Από την έντυπη έκδοση
Του Πλάτωνα Τσούλου και της Δανάης Αλεξάκη
Στη νομοθέτηση της… συμφωνίας κυρίων που σύναψε με την αγορά, για τη δημιουργία «καλαθιού» με εκπτωτικά προϊόντα στα σούπερ μάρκετ, προχωρά το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Κι αυτό προκειμένου αφενός να «διευκολύνει» τις αλυσίδες στην εφαρμογή της ανωτέρω πρωτοβουλίας, αφετέρου να είναι σε θέση να την εποπτεύσει και όπου διαπιστώνει παρατυπίες να επιβάλλει κυρώσεις. Πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν ότι η σχετική τροπολογία αναμένεται να κατατεθεί το αργότερο έως την ερχόμενη Δευτέρα προς ψήφιση από τη Βουλή, ώστε τα σούπερ μάρκετ, που ήδη βρίσκονται σε μια πρώτη διαβούλευση με τους προμηθευτές τους, να λανσάρουν στον ταχύτερο δυνατό χρόνο το «καλάθι» με προϊόντα που θα φέρουν… προστατευόμενές τιμές. Ειδικότερα, η τροπολογία που θα προωθηθεί προς ψήφιση στη Βουλή θα προβλέπει, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», τα εξής:
Τη χρονική διάρκεια των προσφορών (minimum – maximun του χρόνου, που θα ισχύει ανά κωδικό και όχι για το καλάθι συνολικά). Το πρώτο διάστημα η διάρκεια των προσφορών θα είναι περιορισμένη ώστε οι παραγωγοί να μπορούν να αντιμετωπίσουν την αυξημένη ζήτηση δίχως να ξεμένουν από αποθέματα.
Η λίστα δεν θα μπορεί να περιλαμβάνει premium προϊόντα, όπως και προϊόντα μεσαίας τιμής, αλλά αγαθά τα οποία όντως τιμολογούνται χαμηλά, προκειμένου μέσω των έκτακτων προσφορών να καθίστανται πραγματικά ελκυστικά για καταναλωτές χαμηλού εισοδηματικού επιπέδου.
Η σύνθεση του «καλαθιού» θα είναι ελεύθερη για κάθε αλυσίδα, με στόχο την ορθή λειτουργία του ανταγωνισμού.
Η σήμανση των προϊόντων θα γίνεται με στίκερ και με τρόπο που θα καθίσταται απολύτως ξεκάθαρο στον καταναλωτή ότι πρόκειται για προϊόντα που αφορούν το «καλάθι με τον χαμηλότερο πληθωρισμό».
Οι τιμές τους είτε θα παραμένουν σταθερές είτε θα αυξάνονται με ρυθμό μικρότερο του μέσου επιπέδου της αντίστοιχης κατηγορίας.
Η εξέλιξη των τιμών των προϊόντων αυτών θα βρίσκεται υπό συνεχή παρακολούθηση από το υπουργείο Ανάπτυξης, ώστε σε τακτική βάση να διαπιστώνεται ότι όντως επιδεικνύεται τιμολογιακή αυτοσυγκράτηση από την πλευρά της αγοράς.
Τα εκπτωτικά προϊόντα θα μπορούν να περιλαμβάνονται επιλεκτικά ή και στο σύνολό τους στα φυλλάδια προσφορών των αλυσίδων.
Η άσκηση της πολιτικής marketing, όπως και η διαφημιστική προβολή τους θα πρέπει να διασφαλίζει τη μη παραπλάνηση του καταναλωτή.
Οι αλυσίδες θα είναι υποχρεωμένες να αναρτούν στην ιστοσελίδα του e-katanalotis.gr με διακριτό τρόπο το καλάθι με τα εκπτωτικά προϊόντα. Επίσης θα πρέπει να τα αναρτούν και στην ιστοσελίδα του υπουργείου Ανάπτυξης.
Δικαίωμα συμμετοχής στην εν λόγω πρωτοβουλία θα έχουν και αλυσίδες με ετήσιο τζίρο μικρότερο των 90 εκατ. ευρώ.
Οι κατηγορίες των προϊόντων βάσει των οποίων κάθε αλυσίδα θα διαμορφώνει το δικό της καλάθι θα ορίζεται με υπουργική απόφαση. Με τον τρόπο αυτό το υπουργείο θα μπορεί να διαφοροποιεί τη σύνθεση των κατηγοριών και να την προσαρμόζει σε τυχόν έκτακτες συνθήκες ή στις εποχικές ανάγκες των καταναλωτών (εορτές, θερινή περίοδος κ.ά.).
Οι έλεγχοι θα επικεντρώνονται στην εξέλιξη των τιμών σε σύγκριση με τα άλλα αντίστοιχα προϊόντα και στον βαθμό που θα διαπιστώνονται παράτυπες τιμολογήσεις, οι κυρώσεις θα επιβάλλονται βάσει του νόμου περί παραπλάνησης των καταναλωτών.
Υπό συζήτηση η διάρκεια
Στο μεταξύ, στην αγορά συνεχίζεται το «παζάρι» μεταξύ αλυσίδων και προμηθευτών για το ποια προϊόντα θα ενταχθούν στην τελική λίστα της πρωτοβουλίας του υπουργείου Ανάπτυξης, αλλά και το κάθε πότε θα ανανεώνεται το «καλάθι του χαμηλότερου πληθωρισμού των 50». Χθες, ο αρμόδιος υπουργός Άδωνις Γεωργιάδης μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό ανέφερε ότι γίνονται συζητήσεις με την αγορά και η αρχική πρόταση της λίστας του ΥΠΑΝ ενδέχεται να τροποποιηθεί ως προς κάποια προϊόντα. Ο υπουργός απέφυγε να γνωστοποιήσει ποιες κατηγορίες εξετάζονται να εισαχθούν ή να εξαχθούν από τη λίστα, ενώ παράλληλα ανέφερε ότι είναι υπό συζήτηση βρίσκεται και η χρονική διάρκεια ανανέωσης των προϊόντων. «Είμαστε σε συζήτηση αν το “καλάθι” θα ανανεώνεται κάθε 7 ή 15 ημέρες. Εγώ προσωπικά κλίνω προς το 7» σημείωσε ο κ. Γεωργιάδης. Ο υπουργός υπεραμύνθηκε την πρωτοβουλία για το «καλάθι των 50», εκτιμώντας ότι και το «click away» αρχικά δέχθηκε μεγάλη κριτική, ωστόσο λειτούργησε στην πράξη και η αγορά το αποδέχτηκε και το αξιοποίησε.