Του Μιχάλη Ψύλου
[email protected]
Από τη Δύση στην Ανατολή επιδιώκει πλέον να κατευθύνει τις εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου η Μόσχα και ήδη κινείται για να δημιουργήσει την απαραίτητη υποδομή για να πολλαπλασιάσει τον εφοδιασμό της Κίνας και της Ινδίας.
Μέχρι τώρα, η Ευρώπη ήταν η σημαντικότερη εξαγωγική ενεργειακή αγορά της Ρωσίας και οι περισσότεροι αγωγοί οδηγούν στη Γηραιά Ήπειρο, αλλά μετά την απόφαση της ΕΕ να επιβάλει εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο ο Πούτιν αλλάζει ρότα.
Ήδη από το 2012, η Μόσχα είχε αρχίσει την κατασκευή ενός αγωγού μήκους 4.700 χιλιομέτρων, ικανού να μεταφέρει περίπου 1,6 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου την ημέρα τόσο στην Κίνα, όσο και στην Ιαπωνία. Η ενεργειακή απόσπαση της Ρωσίας από την Ευρώπη πραγματοποιείται επίσης μέσω της κατασκευής ενός αγωγού φυσικού αερίου στη Σιβηρία που θα μπορεί να στέλνει ετησίως, περίπου 38 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα στην Κίνα.
Το Κρεμλίνο επενδύει όλο και περισσότερο στη Μογγολία μαζί με την Πεκίνο, κατασκευάζοντας τις απαραίτητες υποδομές που θα επιτρέψει στην Κίνα να λαμβάνει 50 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως. Αλλά και στον τομέα του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), η Ρωσία προχώρησε στην κατασκευή υποδομών, ανοιχτά της Σαχαλίνης σε συνεργασία με ιαπωνικές εταιρείες, όσο και στη χερσόνησο Γκαιντάν, σε συνεργασία με τη γαλλική TotalEnergies.
Στο πλαίσιο της ενεργειακής ανακατεύθυνσης προς την Ασία, η Μόσχα δεν διστάζει επίσης να προσφέρει το ρωσικό πετρέλαιο Urals με μεγάλη έκπτωση τόσο στην Κίνα, όσο και στην Ινδία. Από τον περασμένο Απρίλιο, τα κινεζικά διυλιστήρια κατάφεραν να έχουν μια πολύ σημαντική έκπτωση – περίπου 35 δολάρια στο βαρέλι ρωσικού πετρελαίου – σε σχέση με το Brent. Ήδη, οι κινεζικές εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου αυξήθηκαν κατά 30% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, γεγονός που θα επιτρέψει στην Κίνα να αποφύγει τις επώδυνες διακοπές ρεύματος των τελευταίων μηνών.
Η ένταξη της Κίνας στους ενεργειακούς σχεδιασμούς της Μόσχας, συνδέεται άμεσα και με τις προσπάθειες του Πεκίνου να απεγκλωβιστεί από τις Ηνωμένες Πολιτείες, που ελέγχουν το θαλάσσιο εμπόριο προς την Ασία μέσω των στενών Μάλακα, αλλά και της Σιγκαπούρης. Για αυτόν τον λόγο, η Κίνα δεν μπορεί παρά να βλέπει θετικά τις εναλλακτικές ενεργειακές διαδρομές που προτείνει η Μόσχα.
Μεγάλη έκπτωση στις τιμές εξασφάλισε από τη Μόσχα και το Νέο Δελχί. Η Ινδία έφτασε στο σημείο να καλύπτει το 17% των αναγκών της από τη Ρωσία και μάλιστα με έκπτωση 30%. Η υπόθεση ότι η Ινδία μπορεί να έχει τα τεχνολογικά μέσα για να μεταπωλήσει ρωσικό αέριο στην Ευρώπη για ένα σημαντικό κέρδος δεν πρέπει επίσης να αποκλειστεί.
Όσο για έναν άλλο ασιατικό γίγαντα, δηλαδή την Ινδία, και αυτός επωφελείται από τις σχέσεις του με τη Ρωσία: στην πραγματικότητα, η Ινδία έφτασε να εισάγει το 17% των αναγκών της από τη Ρωσία, εισαγωγές που οδήγησαν τη Ρωσία σε έκπτωση 30%. Η υπόθεση ότι η Ινδία μπορεί να έχει τα τεχνολογικά μέσα για να μεταπωλήσει ρωσικό αέριο στην Ευρώπη για ένα σημαντικό κέρδος δεν αποκλείεται.