Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Χωρίς… αντισώματα έναντι της επικείμενης νέας «μετάλλαξης» της υφεσιακής «πανδημίας» που αναμένεται να ξεσπάσει το φθινόπωρο βρίσκονται καταναλωτές και επιχειρήσεις λιανικής και εστίασης.
Μόλις τελειώσουν τα «μπάνια του λαού», η πραγματική οικονομία αναμένεται να βρεθεί αντιμέτωπη με ένα ακόμα πιο σκληρό ανατιμητικό κλίμα, καθώς δεν διαφαίνεται κανένα σημάδι αποκλιμάκωσης στο ενεργειακό πεδίο, το οποίο συμπαρασύρει και το κόστος των πρώτων υλών και μεταφορών. Η συνέχιση του πολέμου στην Ουκρανία σε συνδυασμό με την έκρυθμη κατάσταση που αναπτύσσεται στην Ταϊβάν, αλλά και οι πολιτικές εξελίξεις στο εσωτερικό της χώρας δεν αφήνουν μεγάλα περιθώρια για αισιοδοξία και ήδη ο εγχώριος εμπορικός κόσμος προεξοφλεί έναν ακόμα δύσκολο χειμώνα.
Η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών βαίνει μειούμενη καθώς οι επιβαρύνσεις στα βασικά είδη διατροφής και τα λοιπά πά για έξοδα διαβίωσης συνεχίζουν την ανοδική τους τροχιά, με τον εγχώριο πληθωρισμό να παραμένει «κλειδωμένος» σε διψήφια ποσοστά. Οι ακόμα πιο γενναίες περικοπές δαπανών στις οποίες θα προχωρήσουν νομοτελειακά οι εγχώριοι καταναλωτές θα διευρύνουν περαιτέρω την πτώση των όγκων πωλήσεων σε βασικά καταναλωτικά είδη.
«Οι προβλέψεις για την πορεία της κατανάλωσης το τελευταίο τετράμηνο του έτους είναι πολύ ρευστές. Η αγορά προετοιμάζε ται για περαιτέρω υποχώρηση στους όγκους πωλήσεων στα είδη σούπερ μάρκετ μέχρι και τον Νοέμβριο και δεν αποκλείεται η πτώση να ξεπεράσει και το 15% σε ορισμένες κατηγορίες. Η μέση υποχώρηση στις πωλούμενες ποσότητες μπορεί να “συγκρατηθεί” κοντά στο 10% ανάλογα με τον βαθμό των προωθητικών που θα πραγματοποιήσει η βιομηχανία και η λιανική, ενώ η ιδιωτική ετικέτα εκτιμάται ότι θα έχει θετικό αντίκτυπο στη συνολική επίδοση των διακινούμενων όγκων στο ράφι. Ο Δεκέμβριος που αποτελεί τον ισχυρότερο μήνα στην οργανωμένη λιανική τροφίμων ελέω του εορτασμού των Χριστουγέννων θα καταγράψει μια μεγαλύτερη κινητικότητα, ωστόσο η σύγκριση με το περσινό αντίστοιχο διάστημα δεν αποκλείεται να καταλήξει ακό μα και σε αρνητικό πρόσημο στους όγκους. Είναι πολύ νωρίς για προβλέψεις, ωστόσο η αγορά πρέπει να προετοιμαστεί για τα χειρότερα» αναφέρουν μιλώντας στη «Ν» στελέχη των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Νέοι τιμοκατάλογοι
Σε ό,τι αφορά τους τζίρους, η εικόνα επηρεάζεται εξ ολοκλήρου από την επίπτωση του πληθωρισμού στο ράφι, με τις τελικές τιμές να βρίσκονται σε συνεχή αναπροσαρμογή. Ήδη η αγορά έχει «προεξοφλήσει» ανατιμήσεις στους καταλόγους χονδρικής σε μια σειρά από βασικά εί =δη που αναμένεται να περάσουν στο ράφι από τον Σεπτέμβριο. «Δεν μπορεί κανείς να υπολογίσει το εύρος των αυξήσεων που θα περάσουν στις τελικές τιμές γιατί πλέον δεν εξετάζουμε την κάθε κατηγορία, αλλά τον κάθε κωδικό. Σε μια προσπάθεια να συγκρατηθούν οι τιμές η βιομηχανία προχωρά σε εξορθολογισμό του κωδικολογίου που προσφέρει στη λιανική προκειμένου να επιτευχθεί το βέλτιστο μίγμα σε όρους ποιότητας-τιμής, αλλά και να περιοριστεί η “φύρα” από τους λιγότερο ελκυστικούς κωδικούς» αναφέρουν τα ίδια στελέχη.
Σε γενικές γραμμές εκτιμάται ότι η μέση ανατίμηση που θα φανεί από τον Σεπτέμβριο στο ράφι θα κυμανθεί από 5% έως 15% ανά κατηγορία, ωστόσο πρέπει να επισημανθεί ότι η πλειονότητα των κατηγοριών έχει ήδη ανατιμηθεί δύο ή τρεις φορές. Με το εισόδημα των καταναλωτών να βρίσκεται αντιμέτωπο με ακόμα πιο έντονες πιέσεις τον Σεπτέμβριο -καθώς αποτελεί παραδοσιακά έναν βαρύ μήνα για τον οικογενειακό προϋπολογισμό-, βιομηχανία και επιχειρήσεις λιανικής και εστίασης αφού κάνουν τον «λογαριασμό» της θερινής περιόδου θα «μετρήσουν» ακόμα μια φορά τις αντοχές τους για ένα ιδιαίτερα σκληρό, όπως προδιαγράφεται, τελευταίο τετράμηνο του έτους. Από πλευράς βιομηχανίας και λιανικής τροφίμων και λοιπών καταναλωτικών ειδών, η ανελαστικότητα της δαπάνης διατροφής λειτουργεί εν μέρει προστατευτικά για τον κλάδο, ωστόσο η υψηλή επιβάρυνση του λειτουργικού κόστους σε συνδυασμό με την υποχώρηση της ζήτησης αναμένεται να οδηγήσουν σημαντική μερίδα επιχειρήσεων σε κοκκινισμένους ισολογισμούς.