Skip to main content

Οι ανατιμήσεις συρρικνώνουν το ηλεκτρονικό «καλάθι» – Πόσο μειώθηκε ο τζίρος

Από την έντυπη έκδοση

Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]

Οι ανατιμήσεις «μικραίνουν» το ηλεκτρονικό καλάθι του σούπερ μάρκετ, με τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου του έτους να υποδεικνύουν πτώση στους τζίρους 5%.

Καταγράφεται επίσης μείωση κατά 6% στον αριθμό των προϊόντων που επιλέγουν οι καταναλωτές, ενώ η μέση αύξηση της τιμής διαμορφώνεται στο 5%.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε χθες η Convert Group, στο πρώτο εξάμηνο του έτους ο τζίρος σε τιμές λιανικής (με ΦΠΑ) στο εγχώριο ηλεκτρονικό κανάλι των σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκε στα 134 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας πτώση 5% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Να σημειωθεί ότι το πρώτο εξάμηνο του 2021 τα έσοδα στο ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ εμφάνισαν ρυθμό αύξησης 122%, καθώς η εξάπλωση της πανδημίας «πριμοδότησε» σημαντικά τις on line αγορές.

Σε ό,τι αφορά το πρώτο φετινό εξάμηνο, τον Απρίλιο καταγράφηκε η μεγαλύτερη υποχώρηση πωλήσεων στο ηλεκτρονικό κανάλι κατά 24,3%, ενώ πτωτικά είχε κινηθεί και ο Μάρτιος, με τις απώλειες να διαμορφώνονται στο 10,4%.

Να σημειωθεί ότι ο Απρίλιος φέτος χαρακτηρίστηκε με τη «μεγάλη φυγή» των πολιτών στην επαρχία για τον εορτασμό του Πάσχα.

Το πρόσημο «γύρισε» θετικό στα ηλεκτρονικά έσοδα το δίμηνο Μαΐου – Ιουνίου με 7% και 14% ανάπτυξη αντίστοιχα, εξέλιξη που δημιουργεί προσδοκίες για «επιστροφή» σε ανοδικούς ρυθμούς στο ηλεκτρονικό κανάλι. Βαρόμετρο, ωστόσο, της εξέλιξης των πωλήσεων αποτελούν το έντονο ανατιμητικό «κύμα» και οι ισχυροί κλυδωνισμοί που δέχεται το εισόδημα των καταναλωτών.

Σύμφωνα με την Convert Group, στο εξεταζόμενο διάστημα η μέση αξία του αγοραστικού καλαθιού εμφανίζει σταθεροποιητικές τάσεις και διαμορφώνεται στα 77,9 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Το ποσό αυτό είναι μειωμένο κατά 0,8 ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο.

Ωστόσο, με το ίδιο ποσό οι καταναλωτές αγόραζαν 8% περισσότερα είδη τον Ιανουάριο σε σχέση με τον Ιούνιο, με το μέσο καλάθι να περιλαμβάνει στο εξάμηνο περί τα 35,5 προϊόντα.

Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές ο πληθωρισμός έχει επιφέρει μια αύξηση 5% στη μέση τιμή των προϊόντων συγκριτικά με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους, ενώ παρατηρείται μια μείωση στις αγορές μη βασικών προϊόντων. Συγκεκριμένα, οι on line καταναλωτές έχουν μειώσει τις δαπάνες τους σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2021, περιορίζοντας τις αγορές στα κρασιά (-30%) και τα σνακ (-7%), αλλά και τα συσκευασμένα αλλαντικά (-12%) και τα τυριά (-6%).

Στον αντίποδα τα προϊόντα για κατοικίδια αποτελούν την κατηγορία που αυξήθηκε περισσότερο σε αξία on line αγορών το πρώτο εξάμηνο του 2020, καταγράφοντας άνοδο 14%. Κατά 1% αυξήθηκε η αξία των πωλήσεων σε προϊόντα περιποίησης και τρόφιμα για βρέφη και παιδιά.

Η μέση έκπτωση σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 ήταν 37,9%, σύμφωνα με την έρευνα της Convert Group.

Όμως, το ποσοστό των προϊόντων που πουλήθηκαν κάτω από οποιοδήποτε είδος προωθητικής ενέργειας ήταν χαμηλότερο κατά 16,5 ποσοστιαίες μονάδες, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, φτάνοντας μόνο το 35,9% επί του συνόλου των πωληθέντων τεμαχίων.