Υπεγράφη τη Δευτέρα, παρουσία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, και του υφυπουργού Υποδομών, Γιώργου Καραγιάννη, η σύμβαση για το πρώτο τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης-ΒΟΑΚ, Νεάπολη- Άγιος Νικόλαος.
Την υπέγραψαν ο διευθυντής της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων, Δημήτριος Αναγνώπουλος, κι ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της αναδόχου εταιρείας ΑΚΤΩΡ, Χρήστος Παναγιωτόπουλος.
Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος του ΒΟΑΚ θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο. Έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων 2021 και ο προϋπολογισμός του ανέρχεται στα 169 εκατομμύρια ευρώ.
Καραμανλής: Τις επόμενες εβδομάδες τα πρώτα εργοτάξια
Σε δηλώσεις του, ο κ. Καραμανλής σημείωσε πως «σήμερα είναι μια σπουδαία ημέρα για την Κρήτη – και ιδίως τον Νομό Λασιθίου – αλλά και για ολόκληρη την Ελλάδα. Γιατί σήμερα ξεκινάει και επισήμως να γίνεται πραγματικότητα το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα κατασκευαστεί στη χώρα μας τα επόμενα χρόνια. Σήμερα θέτουμε το πρώτο καθοριστικό σημαντικό ορόσημο, ώστε να αποκτήσει επιτέλους η Κρήτη την Εθνική Οδό που της αξίζει».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε ότι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης είναι ένας αυτοκινητόδρομος που, όταν ολοκληρωθεί, θα ενώνει το νησί από τον Κίσσαμο έως τη Σητεία. Συνολικού μήκους 294 χιλιομέτρων και εκτιμώμενου προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ, θα είναι το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια.
Υπογράμμισε δε ότι «το έργο αυτό αποτελεί το σταθερό και μεγαλύτερο αίτημα όλων των Κρητικών εδώ και δεκαετίες. Μια αναγκαιότητα για έναν τόπο με ραγδαία τουριστική ανάπτυξη και έντονη δραστηριότητα στον πρωτογενή τομέα. Αποτελεί όμως και ένα έργο που η ελληνική πολιτεία το οφείλει σε όλες τις οικογένειες που έχουν θρηνήσει θύματα στην άσφαλτο αυτού του δρόμου».
Ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι «σήμερα σηματοδοτείται πρακτικά η έναρξη κατασκευής του ΒΟΑΚ. Μέσα στις επόμενες εβδομάδες, θα δούμε τα πρώτα εργοτάξια να στήνονται στην Κρήτη. Όπως ακριβώς είχαμε πει. Για άλλη μια φορά, οι πράξεις μας επιβεβαιώνουν τα λόγια μας».
Όπως συμπλήρωσε, «αυτό είχαμε προαναγγείλει έναν χρόνο πριν από την Κρήτη, με τον ίδιον τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Για αυτό είχαμε δεσμευτεί. Ότι θα δούμε μπουλντόζες μέσα στο 2022. Και βλέπετε ότι αυτό ακριβώς κάνουμε.
Άλλωστε, ο ΒΟΑΚ αποτελεί και ένα προσωπικό στοίχημα του πρωθυπουργού. Γιατί είναι ένα έργο που υπηρετεί απολύτως δύο σπουδαίους στόχους που έχει θέσει: Ανάπτυξη και οδική ασφάλεια».
Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε πως «για να φτάσουμε εδώ, σε έργο απτό και υλοποιήσιμο, χρειάστηκε να κάνουμε συγκεκριμένα βήματα. Να εξασφαλίσουμε δηλαδή τις τρεις απαραίτητες προϋποθέσεις για κάθε οδικό έργο: χρηματοδότηση, χάραξη, χρονοδιάγραμμα.
Πρώτο και σημαντικότερο: Εξασφαλίσαμε χρηματοδότηση. Αξιοποιήσαμε όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία και βέβαια την ευκαιρία του Ταμείου Ανάκαμψης. Δεύτερον, οριστικοποιήσαμε τη χάραξη του έργου. Και τρίτον, ορίσαμε ένα συγκεκριμένο και πολύ σφικτό χρονοδιάγραμμα για κάθε στάδιο του έργου».
Στην τελική ευθεία και το Χερσόνησος- Νεάπολη και Χανιά – Ηράκλειο
Ο κ. Καραμανλής προανήγγειλε ότι το επόμενο διάστημα «θα μπούμε στην τελική ευθεία και για το Χερσόνησος- Νεάπολη, που υλοποιείται με ΣΔΙΤ. Και βέβαια ακολουθεί το Χανιά- Ηράκλειο, που θα γίνει με Σύμβαση Παραχώρησης και σύντομα θα μπούμε στη β΄ φάση του διαγωνισμού».
Κλείνοντας, τόνισε πως «εκπονήσαμε και υλοποιούμε βήμα-βήμα ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων 13 δισ., από τα οποία έχουμε ήδη δημοπρατήσει τα 9,6 και συμβασιοποιήσει σχεδόν τα 4 δισ. Έχουμε πετύχει λοιπόν να θέσουμε πια στέρεες και γερές βάσεις για τα έργα που θα οδηγήσουν τη χώρα μας στην επόμενη δεκαετία. Εκπληρώνουμε έτσι το χρέος που έχουμε απέναντι στις νεότερες γενιές. Να τους κληροδοτήσουμε μια χώρα πιο σύγχρονη και με ισχυρότερες προϋποθέσεις για ανάπτυξη και πρόοδο».
Ο κ. Καραμανλής ευχαρίστησε όλες και όλους τους συνεργάτες του και ευχήθηκε καλή αρχή στον ανάδοχο και καλή αρχή στο μεγάλο έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, και κατέληξε: «Θα παρακολουθούμε στενά την πρόοδο του έργου, ώστε σε 36 μήνες από σήμερα να παραδοθεί έτοιμο στους πολίτες του Λασιθίου και της Κρήτης».
Καραγιάννης: Η Κρήτη θα αποκτήσει αυτοκινητόδρομο αξίας άνω των 2 δισ. ευρώ
Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Γιώργος Καραγιάννης ανέφερε: «Σύντομα όλοι οι Κρητικοί θα δουν το πολυπόθητο αυτό έργο, τον ΒΟΑΚ, να ξεκινά. Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, ένα έργο 169 εκατομμυρίων ευρώ, δίνει το έναυσμα για το μεγαλύτερο υπό κατασκευή οδικό έργο στην Ελλάδα, αλλά και ένα από τα μεγαλύτερα σε όλη την Ευρώπη».
Επίσης τόνισε ότι «η Κρήτη τα επόμενα χρόνια θα γίνει ένα απέραντο εργοτάξιο, ενώ με την ολοκλήρωση όλων των έργων, θα αποκτήσει έναν αυτοκινητόδρομο αξίας άνω των 2 δισ. ευρώ που θα αναβαθμίσει ουσιαστικά τις αναπτυξιακές προοπτικές και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της οικονομίας της και θα προσφέρει αυξημένα επίπεδα οδικής ασφάλειας και προστασία του περιβάλλοντος».
Ο υφυπουργός σημείωσε πως «και τα υπόλοιπα τμήματα αναμένεται σύντομα να προχωρήσουν, θα υπογραφούν συμβάσεις και θα ξεκινήσουν οι εργασίες. Ο σχεδιασμός προβλέπει πολλούς ανισόπεδους κόμβους, εκτεταμένο παράπλευρο δίκτυο και πολλά χιλιόμετρα υπόγειων έργων».
Καταλήγοντας, επισήμανε ότι «πριν 3 έτη, παραλάβαμε μια μικρή ως ανύπαρκτη μελετητική ωριμότητα, με αποσπασματικές παρεμβάσεις, διάσπαρτες κατά μήκος του άξονα, χωρίς συνοχή και τις απαιτούμενες προδιαγραφές ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου. Η σημερινή ημέρα αποτελεί μια ακόμη απόδειξη ότι, όταν υπάρχει πολιτική βούληση, αποφασιστικότητα και ικανότητα, όλα είναι δυνατά. Γιατί στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προτιμούμε να λέμε λιγότερα και να πράττουμε περισσότερα».
Το τμήμα Νεάπολη- Άγιος Νικόλαος του ΒΟΑΚ
Αντικείμενο του έργου είναι η μελέτη και κατασκευή των έργων βελτίωσης του τμήματος Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος του ΒΟΑΚ, με την κατασκευή τετράιχνης αρτηρίας, με δυο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, συνολικού μήκους 14,5 χλμ, και η μετατροπή του σε αυτοκινητόδρομο.
Ειδικότερα, στο πλαίσιο του έργου θα βελτιωθεί και θα διαπλατυνθεί ο υφιστάμενος δρόμος από την πρώτη είσοδο της Νεάπολης μέχρι τον κόμβο Κριτζάς στον Άγιο Νικόλαο.
Θα αναπτυχθεί και θα κατασκευαστεί επίσης πλήρες δίκτυο εγκάρσιων και παράπλευρων οδών (μήκους περίπου 2 χλμ. και 9 χλμ. αντίστοιχα) για να επικοινωνούν οι περιοχές εκατέρωθεν του νέου ουσιαστικά σύγχρονου αυτοκινητόδρομου.
Θα κατασκευαστούν επιπλέον τρεις ανισόπεδοι κόμβοι (Νεάπολης, Λιμνών και Αγίου Νικολάου), πέντε γέφυρες, οκτώ κάτω διαβάσεις και πέντε έργα μερικής και ολικής κάλυψης λωρίδων κυκλοφορίας και έργα αντιστήριξης (Cut & Cover), καθώς και υδραυλικά έργα για την αποστράγγιση των οδών και την απορροή των oμβρίων, αλλά και έργα διευθέτησης ρεμάτων και χειμάρρων.
ΒΟΑΚ: Το μεγαλύτερο οδικό έργο σε εξέλιξη στην Ευρώπη
Ο ΒΟΑΚ αποτελεί το μεγαλύτερο οδικό έργο που κατασκευάζεται σήμερα σε όλη την Ευρώπη και ένα απολύτως αναγκαίο έργο για την Κρήτη, καθώς θα επιτρέπει γρήγορες και κυρίως ασφαλείς μετακινήσεις.
Η υλοποίηση του έργου πλέον ξεκινά, καθώς άμεσα (στις αρχές φθινοπώρου) θα στηθούν τα πρώτα εργοτάξια στο τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, θα ακολουθήσει μέχρι το τέλος του έτους το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη και μέχρι το τέλος του 2023 θα ξεκινήσει και το μεγάλο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, το οποίο έχει λάβει ήδη περιβαλλοντική αδειοδότηση.
Παράλληλα προχωρά, στο πλαίσιο του συνολικού σχεδιασμού του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η ωρίμανση των μελετών του ΒΟΑΚ μέχρι τη Σητεία. Μέχρι το τέλος του 2022 αναμένεται να είναι έτοιμη η δημοπράτηση των τμημάτων, Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή και Παράκαμψη Παχειάς Άμμου, για τα οποία υπάρχουν ήδη εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι.
Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος θα πραγματοποιηθεί ως δημόσιο έργο, το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη (μήκους 22,44 χλμ και προϋπολογισμού 290 εκατομμυρίων ευρώ) ως ΣΔΙΤ και το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο (μήκους 157,5 χλμ και προϋπολογισμού 1,32 δισ. ευρώ) ως σύμβαση παραχώρησης.
Εντός του φθινοπώρου αναμένεται να υπογραφεί και η σύμβαση για το Χερσόνησος – Νεάπολη.
Για το Χανιά – Ηράκλειο εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι στις 20 Ιουλίου και πλέον ο διαγωνισμός έχει περάσει στη δεύτερη φάση για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών των συμμετεχόντων στη διαγωνιστική διαδικασία μέχρι το τέλος του έτους, ώστε το έργο να συμβασιοποιηθεί εντός του 2023.