Του Βασίλη Αγγελόπουλου
[email protected]
Ειδικό λογισμικό για να περιοριστούν τα λάθη και να επιταχυνθεί η διαδικασία απονομής, σε συνδυασμό με την πρόσληψη 40 ανέργων από τη ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ), είναι οι δύο λύσεις που προωθούνται για τις συντάξεις στο Δημόσιο.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας με καθυστέρηση εντόπισε το πρόβλημα στις αρχές του καλοκαιριού και τοποθέτησε δύο ιδιωτικές εταιρείες αλλά και κλιμάκιο του ΕΦΚΑ στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ) και στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ). Έτσι, είναι πιθανό τον Σεπτέμβριο να είναι έτοιμο το απαραίτητο πρόσθετο λογισμικό ώστε να ξεπεραστούν τα λάθη που έχουν εντοπιστεί.
Βέβαια, όπως διαπιστώνουν αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες, το λογισμικό θα ήταν ήδη έτοιμο από τον Ιούνιο εάν υπήρχε το απαραίτητο εξειδικευμένο προσωπικό να πραγματοποιήσει τις σχετικές δοκιμές και τους ελέγχους που απαιτούνται. Κάτι τέτοιο όμως δεν συμβαίνει λόγω του τεράστιο όγκου δουλειάς, αλλά και της απώλειας 40 εισηγητών του ΓΛΚ, οι οποίοι παρέμεναν με απόσπαση στη Γενική Διεύθυνση Συντάξεων Δημοσίου Τομέα, αλλά αποχώρησαν οριστικά από τη θέση τους στις 31 Δεκεμβρίου 2021, χωρίς να αντικατασταθούν. Έχουν ζητηθεί οι αντίστοιχες προσλήψεις από τη ΔΥΠΑ που φαίνεται ότι μπορεί να πραγματοποιηθούν, έστω και με καθυστέρηση 9-10 μηνών, εντός φθινοπώρου.
Έντονο πρόβλημα
Τα αποκλειστικά στοιχεία που σας παρουσιάζει σήμερα η «Ν» δείχνουν ότι το πρόβλημα απονομής συντάξεων στο Δημόσιο, παρά τα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει, παραμένει έντονο. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ οι εκκρεμότητες από 22.000 που ήταν στο τέλος του 2020 είχαν μειωθεί το 2021 στις 14.000, κατέγραψαν εκ νέου αύξηση στις 18.000 μέσα σε ένα εξάμηνο.
Όλα αυτά, παρά το γεγονός ότι το αυτοματοποιημένο σύστημα «παράγει» έναν σημαντικό αριθμό συντάξεων πια σε μηνιαία βάση. Ακριβέστερα, το δίμηνο Ιουνίου – Ιουλίου εκδόθηκαν 4.712 αυτοματοποιημένες αποφάσεις συντάξεων (3.415 τον Ιούνιο και άλλες 1.297 τον Ιούλιο). Όμως, υπολογίζεται ότι κάθε μήνα υποβάλλονται περίπου 2.000 νέες αιτήσεις συνταξιοδότησης. Ειδικά για τον Σεπτέμβριο υπάρχει η εκτίμηση ότι θα υποβληθούν περίπου 6.000 νέες αιτήσεις, κυρίως λόγω της αποχώρησης πολλών εκπαιδευτικών. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον αντίστοιχο μήνα του 2020 η συγκεκριμένη Γενική Διεύθυνση παρέλαβε 5.000 αιτήσεις, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2021 καταγράφηκε αύξηση στις 7.500!
Βήματα προόδου
Ήδη πάντως κάποια βήματα προόδου έχουν συντελεστεί. Είναι χαρακτηριστικό ότι επιτεύχθηκε ο στόχος όλες οι αιτήσεις συντάξεων των ένστολων (Στρατός, Αστυνομία, Πυροσβεστική, Λιμενικό) να διεκπεραιώνονται εντός του μήνα κατάθεσής τους, μαζί με την επικουρική και τα εφάπαξ. Επίσης, εντός τριμήνου διεκπεραιώνονται οι αντίστοιχες υποθέσεις που αφορούν τους εργαζόμενους των υπουργείων Άμυνας, Δικαιοσύνης και Εργασίας.
Όμως το πρόβλημα εντοπίζεται στην έλλειψη προσωπικού, στην απουσία του κατάλληλου λογισμικού και στην προσθήκη επιπλέον δουλειάς στην εν λόγω διεύθυνση. Είναι ενδεικτικό ότι από τον Ιούνιο του 2022 η Γενική Διεύθυνση Συντάξεων του Δημόσιου Τομέα (ΓΔΣΔΤ) έλαβε προς διεκπεραίωση και όλες τις εκκρεμότητες των διεθνών συντάξεων που είχαν χρόνο Δημοσίου, χωρίς όμως να γίνει και η αντίστοιχη μεταφορά προσωπικού.
Πέρα από τους 33 εισηγητές που ασχολούνται με την έκδοση των κύριων συντάξεων, ένας επιπλέον αριθμός 15 υπαλλήλων ασχολείται με τα εφάπαξ (εκδίδονται σε τρεις μήνες μετά την κύρια απόφαση) και με τις επικουρικές συντάξεις. Ο καθένας από τους 33 εισηγητές το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, όπως φαίνεται από τα στοιχεία της ΓΓΠΣ, κατά μέσο όρο εκδίδει 3,61 αποφάσεις κύριας σύνταξης ημερησίως, αριθμός που θεωρείται πολύ ικανοποιητικός. Εάν προστεθεί και η έκδοση των αποφάσεων επικουρικής και εφάπαξ, τότε σε σύνολο 48 υπαλλήλων προκύπτει ημερήσια απόδοση 5,12 αποφάσεων.
Όμως διαπιστώνεται διασπάθιση έμψυχου δυναμικού, καθώς 13 άτομα ασχολούνται με το τηλεφωνικό κέντρο (1555). Επισημαίνεται ότι όλοι οι εισηγητές πέρα των άλλων υποχρεώσεών τους πρέπει να ασχολούνται και με το ψηφιακό δωμάτιο επικοινωνίας.
Οι παλιοί 40 εισηγητές, όμως, που αποχώρησαν και δεν αντικαταστάθηκαν, είχαν υποχρέωση να εκδίδουν περίπου 1.500 συντάξεις μηνιαίως. Άρα το κενό παραμένει και είναι δυσαναπλήρωτο.
Η εκτίμηση που υπάρχει από αρμόδια υπηρεσιακά στελέχη είναι ότι εάν η κατάσταση μείνει ως έχει, η υποχώρηση των εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης στο Δημόσιο θα συνεχιστεί με πολύ αργό ρυθμό. Επίσης, πάντα υπάρχει ο κίνδυνος αύξησης των ενστάσεων που προκαλεί επιπλέον προβλήματα και καθυστερήσεις, καθώς απασχολείται προσωπικό για τη διεκπεραίωσή τους και ενδεχομένως την έκδοση τροποποιητικών αποφάσεων. Τον Ιούνιο, σε σύνολο 3.415 αυτοματοποιημένων αποφάσεων, κατατέθηκαν 184 ενστάσεις (σε 8 από αυτές υπάρχει η υποψία λάθους), με ανοιχτό το ενδεχόμενο να αυξηθεί κι άλλο ο αριθμός τους κατά το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.
Αισιοδοξία
Αν όμως τεθεί εν ισχύι το καινούργιο λογισμικό και γίνουν οι προσλήψεις από τη ΔΥΠΑ, τότε υπάρχει η αισιοδοξία ότι μέχρι το τέλος του έτους οι εκκρεμότητες θα υποχωρήσουν σημαντικά κάτω από τις 10.000, ενώ μπορεί να προσεγγίσουν τις 5.000. Για να συμβεί κάτι τέτοιο, όμως, θα πρέπει εντός του 2022 να εκδοθούν 30.000 νέες αποφάσεις συνταξιοδότησης, αριθμός ιδιαίτερα μεγάλος, σε σύγκριση με την πορεία των προηγούμενων ετών. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις 7.108 αποφάσεις του 2018, η υπηρεσία κατάφερε το 2021 να εκδώσει 22.066 αποφάσεις, εν μέσω πανδημίας. Φέτος, κατά το α’ εξάμηνο εκδόθηκαν 14.296 αποφάσεις, αριθμός που επιτρέπει την αισιοδοξία ότι μπορεί να ανέλθουν στις 30.000 έως το τέλος του έτους, αν γίνουν και οι κατάλληλες παρεμβάσεις – προσθήκες.
Σε ό,τι αφορά τα λάθη που εντοπίζονται, αυτά αφορούν παράλειψη χρόνου ασφάλισης, περικοπή λόγω απασχόλησης του ασφαλισμένου και μη αναγνώριση στρατιωτικής θητείας ή πλασματικών ετών. Επίσης, υπάρχουν λάθη και στην υποβολή της ηλεκτρονικής αίτησης που υποβάλλουν οι εργαζόμενοι του Δημοσίου όταν επιθυμούν να συνταξιοδοτηθούν. Όλες αυτές οι περιπτώσεις λαθών εκτιμάται ότι μπορούν να εξαλειφθούν με τη χρήση του νέου λογισμικού.