασχετήριας έκθεσης.
Ο κ. Ρούσκας (όπως και οι υπόλοιποι προαναφερόμενοι επαγγελματίες) επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι απαιτείται άμεσα η πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού για τη στελέχωση των κτηματολογικών γραφείων. Χρειάζεται απλοποιημένη διαδικασία προαιρετικής ηλεκτρονικής καταχώρισης με απλή αποστολή σαρωμένων εγγράφων, η θέσπιση επίσης απλοποιημένης διαδικασίας, ώστε συγκεκριμένα πρόδηλα σφάλματα να επιλύονται οίκοθεν, ενιαίοι κανόνες νομικού ελέγχου και ο νομικός έλεγχος να περιορίζεται μόνο στα επί ποινή απολύτου ακυρότητας στοιχεία της πράξης καθώς και σε αυτά που από το νόμο απαγορεύεται η καταχώρηση.
Να σημειωθεί ότι την ερχόμενη Παρασκευή μετά από αίτημα των τριών φορέων θα υπάρξει συνάντησή τους με τον αρμόδιο υφυπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Θεόδωρο Λιβάνιο.