Skip to main content

Οι ανατιμήσεις «λιώνουν» και την αγορά παγωτού

Δανάη Αλεξάκη 
[email protected]

Οι ανατιμήσεις «λιώνουν» την αγορά παγωτού, με τις παγωτοβιομηχανίες να προσδοκούν -και αυτές- ότι ο τουρισμός θα σώσει τη σεζόν.

Οι βασικοί παίκτες έχουν πάρει ήδη θέση μάχης, με κυρίαρχο ζητούμενο τη θωράκιση της πιστότητας των καταναλωτών, ωστόσο η αγορά βρίσκεται εν αναμονή και επιχειρηματικών εξελίξεων, καθώς τις επόμενες μέρες αναμένεται να γνωστοποιηθεί εάν θα υπάρξει προτιμητέος επενδυτής στον διαγωνισμό πώλησης της «Παγωτά Δωδώνη», brand με ιδιαίτερη αναγνωρισιμότητα τόσο στο ράφι όσο και στην κατηγορία του «φρέσκου» παγωτού που διατίθεται χύμα.

Ειδικότερα, το ράλι στις τιμές γάλακτος και το εν γένει επιβαρυμένο λειτουργικό κόστος της βιομηχανίας φέτος, με αιχμή το κόστος ενέργειας και μεταφοράς, έχουν δυσκολέψει πάρα πολύ τον στόχο της αγοράς για επιστροφή σε προ Covid-19 επιδόσεις.

Η πίτα των περίπου 220 εκατ. ευρώ που διατηρούσε η κατηγορία (τυποποιημένοι κωδικοί) βαίνει μειούμενη την τελευταία διετία 2020-2021, ενώ οι προσδοκίες για ισχυρή ανάκαμψη φέτος πιθανόν να εξανεμιστούν στο όνομα της ακρίβειας.

Ανατιμήσεις

Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, τα παγωτά έχουν ανατιμηθεί κατά 6,2% τον Μάιο σε σχέση με τον Απρίλιο, ενώ σε σχέση με τον περσινό Μάιο η αύξηση της τιμής διαμορφώνεται στο 4,7%.

Ωστόσο, η εικόνα στην αγορά είναι διαφορετική, καθώς στα ψυγεία της λιανικής έχουν καταγραφεί αυξήσεις έως και 20% στην τιμή στα συσκευασμένα παγωτά, ενώ στα «φρέσκα» που διατίθεται σε τζελατερίες/ζαχαροπλαστεία κ.λπ. το εύρος των ανατιμήσεων διαμορφώνεται από 12% έως και 25% ανά περίπτωση και περιοχή.

Η μέχρι πρόσφατα προσιτή «απόλαυση» του παγωτού βρίσκεται στη δίνη του πληθωρισμού και τα στοιχεία για την πορεία της κατανάλωσης είναι απογοητευτικά.

Σύμφωνα με τις μετρήσεις της Nielsen IQ (σούπερ μάρκετ συμπεριλαμβανομένης της Lidl και μικρή λιανική) στο τετράμηνο Ιανουαρίου – Απριλίου η υποχώρηση σε αξία συνολικά για την κατηγορία διαμορφώθηκε στο 4%. Μεγάλες απώλειες τζίρου καταγράφουν τα παγωτά ιδιωτικής ετικέτας, με τις πωλήσεις να μειώνονται κατά 33,1%, ενώ τα επώνυμα σημειώνουν αύξηση τζίρου κατά 2,2%. Σε όρους όγκου, συνολικά η κατηγορία εμφανίζει στο εξεταζόμενο διάστημα υποχώρηση 16% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τετράμηνο, με τα Private Label να εμφανίζουν πτώση κατά 35% και τα επώνυμα κατά 2,9%.

Μολονότι το πρώτο τετράμηνο του έτους δεν αποτελεί δυνατή περίοδο για την κατηγορία, είναι ενδεικτική η τάση για μείωση της κατανάλωσης, καθώς οι χειμερινοί μήνες «βασίζονται» κυρίως στους καταναλωτές που μέχρι πρόσφατα εμφάνιζαν την τάση για κατανάλωση όλη τη διάρκεια του έτους και όχι μόνο το καλοκαίρι.

Τουριστική περίοδος

 

Η εικόνα του Μαΐου, σύμφωνα με εκτιμήσεις του κλάδου, δεν εμφανίζει σημαντική ανάκαμψη, με σύσσωμη την αγορά να εστιάζει στην πορεία της τουριστικής σεζόν.

Ακόμα και εάν επιτευχθούν επιδόσεις προ Covid-19, ήτοι οι τζίροι να ξεπεράσουν τα 220 εκατ. ευρώ (213 εκατ. ευρώ το 2020 και 216,5 εκατ. ευρώ το 2021), η επίδραση του πληθωρισμού σηματοδοτεί μια πλασματική ανάπτυξη, καθώς το ζητούμενο για υγιείς προοπτικές είναι να αυξηθούν οι όγκοι.

Σε επιχειρηματικό επίπεδο, οι προβολείς είναι στραμμένοι στην πώληση της «Παγωτά Δωδώνη», για την οποία ενδιαφέρον διεκδίκησης -στην τρίτη προσπάθεια πώλησης- εξέφρασαν σύμφωνα με πληροφορίες: η Βενέτης, η Κρι Κρι, μια εταιρεία συμφερόντων του Δημήτρη Βιντζηλαίου (Creta Farms) και η ΕΛΓΕΚΑ. Στη φάση των δεσμευτικών προσφορών φέρεται ότι πέρασαν τρεις ενδιαφερόμενοι επενδυτές και στο προσεχές διάστημα αναμένεται να γνωστοποιηθεί εάν τελικά θα τελεσφορήσει αυτή τη φορά η διαγωνιστική διαδικασία ώστε το «θεϊκό παγωτό» να διασωθεί και βέβαια να ανακατέψει εκ νέου την τράπουλα στην αγορά.