Skip to main content

Έρευνα της «Ν»: «Crash test» τιμών στο πρώτο «καλάθι του νοικοκυριού»

INTIME NEWS

Διαφορετικά τα κριτήρια του κάθε σούπερ μάρκετ για την επιλογή των προϊόντων που περιλαμβάνονται.

Ξεπέρασαν τους 800 οι κωδικοί που περιλαμβάνονται στην πρωτοβουλία για το «καλάθι του νοικοκυριού», που έκανε χθες «ντεμπούτο» στα εγχώρια ράφια.

Στην «πρεμιέρα» της πρωτοβουλίας συμμετείχαν συνολικά οι 13 αλυσίδες: Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Lidl, Μy Market, Μασούτης, Γαλαξίας, ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, Market In, Bazaar, SYN.KA, Χαλκιαδάκης, Discount Markt και το αμιγώς ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ e-fresh.gr.

Σύμφωνα με τις λίστες που αναρτήθηκαν στο e-katanalotis, ο συνολικός αριθμός των κωδικών που μπήκε στο καλάθι του νοικοκυριού την πρώτη βδομάδα εφαρμογής ανέρχεται σε περίπου 832 (ορισμένοι κωδικοί έχουν παρουσία σε πάνω από μία αλυσίδα).

Μη συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων αλυσίδων που δεν έχουν πανελλαδική παρουσία, ήτοι SYN.KA, Χαλκιαδάκης, Discount Markt και e-fresh.gr, οι εννέα παίκτες που συγκεντρώνουν σχεδόν το 80% της αγοράς επέλεξαν συνολικά περί τα 626 προϊόντα, εκ των οποίων το 54% αφορά κωδικούς ιδιωτικής ετικέτας.

Τη μεγαλύτερη παρουσία σε επώνυμους κωδικούς εμφανίζει το καλάθι της Metro My Market, όπου από τους συνολικά 52 κωδικούς μόνο 12 αφορούν private label προϊόντα.

Ο leader της αγοράς Σκλαβενίτης, που κατέχει μερίδιο περί το 32% σε αξία, ετοίμασε ένα καλάθι με 64 κωδικούς, εκ των οποίων 31 προϊόντα είναι ιδιωτικής ετικέτας.

Ο ισχυρός discounter της αγοράς, η Lidl, διατήρησε τον αριθμό των κωδικών ακριβώς στο πλαίσιο των προβλεπόμενων, ήτοι 51 -όσες δηλαδή και οι κατηγορίες που ορίστηκαν νομοθετικά-, στους οποίους περιλαμβάνονται μονάχα τέσσερις επώνυμες επιλογές προϊόντων.

Η ΑΒ Βασιλόπουλος εμφάνισε διευρυμένο καλάθι με 74 είδη, εκ των οποίων τα 51 είναι κωδικοί ιδιωτικής ετικέτας.

Το μεγαλύτερο καλάθι με σχεδόν διπλάσιους από τους προβλεπόμενους 51 κωδικούς, ήτοι 97 κωδικούς, παρουσίασε η Market In, με την πλειονότητα ωστόσο των προϊόντων που διατίθενται να ανήκουν στην κατηγορία της ιδιωτικής ετικέτας.

Ο αμιγώς ηλεκτρονικός παίκτης που συμμετέχει, η e-fresh, εμφανίζει το μικρότερο καλάθι, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία στην πλατφόρμα e-katanalotis έχει συμπεριλάβει μόλις 26 κωδικούς.

Σε ό,τι αφορά τα επώνυμα brands, εφτά σήματα απαντώνται συχνότερα στις επιλογές των αλυσίδων. Πρόκειται για τα σήματα: Παπαδοπούλου, Κατσέλης, Sani, Babylino, Septona, o.b και Johnson.

Όπως αναφέρουν μιλώντας στη «Ν» εκπρόσωποι των αλυσίδων, «η επιλογή των κωδικών που συνθέτουν το καλάθι κάθε σούπερ μάρκετ βασίζονται σε πολλά κριτήρια, από τη μεριδιακή παρουσία κάθε κωδικού στην κατηγορία του μέχρι και τη διαθεσιμότητα σε στοκ. Η γενική εικόνα είναι ότι υπάρχει ένα ισορροπημένο μίγμα μεταξύ PL και Branded κωδικών στις προτάσεις της αγοράς. Σε ό,τι αφορά τις τιμές διάθεσης των προϊόντων μέσα στο καλάθι της πρωτοβουλίας, περιλαμβάνουν τόσο εκπτώσεις στην τελική τιμή όσο και ποσοτικές προσφορές με επιπλέον προϊόν».

Μη συγκρίσιμα καλάθια

Το βασικότερο σημείο που επισημαίνουν οι εκπρόσωποι των αλυσίδων είναι ότι τα καλάθια δεν είναι συγκρίσιμα σε ό,τι αφορά το συνολικό κόστος. Κάθε αλυσίδα περιλαμβάνει διαφορετικούς κωδικούς, συνεπώς η σύγκριση τιμών μεταξύ των φυλλαδίων δεν είναι εφικτή. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι κάποια αλυσίδα επιλέγει να εντάξει στο καλάθι της ένα προϊόν σε συσκευασία 500 γρ., ενώ κάποια άλλη τη συσκευασία του 1 κιλού, συνεπώς η τιμή διαφέρει διότι και η ποσότητα διαφέρει. Σε αυτό το πλαίσιο οι εγχώριοι καταναλωτές καλούνται να γίνουν ακόμα πιο προσεκτικοί στην αναζήτηση των πιο συμφερουσών επιλογών στο ράφι.

Αδυναμίες

Από πλευράς καταναλωτών επισημαίνεται ότι στα φυλλάδια/πλατφόρμα αναγράφεται μονάχα μία τελική τιμή, καθώς και η τιμή ανά μονάδα μέτρησης, και έτσι δεν είναι ξεκάθαρο εάν έκαστο προϊόν που εντάσσεται στην πρωτοβουλία βρίσκεται σε καθεστώς έκπτωσης ή όχι. Μόνο στις περιπτώσεις που υπάρχει επιπλέον προϊόν ή πολυσυσκευασία είναι ξεκάθαρη η προωθητική ενέργεια που μπήκε στο καλάθι.

Παράλληλα η σύγκριση τιμών είναι ιδιαίτερα δύσκολο εγχείρημα, καθώς σε ό,τι αφορά την πλατφόρμα e-katanalotis δεν περιλαμβάνει data για τους κωδικούς ιδιωτικής ετικέτας. Σε ό,τι αφορά τους επώνυμους, ενδεικτική αναζήτηση της «Ν» στην πλατφόρμα για μέση τιμή σε επώνυμους κωδικούς που συμμετέχουν στο καλάθι του νοικοκυριού δεν απέφερε κανένα αποτέλεσμα.

Συνεπώς ο καταναλωτής δεν μπορεί στην πράξη να συγκρίνει την τιμή ενός κωδικού σήμερα σε σχέση με μία βδομάδα πριν. Σε κάθε περίπτωση, οι τιμές που ανακοινώθηκαν χθες ισχύουν έως και τις 8 Νοεμβρίου, καθώς η σύνθεση του καλαθιού θα αλλάζει κάθε Τετάρτη.

Αυτοψία ΥΠΑΝ

Χθες, πρώτη μέρα εφαρμογής της πρωτοβουλίας, η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης πραγματοποίησε «αυτοψία» σε καταστήματα από σχεδόν όλες τις αλυσίδες που συμμετέχουν στο εγχείρημα του «καλαθιού του νοικοκυριού». Με την ολοκλήρωση των επισκέψεων ο υπουργός Άδωνις Γεωργιάδης, μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι «πρώτη μέρα εφαρμογής για το “καλάθι του νοικοκυριού” διαπιστώνουμε ότι οι αλυσίδες έχουν προσφέρει σημαντικά χαμηλότερες τιμές σε κρίσιμα είδη. Ο καταναλωτής που θα επιλέξει το “καλάθι του νοικοκυριού” σίγουρα θα έχει μια σημαντική ωφέλεια στην εβδομαδιαία του κατανάλωση, και αυτός είναι και ο στόχος».

Πρόστιμα και έλεγχοι από την Ε.Α.

Πρόστιμα 453.573 ευρώ υπέβαλε σε επιχειρήσεις του κλάδου σχολικών τσαντών η Επιτροπή Ανταγωνισμού, καθώς διαπιστώθηκε ότι μεγάλος αριθμός ηλεκτρονικών καταστημάτων πωλούν αρκετά μοντέλα σχολικών τσαντών σε ίδιες ή παραπλήσιες τιμές.

Αφορμή για την έναρξη αυτεπάγγελτης έρευνας αποτέλεσε ο δειγματοληπτικός έλεγχος της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού (ΓΔΑ) στις συγκριτικές ιστοσελίδες www.skroutz.gr και Bestprice.gr σχετικά με τις τιμές των ηλεκτρονικών καταστημάτων στις δημοφιλέστερες μάρκες σχολικών σακιδίων και κασετινών. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού (Ε.Α.), η Επιτροπή αποφάσισε την επιβολή προστίμων στις εταιρείες 1) Graffiti Α.E. εισαγωγής & εμπορίας σχολικών ειδών & ειδών δώρου, 2) POLO Ανώνυμος Βιοτεχνική & Εμπορική Εταιρεία και 3) Γίοβας Α.Ε. – Ανώνυμος Εμπορική Τεχνική & Τουριστική.

Αιφνίδιους επιτόπιους ελέγχους σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο παραγωγής, εισαγωγής και εμπορίας μηχανημάτων επεξεργασίας αλουμινίου, PVC και σιδήρου διενήργησε στο πλαίσιο αυτεπάγγελτης έρευνας η Επιτροπή Ανταγωνισμού.