Skip to main content

Χαμηλά ο πήχης των προσδοκιών για τις εισπράξεις της Black Friday

Από την έντυπη έκδοση

Των Δανάης Αλεξάκη και Λέττας Καλαμαρά

Στα «early bookings» των εορταστικών αγορών «ποντάρει» για την Black Friday η λιανική ένδυσηςυπόδησης και δη οι μικρομεσαίοι του κλάδου, καθώς το ακριβό κόστος ζωής δεν αφήνει μεγάλα περιθώρια για δαπάνες «πολυτελείας» στους καταναλωτές.

Ο εμπορικός κόσμος είναι έντονα προβληματισμένος για την εξέλιξη των πωλήσεων τον φετινό δύσκολο χειμώνα, ωστόσο ευελπιστεί ότι το εκπτωτικό event θα προσελκύσει όσους επιθυμούν να οργανώσουν από νωρίς τις εορταστικές τους δαπάνες αξιοποιώντας τις έντονες προσφορές της αγοράς.

«H Black Friday έρχεται φέτος εν μέσω μιας ιδιαίτερης χρονιάς. Αρχικά, πρόκειται για μια δύσκολη περίοδο για τα οικονομικά των νοικοκυριών. Εν μέσω ενεργειακής κρίσης, αρκετοί είναι εκείνοι που έχουν αναβάλει ορισμένες αγορές που θα έκαναν υπό διαφορετικές συνθήκες», αναφέρουν στη «Ν» παράγοντες του εμπορίου, προσθέτοντας ότι «σε δεύτερη φάση, πρόκειται για την πρώτη χρονιά που δεν θα έχουν προηγηθεί οι μέχρι πέρυσι καθιερωμένες ενδιάμεσες εκπτώσεις του Νοεμβρίου (σ.σ.: Υπενθυμίζεται ότι το πρόσφατα ψηφίστηκε νόμος με τον οποίο καταργήθηκαν οι ενδιάμεσες εκπτωτικές περίοδοι και επιτρέπεται η διενέργεια προσφοράς ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το 50% του συνόλου των ειδών που διαθέτει κάθε κατάστημα). Έτσι, οι μικρομεσαίοι της αγοράς το “βλέπουν” ως μια σημαντική ευκαιρία για αύξηση του τζίρου τους και στην πλειοψηφία τους θα συμμετέχουν. H Black Friday, αν και ευνοεί τις μεγάλες επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν ήδη ξεκινήσει καμπάνια, εκτιμάται ότι θα γίνει η πρώτη ημέρα ουσιαστικών εκπτώσεων πριν από τη χριστουγεννιάτικη περίοδο. Δεδομένου αυτού μάλιστα, ακούγεται ότι θα υπάρξουν μεγάλες προσφορές».

Μολονότι απέχουμε έναν μήνα από τη φετινή Black Friday, 25 Νοεμβρίου, η αγορά κυρίως της ένδυσης φέρεται ότι προετοιμάζεται να ξεκινήσει νωρίτερα τις εκπτωτικές καμπάνιες, ενώ δημοφιλή εγχώρια brands ήδη προωθούν χειμερινά «bazaar» προκειμένου να διατεθεί μεγάλο μέρος των αποθεμάτων σε ελκυστικές τιμές με εκπτώσεις έως 70%.

e-ευελιξία

Τα e-shops φέρεται να είναι πιο ευέλικτα στη διεύρυνση της εκπτωτικής περιόδου σε σχέση με τα φυσικά σημεία, με τους εγχώριους παίκτες του ηλεκτρονικού εμπορίου να εκτιμάται ότι θα υιοθετήσουν σύντομα τις πρακτικές που ήδη εφαρμόζουν ισχυρά παγκόσμια brands του κλάδου όπως η Target και η Amazon, τα οποία καθιερώνουν μια τάση παρατεταμένης Μαύρης Παρασκευής. Ενδεικτικά, η Target «εγκαινίασε» προσφορές επτά εβδομάδες πριν από την ίδια την Black Friday και η Amazon έδωσε πρώιμη πρόσβαση σε εκπτώσεις για τα μέλη του Prime τον Οκτώβριο.

Οι προβλέψεις της αγοράς είναι επιφυλακτικές για το πώς θα κινηθεί φέτος ο τζίρος στην Black Friday, με γνώμονα ότι ο αυξημένος πληθωρισμός έχει ήδη σημαντικές επιπτώσεις ακόμα και στις παραδοσιακά ανελαστικές δαπάνες διατροφής. «Όταν τα τελευταία 24ωρα γίνεται κουβέντα ώστε να μπορέσει η αγορά να συγκρατήσει τις ανατιμήσεις στα είδη του σούπερ μάρκετ, οι υπόλοιπο κλάδοι κρατούν πολύ “μικρό” καλάθι για την πορεία των δικών τους τζίρων», αναφέρουν στη «Ν» εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου, σημειώνοντας παράλληλα ότι «για τους κλάδους ένδυσης υπόδησης το “στοίχημα” είναι μεγάλο. Ενδεχομένως η κάλυψη των παιδικών αναγκών να αποτελέσει προτεραιότητα, όπως έγινε για παράδειγμα με το πολύ καλό ξεκίνημα της σχολικής χρονιάς, ωστόσο δεν αρκεί αυτό για να κινηθεί ο κλάδος. Η αθλητική ένδυση υπόδηση φέρεται ότι διατηρεί την ανοδική τάση που της “χάρισε” η διετία της πανδημίας, καθώς ο υψηλός πληθωρισμός αναμένεται να οδηγήσει τον χειμώνα μεγάλη μερίδια καταναλωτών σε άτυπα “lockdowns” ώστε να περιοριστούν τα έξοδα ψυχαγωγίας και διασκέδασης εκτός σπιτιού. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η βασική προσδοκία της αγοράς είναι να μπορέσει να “πιάσει” από τον Νοέμβριο ένα μέρος από τον εορταστικό τζίρο των Χριστουγέννων. Διαφορετικά θα υπάρξουν μεγάλα αποθέματα που σε συνδυασμό με το επιβαρυμένο -λόγω ενέργειαςλειτουργικό κόστος θα απειλήσουν για ακόμα μια φορά τη βιωσιμότητα πολλών επιχειρήσεων του κλάδου, που δεν έχει καταφέρει να επιστρέψει σε προ πανδημίας ρυθμό».

Οι ισορροπίες παραμένουν εύθραυστες στον κλάδο ένδυσης υπόδησης, ο οποίος εισέρχεται σε ακόμα μια περίοδο έντονου ανταγωνισμού όταν το κριτήριο της τιμής υπερισχύει αυτού της ποιότητας, γεγονός που «πριμοδοτεί» και τις «αφίξεις» ξένων σημάτων χαμηλού κόστους έναντι των μικρομεσαίων ελληνικών ετικετών.

Την ίδια ώρα, οι νεότερες γενιές καταναλωτών που εμφανίζουν ιδιαίτερη ευαισθησία σε θέματα βιωσιμότητας ενισχύουν την τάση για αγορές ειδών μόδας από δεύτερο χέρι. Η τάση αυτή σε συνδυασμό με την ακρίβεια δημιουργούν νέες προοπτικές για το «thrifting shopping», που, μολονότι δεν αποτελεί κάτι νέο στην αγορά, στις ψηφιακές «γειτονιές» των social media αναδεικνύεται ως μια ισχυρή ιδεολογία. Χαμηλότερες τιμές και βιωσιμότητα είναι οι κινητήριες δυνάμεις για την αγορά second hand, η οποία φέρεται ότι αναπτύσσεται εγχωρίως με ρυθμούς υψηλότερους από τη βιώσιμη μόδα.

Σούπερ μάρκετ φαρμακεία

Από πέρυσι στον ρυθμό της Black Friday έχουν εισέλθει πιο εκτεταμένα και πολλές αλυσίδες σούπερ μάρκετ αλλά και online φαρμακεία. Ειδικά φέτος, που το «καλάθι του νοικοκυριού» βρίσκεται στο επίκεντρο του κυβερνητικού ενδιαφέροντος, η περίοδος της Black Friday αναμένεται να αποτελέσει ακόμα μια αφορμή για έντονες προωθητικές ενέργειες στα βασικά καταναλωτικά προϊόντα, κυρίως στις κατηγορίες που δεν θα μπουν στη «λίστα των 50 κωδικών» που θα κουβαλάνε χαμηλότερο πληθωρισμό στο ράφι.

Τα περσινά δείγματα πάντως επιβεβαίωσαν ότι η εκπτωτική περίοδος προσελκύει ακόμα και τη δαπάνη για τα βασικά είδη και σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ κατέγραψαν αύξηση 27% σε σύγκριση με τις τρεις προηγούμενες Παρασκευές του Νοεμβρίου 2021 (5, 12 και 19 Νοεμβρίου). Τα ποτά ήταν η κατηγορία προϊόντων στα οποία καταγράφηκε η μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων στην περσινή Black Friday σε σύγκριση με τις υπόλοιπες Παρασκευές του Νοεμβρίου. Υπερδιπλάσιες πωλήσεις (αύξηση 115%) σε σύγκριση με τις τρεις προηγούμενες Παρασκευές του Νοεμβρίου πραγματοποίησαν στις 26 Νοεμβρίου τα ηλεκτρονικά φαρμακεία.