Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Δεν βλέπει «φως στο τούνελ» της ακρίβειας η αγορά τροφίμων και λοιπών βασικών καταναλωτικών προϊόντων, με τις ανατιμήσεις στους καταλόγους χονδρικής να διατηρούν την ίδια αμείωτη ένταση και τον Ιούλιο.
Οι επιχειρήσεις του κλάδου παραμένουν δέσμιες στα αυξημένα λειτουργικά κόστη, με αποτέλεσμα οι «πύλες» των αυξήσεων στο ράφι να παραμένουν ορθάνοικτες, συρρικνώνοντας περαιτέρω την αγοραστική δυνατότητα των εγχώριων καταναλωτών.
Στη χονδρική
«Στους τιμοκαταλόγους χονδρικής η αύξηση σε σταθμισμένο μέσο όρο διαμορφώνεται αυτή τη στιγμή στο 11,5% σε σχέση με τον περσινό Ιούλιο», αναφέρουν μιλώντας στη «Ν» υψηλόβαθμα στελέχη της οργανωμένης λιανικής τροφίμων, εκφράζοντας έντονο προβληματισμό για την πορεία του πληθωρισμού στο ράφι, καθώς, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν, «οι αναπροσαρμογές στους τιμοκαταλόγους χονδρικής εξακολουθούν να πραγματοποιούνται με την ίδια ένταση. Δε ξέρουμε τι ανατιμήσεις θα έχουμε τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο. Η αγορά κινείται μήνα-μήνα και αυτό γιατί δεν υπάρχει ορατότητα, αφού οι μεταβλητές, φυσικό αέριο, πρώτες ύλες και ενέργεια, παραμένουν ασταθείς και κανένας δεν μπορεί να “πλανάρει”. Χωρίς πλάνο, δηλαδή χωρίς πυξίδα, κινείται η αγορά. Αυτό συμβαίνει.
Η βιομηχανία δέχεται αναπροσαρμογές στα τιμολόγια των προμηθευτών της απροειδοποίητα και καλείται να αντιδράσει αμέσως.
Λόγω ανταγωνισμού γίνεται μια προσπάθεια ώστε στις τελικές τιμές καταναλωτή να περάσει η μικρότερη δυνατή ανατίμηση, ωστόσο τα περιθώρια είναι πιεστικά όσο αυτή η συνθήκη παραμένει και το αποτέλεσμα βαραίνει τόσο τους καταναλωτές όσο και την ίδια την αγορά».
Με τις τιμές παραγωγού να διατηρούν ανοδική πορεία, καταγράφοντας αυξήσεις 20%-30% το δίμηνο Μαΐου-Ιουνίου, μέσα στον Ιούλιο αναμένεται νέο κύμα ανατιμήσεων σε μη αλκοολούχα ποτά, πτηνοτροφικά προϊόντα, στο κρέας, σε γαλακτοκομικά, έλαια, οπωροκηπευτικά, σνακ, ενώ οι επιβαρύνσεις στα υλικά συσκευασίας και τα μεταφορικά κόστη «υποθηκεύουν» αυξήσεις και σε άλλα βασικά καταναλωτικά προϊόντα εκτός τροφίμων, όπως οικιακά καθαριστικά, είδη προσωπικής φροντίδας και χαρτικά.
Μείωση κατανάλωσης
Σε ό,τι αφορά την πραγματική κατανάλωση, το πρώτο εξάμηνο του έτους, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των στελεχών των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, η πορεία του όγκου πωλήσεων στη λιανική ταχυκίνητων καταναλωτικών ειδών (fmcg’s) βαίνει μειούμενη με την υποχώρηση να κυμαίνεται στο επίπεδο του 8%-9%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι. «Ο εγχώριος καταναλωτής έχει επιδείξει άμεση προσαρμοστικότητα στο ανατιμητικό κύμα προχωρώντας σχεδόν αυτοματοποιημένα στην αγορά λιγότερων και φθηνότερων τεμαχίων. Η ιδιωτική ετικέτα διευρύνει τη θέση της στο καλάθι του φυσικού καταστήματος, ενώ στο ηλεκτρονικό κανάλι “πρωταγωνιστούν” τα brands που βρίσκονται σε προσφορά. Και στις δύο περιπτώσεις στο καλάθι μπαίνουν λιγότεροι κωδικοί», αναφέρουν αναλυτές της αγοράς.
Σε ό,τι αφορά την τουριστική κατανάλωση, οι αναλυτές επισημαίνουν ότι δεν πρέπει να θεωρείται πανάκεια. «Τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ τη θερινή περίοδο ρίχνουν ταχύτητα, καθώς, εξαιτίας των διακοπών, οι εγχώριοι καταναλωτές δεν προχωρούν σε αγορές προμηθειών δέκα-δεκαπέντε ημερών, που συνήθως συνθέτουν το ηλεκτρονικό καλάθι, ενώ ο τουρίστας δεν θα επιλέξει
σε καμία περίπτωση να προχωρήσει σε μια online παραγγελία για είδη σούπερ μάρκετ, ακόμα και εάν είναι η πάγια τακτική του στη χώρα του. Επίσης, το τουριστικό ρεύμα ευνοεί συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές και δη τη νησιωτική Ελλάδα, όχι όλη την επικράτεια, και “πριμοδοτεί” περισσότερο την οργανωμένη χονδρική από τη λιανική».
Πλέον για τη βιομηχανία τροφίμων η «μάχη» της διεκδίκησης μιας θέσης στο καλάθι του καταναλωτή έχει δυσκολέψει πάρα πολύ, ενώ την ίδια στιγμή η οργανωμένη λιανική ως «μεσάζοντας» καλείται και να προσελκύσει τον καταναλωτή στο κατάστημα και να ισορροπήσει σε εξίσου αυξημένα κόστη, ενώ η πρόσφατη παράταση στο πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους των αλυσίδων, έως και το τέλος του 2022, είναι βέβαιο ότι δεν «χαροποιεί» τον κλάδο.