Ένας απεργιακός καύσωνας σαρώνει την Ευρώπη, με τα συνδικάτα να απαιτούν ουσιαστικές μισθολογικές αυξήσεις, καθώς οι ανατιμήσεις στην ενέργεια, τα τρόφιμα και άλλα βασικά είδη και υπηρεσίες καίνε τα νοικοκυριά. Οι κινητοποιήσεις τραβούν το χειρόφρενο στα τρένα της Γαλλίας, κλείνουν τα ποινικά δικαστήρια της Αγγλίας και ακυρώνουν χιλιάδες πτήσεις ανά την ήπειρο.
H EasyJet πρόσφατα ανακοίνωσε ότι τα σωματεία που εκπροσωπούν τα πληρώματα καμπίνας στην Ισπανία ζητούν εφάπαξ αύξηση 40% στον βασικό μισθό και μελλοντικές ετήσιες αυξήσεις σε ευθυγράμμιση με τον πληθωρισμό. Στην Αγγλία, οι ποινικοί δικηγόροι, που είναι αυτοαπασχολούμενοι, αλλά λαμβάνουν αμοιβή από την κυβέρνηση για να εκπροσωπούν κατηγορουμένους που δεν έχουν τα χρήματα για δικηγόρο, ζητούν αύξηση 25% και διανύουν ήδη τη δεύτερη εβδομάδα απεργιών. Απεργιακές κινητοποιήσεις πραγματοποιούνται ανά τη γηραιά ήπειρο – με το πλήθος και τη διάρκειά τους να είναι ασυνήθιστα μεγάλα για καλοκαίρι. Αυτό το καλοκαίρι όμως δεν είναι σαν όλα τα άλλα. Χαρακτηρίζεται από μία ενεργειακή κρίση διαρκείας και την έκρηξη του πληθωρισμού σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.
«Οι μισθοί έχουν μείνει πολύ πίσω σε σχέση με τις τιμές καταναλωτή. Το καθήκον των εργατικών σωματείων είναι να διασφαλίσουν ότι θα αυξηθούν ανάλογα» δήλωσε στη WSJ o Μικ Λιντσ, επικεφαλής της Ένωσης Εργαζομένων Σιδηροδρόμων και Μεταφορών στη Βρετανία, που τον περασμένο μήνα κήρυξε 7ημερη απεργία. Στη Βρετανία ο πληθωρισμός σκαρφάλωσε στο 9,1% τον Μάιο, ενώ και στην Ευρωζώνη τον Ιούνιο εκτινάχθηκε στο 8,6% – τα υψηλότερα επίπεδα από το 1997, όταν άρχισαν να συγκεντρώνονται τα σχετικά στοιχεία.
Με το κόστος ζωής να ανεβαίνει δραματικά, ο ΟΟΣΑ υπολογίζει ότι οι πραγματικοί μισθοί (προσαρμοσμένοι δηλαδή στον πληθωρισμό) θα μειωθούν κατά 2,6% στη Γερμανία, κατά 2,9% στη Βρετανία και κατά 4,5% στην Ισπανία. Η κατάσταση στην Ευρώπη είναι πολύ χειρότερη σε σχέση με τις ΗΠΑ, όπου αντιστοίχως οι πραγματικοί μισθοί προβλέπεται να πέσουν μόλις κατά 0,6%.
Ύστερα από αρκετά χρόνια ήπιου πληθωρισμού και χαμηλών μισθολογικών αυξήσεων, οι διεκδικήσεις των σωματείων είναι τώρα άκρως δυναμικές. Το συνδικάτο που εκπροσωπεί 95.000 εργαζομένους του κλάδου μεταφορών στη Βρετανία προανήγγειλε ότι 1.900 οδηγοί λεωφορείων θα προχωρήσουν σε απεργία διαρκείας προς τα τέλη του μήνα, έχοντας ήδη απορρίψει προτάσεις για μισθολογικές αυξήσεις έως και 10%. Στη Γαλλία οι εργαζόμενοι στους σιδηροδρόμους ζητούν αύξηση 7%, την ώρα που η εθνική επιχείρηση σιδηροδρόμων SNCF είναι διατεθειμένη να καταβάλλει αύξηση 3,7% για ορισμένους μόνο εργαζομένους, έχοντας ήδη αυξήσει κατά 2,7% τους μισθούς στις αρχές του έτους.
Οι αερομεταφορές είναι ο κλάδος στον οποίο έχουν σημειωθεί οι περισσότερες απεργιακές κινητοποιήσεις τους τελευταίους μήνες. Στη Γαλλία τα συνδικάτα που εκπροσωπούν τους εργαζομένους των αεροδρομίων ζητούν αύξηση 6%. Η Aeroports de Paris, που διαχειρίζεται τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας, προσφέρει αύξηση 4%. Πληρώματα αεροσκαφών της Ryanair, της μεγαλύτερης αεροπορικής φθηνού κόστους στην Ευρώπη, έχουν πραγματοποιήσει πολυήμερες κινητοποιήσεις από την αρχή του καλοκαιριού σε Βέλγιο, Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία και Πορτογαλία. Οι πιλότοι της SAS της μεγαλύτερης σκανδιναβικής αεροπορικής ανάγκασαν πρόσφατα την εταιρεία να μειώσει το 50% των πτήσεών της επί ημέρες. Τελικά η εταιρεία κατέθεσε αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 11 του πτωχευτικού κώδικα.
Και στη Γερμανία οι κινητοποιήσεις καλά κρατούν. Στις 23 Ιουνίου είχαμε 24ωρη απεργία στα 6 μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας – για πρώτη φορά εδώ και 40 χρόνια, με τη συμμετοχή 12.000 εργαζομένων. Τα συνδικάτα απαιτούν μισθολογικές αυξήσεις 14%. Περισσότεροι από 4.000 λιμενεργάτες πραγματοποίησαν πορεία διαμαρτυρίας στο Αμβούργο την ημέρα της απεργίας. Ακόμη μία μεγάλη κινητοποίηση έλαβε χώρα στον κλάδο της χαλυβουργίας όπου το πανίσχυρο IG Mettal κατέληξε τελικά σε συμφωνία για μισθολογικές αυξήσεις 6%. Είναι μεν χαμηλότερες του πληθωρισμού, αλλά οι υψηλότερες στον κλάδο τα τελευταία 30 χρόνια.