Για περισσότερα από δύο χρόνια, το κύριο θέμα συζήτησης σχεδόν παντού ήταν ο αντίκτυπος του Covid-19. Τώρα που τα χειρότερα της πανδημίας φαίνεται να έχουν τελειώσει και οι άνθρωποι ταξιδεύουν ξανά πιο ελεύθερα, ένα άλλο καυτό θέμα βρίσκεται στο προσκήνιο: τα ακριβά αεροπορικά εισιτήρια.
Οι άνθρωποι αναζητούν πτήσεις – μερικές φορές τις πρώτες τους εδώ και χρόνια – σε μια βιασύνη αυτού που ονομάζεται «ταξίδι εκδίκησης». Οι αναζητήσεις στο Διαδίκτυο δείχνουν ακριβά αεροπορικά εισιτήρια για πολλές διαδρομές, ωστόσο οι ταξιδιώτες με όρεξη περιπλάνησης επιλέγουν να παραβλέψουν το υψηλότερο κόστος μετά από τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα.
Παγκόσμια κινητικότητα
Η τάση αφορά διάφορες γεωγραφικές περιοχές. Οι αναζητήσεις για εισιτήριο οικονομικής θέσης μετ’ επιστροφής μεταξύ Χονγκ Κονγκ και Λονδίνου στην Cathay Pacific στα τέλη Ιουνίου ανεβάζουν τιμές έως και 5.360 δολάρια ΗΠΑ, που είναι περισσότερο από πέντε φορές το τυπικό κόστος πριν από την πανδημία. Οι απευθείας πτήσεις μεταξύ Νέας Υόρκης και Λονδίνου την ίδια ώρα κοστίζουν περισσότερα από 2.000 δολάρια σε οικονομική θέση.
Μια μελέτη του Mastercard Economics Institute διαπίστωσε ότι το κόστος των πτήσεων από τη Σιγκαπούρη ήταν κατά μέσο όρο 27% υψηλότερο τον Απρίλιο σε σχέση με το 2019, ενώ οι πτήσεις από την Αυστραλία ήταν 20% περισσότερες. Όλο και περισσότερο, οι ταξιδιώτες κάνουν κράτηση εισιτηρίων μήνες νωρίτερα, καθώς ανησυχούν για το κόστος την τελευταία στιγμή.
Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους υψηλότερους ναύλους, οι οποίοι δεν υπόκεινται όλοι στον έλεγχο των αεροπορικών εταιρειών.
Στο έδαφος πολλά γιγάντια αεροσκάφη
Οι αερομεταφορείς είναι προσεκτικοί σχετικά με την επαναφορά όλων των αεροσκαφών τους από την αδράνεια, παρόλο που οι περισσότερες χώρες έχουν χαλαρώσει τους διασυνοριακούς περιορισμούς. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για γιγάντια αεροσκάφη όπως τα superjumbo A380 της Airbus και τα παλαιότερα 747-8 της Boeing, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες στρέφονται σε μοντέλα με πιο αποδοτικά καύσιμα όπως τα A350 και 787 Dreamliners.
Θα χρειαστεί χρόνος για τις αεροπορικές εταιρείες να ανακατασκευάσουν τους στόλους, δεδομένου ότι πολλοί περιορισμοί χαλάρωσαν μόλις τον Μάιο, δήλωσε ο Σούμπχας Μένον, γενικός διευθυντής του Association of Asia Pacific Airlines. «Είναι ακόμη νωρίς», είπε. «Είμαστε μόλις στον Ιούνιο, οπότε δεν είναι σαν να ανοίγουμε τη βρύση».
Οι αερομεταφορείς μείωσαν επίσης τις πτήσεις τους κατά τη διάρκεια του Covid, όχι περισσότερο από την Cathay, η οποία έχει πληγεί από τους αυστηρούς και υπερβολικούς κανόνες ταξιδιών και καραντίνας του Χονγκ Κονγκ. Αυτό άφησε τους ανθρώπους να σκέφτονται μεγάλα ταξίδια με μία ή περισσότερες ανταποκρίσεις, ενώ παλαιότερα μπορεί να είχαν πετάξει απευθείας. Η British Airways δεν πετά ούτε καν στο Χονγκ Κονγκ αυτή τη στιγμή.
Με λιγότερα αεροπλάνα στους ουρανούς, υπάρχουν λιγότερες θέσεις για να καλυφθεί η ανάκαμψη της ζήτησης, η οποία με τη σειρά της ανέβασε τους ναύλους.
Εκτόξευση στις τιμές καυσίμων
Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει επιδεινώσει τη σταθερή άνοδο των τιμών του αργού πετρελαίου τους τελευταίους 18 μήνες. Τα καύσιμα αεριωθούμενων αεροσκαφών αντιπροσωπεύουν πλέον έως και το 38% του μέσου κόστους μιας αεροπορικής εταιρείας, από 27% τα έτη που οδήγησαν στο 2019. Για ορισμένες low cost αεροπορικές εταιρείες, μπορεί να φτάσει και το 50%.
Οι τιμές των καυσίμων τζετ στη Νέα Υόρκη έχουν αυξηθεί περισσότερο από 80% φέτος, αν και οι τιμές διαφέρουν από περιοχή σε περιοχή ανάλογα με το κόστος διύλισης και τους τοπικούς φόρους. Πολλοί αερομεταφορείς των ΗΠΑ μπόρεσαν να καλύψουν το αυξημένο κόστος καυσίμων μέχρι στιγμής — αλλά μόνο μετακυλίοντάς το στους ταξιδιώτες με τη μορφή υψηλότερων ναύλων.
Ταξιδιώτες που βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη
Το υψηλότερο κόστος εισιτηρίων δεν φαίνεται να αποθαρρύνει τους ανθρώπους από το να κάνουν ταξίδια τώρα που έχουν χαλαρώσει πολλοί ταξιδιωτικοί περιορισμοί. Ορισμένοι εκμεταλλεύονται τους προϋπολογισμούς των διακοπών και αναβαθμίζουν σε πιο ακριβές καμπίνες αεροσκαφών για ταξίδια αναψυχής, δήλωσε τον περασμένο μήνα ο Γενικός Διευθυντής της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών, Γουίλι Γουόλς.
Ο λεγόμενος ταξιδιώτης εκδίκησης (revenge traveler) είναι ένα άτομο που έχει επηρεαστεί συναισθηματικά από τα lockdown και λαχταρούσε ταξίδια τα τελευταία δύο χρόνια.
Δεν είναι σαφές πόσο καιρό θα διαρκέσουν αυτές οι υψηλές τιμές, ακόμα κι αν πολλοί ταξιδιώτες φαίνονται διατεθειμένοι να πληρώσουν.
Σε λίγες περιπτώσεις, οι ναύλοι είναι στην πραγματικότητα χαμηλότεροι από τα επίπεδα πριν από την πανδημία, σύμφωνα με τον Μάικλ Ο’ Λίρι της Ryanair. Αν και υπάρχει προοπτική να μειωθούν, οι αμφίβολη εξέλιξη του πολέμου στην Ουκρανία και οι τυχόν νέοι περιορισμοί για τον κορωνοϊό, το καθιστούν αβέβαιο.
naftemporiki.gr