Του Άδωνι Γεωργιάδη
Υπουργού Ανάπτυξης & Επενδύσεων
Το «καλάθι» θα πετύχει γιατί οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν συμφέρον να παρουσιάσουν ανταγωνιστικό «καλάθι», πουλώντας ενδεχομένως και κάτω του κόστους.
Εδώ και 9 μήνες η Κυβέρνηση συνολικά κι εγώ ως Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων υφιστάμεθα μια συνεχόμενη κριτική και από την αντιπολίτευση και από μερίδα μέσων ενημέρωσης. Σε τι συνίσταται αυτή η κριτική; Ότι ο πληθωρισμός στην Ελλάδα είναι πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, όπερ, κατά τους ασκούντες την κριτική, «αποτελεί αποτυχία της Κυβέρνησης αλλά κι εμού προσωπικώς».
Γιατί; Διότι – σύμφωνα πάντα με τους ασκούντες κριτική – το να έχει η Ελλάδα πληθωρισμό πάνω από τον μέσο όρο της ευρωζώνης «είναι συνέπεια είτε της απουσίας ελέγχων, είτε της αδιαφορίας του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων είτε των καρτέλ που δρουν ασύδοτα στην αγορά» (επαναλαμβάνω όσα έχουν λεχθεί και γραφεί).
Προ 48ώρου η Eurostat ανακοίνωσε τα στοιχεία για τον πληθωρισμό Οκτωβρίου από τα οποία προκύπτει ότι ο πληθωρισμός στην Ελλάδα είναι μία μονάδα κάτω από τον μέσο όρο της ευρωζώνης. Όλοι αυτοί που ασκούσαν κριτική, θα αναγνωρίσουν τώρα δημόσια ότι «κάτι έχουν καταφέρει αυτή η Κυβέρνηση κι αυτός ο Υπουργός»;
Στην πραγματικότητα βέβαια τι ισχύει; Ο πληθωρισμός στην Ελλάδα είναι, όπως τον έχουμε χαρακτηρίσει από την πρώτη στιγμή, εισαγόμενος, δηλαδή δεν οφείλεται σε αδυναμίες της ελληνικής αγοράς ή στο ότι δεν γίνονται έλεγχοι (ειρήσθω εν παρόδω, οι έλεγχοι στην αγορά και τα πρόστιμα που επιβάλλονται επί των ημερών μου στο Υπουργείο Ανάπτυξης είναι τα μεγαλύτερα κατά τη Μεταπολίτευση) αλλά δυστυχώς στο παγκόσμιο φαινόμενο του πληθωρισμού, το οποίο χτυπάει με σφοδρότητα την Ευρώπη και από το οποίο είναι αδύνατο να ξεφύγει μία χώρα. Σε όλες τις χώρες, άλλωστε, ο πληθωρισμός καταρρίπτει κάθε μήνα ρεκόρ δεκαετιών.
Σ’ αυτήν την παγκόσμια θύελλα πληθωρισμού, τι σκεφτήκαμε, λοιπόν; Πως μπορούμε μέσα σε αυτές τις συνθήκες που ζούμε να φτιάξουμε έναν χώρο προϊόντων στα σουπερμάρκετ ώστε να μπορούν οι ευάλωτοι συμπολίτες μας, αυτοί που υφίστανται τη μεγαλύτερη πίεση στα εισοδήματά τους, να βρουν τα βασικά αγαθά σε τιμές συμφερότερες. Αυτό είναι το «καλάθι του νοικοκυριού».
Ορίσαμε, λοιπόν, 51 κατηγορίες προϊόντων, σε καθεμία από τις οποίες κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ (η υποχρέωση αφορά μόνο εκείνες με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90 εκατ. ευρώ, οι υπόλοιπες μπορούν να μετάσχουν προαιρετικά αλλά εάν το κάνουν, θα ελέγχονται κανονικά ως προς το καλάθι από την Διϋπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς – ΔΙΜΕΑ όπως και οι υπόλοιπες) θα βάλει ένα προϊόν που θα το διαθέτει στη χαμηλότερη δυνατή τιμή που μπορεί. Κάθε Τετάρτη το καλάθι θα ανανεώνεται.
Πού θα κριθεί η επιτυχία αυτής της πρωτοβουλίας; Στο να είναι όσο το δυνατόν χαμηλότερη η τιμή του συγκεκριμένου προϊόντος που θα περιλαμβάνεται στο καλάθι από ότι ήταν πριν εβδομάδες. Σε κάποια προϊόντα οι αλυσίδες ενδεχομένως, για λόγους ανταγωνισμού, για λόγους διαφήμισης, για λόγους προσέλκυσης πελατών, να πουλήσουν και κάτω από το κόστος τους. Όχι επειδή το επιβάλλουμε με νόμο, αλλά επειδή αυτό ορίζει ο νόμος της αγοράς και της ζήτησης
Το «καλάθι» συνιστά, συνεπώς, μια άσκηση διαρκείας – θα διαρκέσει έως και τον Μάρτιο. Είμαι πεπεισμένος ότι θα δουλέψει, όπως, για παράδειγμα, δούλεψε το click away την περίοδο της πανδημίας. Γιατί οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν συμφέρον να παρουσιάσουν ανταγωνιστικό «καλάθι».
Σκεφτόμαστε μάλιστα αφού έχουμε τα πρώτα στοιχεία για το πώς θα κυλήσει το «καλάθι» – επανακαταθέτω την βεβαιότητά μου ότι θα πετύχει – να φτιάξουμε και ειδική κατηγορία υποκαλαθιού για ειδικές κατηγορίες ώστε να καλύψουμε και τους ευάλωτους συμπολίτες μας που έχουν σοβαρές παθήσεις και χρειάζονται ειδική διατροφή με συγκεκριμένα τρόφιμα
Γιατί; Διότι η ιδέα για το καλάθι έχει ως κεντρικό στόχο ο ευάλωτος συμπολίτης μας, του οποίο η ποιότητα της ζωής έχει τεθεί σε κρίση λόγω του πληθωρισμού, να έχει μια ασπίδα προστασίας. Αυτό είναι το κύριο μέλημά μας. Υπάρχουν όμως και άλλες πολλές κατηγορίες συμπολιτών μας, που ανήκουν στις λεγόμενες ειδικές κατηγορίες, όπως, για παράδειγμα, οι διαβητικοί, οι οποίοι δικαίως θα πουν ότι χρειάζονται και αυτοί κάτι αντίστοιχο.
Για όλες και όλους, λοιπόν, που έχουν ανάγκη δημιουργούμε με το «καλάθι του νοικοκυριού» ένα υπόστεγο προστασίας από την καταιγίδα του πληθωρισμού. Παράλληλα και επιπρόσθετα των γενικότερων πρωτοβουλιών που αναπτύσσουμε ώστε να επιτύχουμε τις καλύτερες δυνατές τιμές για τον Έλληνα καταναλωτή, πρωτοβουλίες τα αποτελέσματα των οποίων αποτυπώνουν και τα τελευταία στοιχεία της Eurostat.