Skip to main content

Ιταλοί και Γερμανοί στηρίζουν το made in Greece – Στα ύψη οι εξαγωγές ελληνικών καυσίμων

Με ισχυρούς ρυθμούς αυξήθηκαν οι εξαγωγές το πρώτο τρίμηνο του έτους.  Σημαντικότερος προορισμός των ελληνικών προϊόντων παραμένει η Ιταλία, ενώ στη δεύτερη θέση ακολουθεί η Γερμανία. Σημαντική αύξηση καταγράφουν οι πωλήσεις made in Greece προϊόντων και στη Βουλγαρία. Όσον αφορά στις κατηγορίες προϊόντων, ξεχωρίζει η δυναμική των καυσίμων με άλμα μεγαλύτερο του 60% στις εξαγωγές τους. 

Σύμφωνα με ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, οι εξαγωγές, για το διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου του 2022, αυξάνονται συνολικά κατά 2,8 δισ. ευρώ ή κατά 32% και ανήλθαν σε 11,43 δισ. ευρώ από 8,66 δισ. ευρώ.

Μετά την ιταλική και τη γερμανική αγορά, στην 3η θέση “απορρόφησης” των ελληνικών εξαγωγών ακολουθεί η Κύπρος, ενώ ένα σκαλοπάτι πιο κάτω συναντάμε τη Βουλγαρία (από 6η το αντίστοιχο διάστημα 2021), αφού οι πωλήσεις προς τη συγκεκριμένη αγορά έκαναν άλμα 45,1%. 

Ακολουθεί η Τουρκία η οποία βρίσκεται στην ίδια θέση με το 2021, η Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο στις θέσεις 6 έως 7, για τη μεν Ισπανία 5 θέσεις πιο ψηλά, για το δε Ηνωμένο Βασίλειο 3 θέσεις πιο ψηλά από το αντίστοιχο περσινό διάστημα λόγω του διπλασιασμού των εξαγωγών προς τις δύο αυτές χώρες. Στην 8η θέση βρίσκονται οι Η.Π.Α. (από 7η) προς την οποία καταγράφεται μεγάλη άνοδος των εξαγωγών (+38,5%) και έπεται η Γαλλία, προς την οποία σημειώθηκε μείωση των ελληνικών εξαγωγών (κατά -18,7%), με αποτέλεσμα να πέσει από την 3η στην 9η θέση κατάταξης για το α’ τρίμηνο του 2022. Την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, συμπληρώνει η Ρουμανία, η οποία βρισκόταν στην 8η θέση κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2021.

Πλην της πρώτης δεκάδας των χωρών-πελατών των ελληνικών προϊόντων για το α’ τρίμηνο 2022, αξίζει να σημειωθεί, η άνοδος στην κατάταξη της Εσθονίας (54η θέση από 80η) σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 και η πτώση της Σιγκαπούρης (53η θέση από 27η).

Ως προς τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών ανά οικονομική ένωση, σημειώνεται αύξηση κατά 35,9% προς την Ε.Ε. Οι αποστολές  προς τις 18 χώρες της Ευρωζώνης αυξήθηκαν κατά 35,7%, ενώ ανοδικά κινήθηκαν οι εξαγωγές  προς όλες σχεδόν τις οικονομικές ενώσεις με μόνες εξαιρέσεις τις εξαγωγές προς τις χώρες BRICS (-35,3%), την Ευρασιατική Οικονομική Ένωση (-9,8%) και τις χώρες MERCOSUR (-17,6%). Αναλυτικότερα, προς τις χώρες του ΟΟΣΑ, καταγράφεται αύξηση της τάξης του 34,3% και προς τις χώρες του G7 κατά 31,4%. Οι εξαγωγές προς τις χώρες της Οικονομικής Συνεργασίας Μαύρης Θάλασσας (ΟΣΕΠ) αυξάνονται κατά 34,6%, ενώ προς τις χώρες της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής κατά 33,8%. Ακολουθούν οι αποστολές ελληνικών προϊόντων προς τις χώρες OPEC (24,5%), τη Βόρεια Αφρική (18,7%), τη Βόρεια Αμερική (35,4%) και τις χώρες του Κόλπου (Συμβούλιο Συνεργασίας Κόλπου) (29,7%). Τέλος, οι μικρότερες σε αξία εξαγωγές προς τις χώρες της Υποσαχάριας Αφρικής ενισχύθηκαν κατά 14,9%.

Ποιες κατηγορίες προϊόντων ξεχωρίζουν 

Ως προς τη σύνθεση των εξαγωγών κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η αύξηση κατά 32% προκύπτει κυρίως από τις ισχυρά ανοδικές τάσεις στις εξαγωγές καυσίμων που παρουσιάζουν άνοδο κατά 60,5% και βιομηχανικών προϊόντων που παρουσιάζουν άνοδο κατά 26,1%. Επίσης, ενισχυμένες καταγράφονται οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων κατά 14,6%. Οι εξαγωγές πρώτων υλών εμφανίζουν αύξηση της τάξεως του 14,2%, ενώ και οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας Είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα ενισχύονται κατά 48%.

Τα προϊόντα πετρελαίου αποτελούν και για το πρώτο τρίμηνο του 2022, το κυριότερο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας, με αύξηση 55,5% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2021. Στη 2η θέση ακολουθούν τα φάρμακα, τα οποία κατέγραψαν μείωση της τάξεως του -18%, στην 3η θέση παραμένουν τα προϊόντα αλουμινίου με αύξηση 37,8%, ενώ στην 4η θέση «σκαρφάλωσαν» οι εξαγωγές μηχανών αυτόματης επεξεργασίας πληροφοριών με εντυπωσιακή άνοδο 373,1% (το τρίμηνο του 2021 ήταν στη 24η θέση στη σχετική κατάταξη). Στην 5η θέση παραμένουν οι σωλήνες κάθε είδους, ενώ στην 6η, με υποχώρηση τριών θέσεων από το τρίμηνο του 2022, βρίσκονται οι εξαγωγές βαμβακιού.

Στην 7η και 8η θέση βρίσκονται οι εξαγωγές ράβδων από αργίλιο και ιχθυηρών, βελτιώνοντας τη σειρά κατάταξής τους κατά τρεις και μία θέση, αντίστοιχα, ενώ στην 9η (με υποχώρηση 2 θέσεων) οι εξαγωγές άλλων τυριών. Η πρώτη δεκάδα κλείνει με τις εξαγωγές άλλων λαχανικών που κατά την αντίστοιχη περίοδο του 2021 ήταν στην 8η θέση της σχετικής λίστας.

Οι εισαγωγές στο διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου 2022 αυξήθηκαν κατά 6,40 δισ. ευρώ ή κατά 48,6%, με τη συνολική τους αξία να διαμορφώνεται στα 19,57 δισ. ευρώ έναντι 13,17 δισ. ευρώ κατά το τρίμηνο 2021. Ως αποτέλεσμα των παραπάνω κινήσεων, το εμπορικό έλλειμμα ενισχύθηκε κατά 3,63 δισ. ευρώ, ή κατά 80,4% και άγγιξε την εξεταζόμενη περίοδο τα -8,14 δισ. ευρώ από -4,51 δισ. ευρώ.

Η εξέλιξη ανά γεωγραφική περιοχή 

 

Πολύ μεγάλη άνοδο και νέο ιστορικό ρεκόρ καταγράφουν οι εξαγωγικές επιδόσεις της χώρας κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022. Η άνοδος αυτή οφείλεται τόσο στις αυξητικές τάσεις που καταγράφονται στις ελληνικές εξαγωγές προς την ΕΕ όσο και προς τις Τρίτες Χώρες. Συγκεκριμένα, η αύξηση προς την ΕΕ, είναι στο 35,9%, ενώ προς Τρίτες Χώρες είναι της τάξης του 27,5%. Οι εξαγωγές που κατευθύνονται προς χώρες της ΕΕ είναι πλέον το 55,7% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, έναντι 44,3% που κατευθύνονται προς Τρίτες Χώρες.

Α) Οι εξαγωγές προς την Ευρωπαϊκή Ένωση

Πιο αναλυτικά, οι αποστολές προς την Ε.Ε. διαμορφώθηκαν στα 6.290,8 εκ.€ το 2022, από 4.629,1 εκ.€ κατά το τρίμηνο του 2021.

Οι εξαγωγές προς την Ευρωζώνη (18), αυξήθηκαν κατά 35,7% (από 3.465,5 εκ.€ σε 4.701,3 εκ.€) και απορρόφησαν το 41,1% των συνολικών εξαγωγών της χώρας στην εξεταζόμενη περίοδο. Από τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, καταγράφεται αυξητική τάση στις εξαγωγές προς 16 από τους 18 κυριότερους προορισμούς της Ευρωζώνης. Εξαίρεση αποτελούν η Γαλλία και η Λετονία προς τις οποίες οι ελληνικές αποστολές κυμάνθηκαν σε χαμηλότερα  επίπεδα σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2021. Αναλυτικότερα, οι ελληνικές αποστολές προς τη Γαλλία μειώθηκαν κατά -18,7% και άγγιξαν μόλις τα 433,5 εκ.€ από 533,4 εκ.€, ενώ προς τη Λετονία υποχώρησαν κατά -20,7% και διαμορφώθηκαν στα 7,6 εκ.€ από 9,6 εκ.€.

Πιο συγκεκριμένα, εξετάζοντας τους δεκαοκτώ κυριότερους προορισμούς εντός Ευρωζώνης: οι εξαγωγές προς την Ιταλία -κυριότερη χώρα προορισμού ελληνικών εξαγωγών- εμφανίζουν αύξηση κατά 53,3% (από 842,6 εκ.€ σε 1.292 εκ.€), όταν προς τη Γερμανία σημειώνεται αύξηση 24,5% (από 669,7 εκ.€ σε 833,6 εκ.€) ενώ άνοδος 34,1% καταγράφεται και προς την Κύπρο (από 525,2 εκ.€ σε 704,4 εκ.€).

Ακολουθούν στη σειρά -με κριτήριο την αξία εξαγωγών- η Ισπανία με διπλασιασμό των εξαγωγών (106,2% από 234,3 εκ.€ σε 483 εκ.€), η Ολλανδία που εμφανίζει σημαντική αύξηση των αποστολών κατά 50,6% (από 192,2 εκ.€ σε 289,4 εκ.€), το Βέλγιο με αύξηση 57% (από 105,9 εκ.€ σε 166,2 εκ.€). Στην 8η θέση στη σχετική λίστα, ανέβηκαν οι εξαγωγές προς τη Σλοβενία οι οποίες σημείωσαν μεγάλη άνοδο κατά 31,5% (από 86,7 εκ.€ σε 114 εκ.€) και ακολουθούν οι εξαγωγές προς τη Μάλτα οι οποίες αυξάνονται κατά 91,8% (από 58,5 εκ.€ σε 112,2 εκ.€).

Τον κατάλογο με τις κυριότερες αγορές ελληνικών προϊόντων από τις χώρες της Ευρωζώνης συμπληρώνουν επτά ακόμη προορισμοί. Συγκεκριμένα, οι ελληνικές εξαγωγές προς την Αυστρία ενισχύθηκαν κατά 11,9% (από 99 εκ.€ σε 110,8 εκ.€), προς την Πορτογαλία αυξήθηκαν κατά 24,4% (από 62,7 εκ.€ σε 78 εκ.€), προς τη Φινλανδία κατέγραψαν άνοδο κατά 51,4% (από 45,1 εκ.€ σε 68,2 εκ.€), προς τη Σλοβακία διευρύνθηκαν κατά 22,7% (από 37,2 εκ.€ σε 45,6 εκ.€), προς την Ιρλανδία ενισχύθηκαν κατά 12,9% (από 29,9 εκ.€ σε 33,8 εκ.€), προς την Εσθονία σχεδόν εξαπλασιάστηκαν (412% από 5,5 εκ.€ σε 28,2 εκ.€), προς τη Λιθουανία αυξήθηκαν κατά 1,3% (από 12,5 εκ.€ σε 12,6 εκ.€) και τέλος προς το Λουξεμβούργο ενισχύθηκαν κατά 55,9% (από 4,3 εκ.€ σε 6,7 εκ.€).

Όσον αφορά στις χώρεςμέλη της Ε.Ε. που δεν ανήκουν στην Ευρωζώνη, οι εξαγωγές κινήθηκαν ανοδικά προς αυτές κατά 36,6% και ανήλθαν στα 1.589,5 εκ.€ από 1.163,5 εκ.€.

Η Βουλγαρία -κυριότερος πελάτης για τα ελληνικά προϊόντα στην εν λόγω κατηγορία χωρών- εμφανίζει άνοδο των εξαγωγών κατά 45,1% (από 399,1 εκ.€ σε 579,3 εκ.€) και ακολουθούν (με βάση το μέγεθος των εξαγωγών), η Ρουμανία επίσης με άνοδο κατά 36% (από 303,9 εκ.€ σε 413,4 εκ.€), η Πολωνία με αύξηση 41,1% (από 170,2 εκ.€ σε 240,1 εκ.€), η Ουγγαρία με αύξηση 26,2% (από 78,8 εκ.€ σε 99,5 εκ.€). Η Κροατία σημειώνει άνοδο 79% (από 52,6 εκ.€ σε 94,2 εκ.€), όπως και η Τσεχία κατά 23,2% (από 72,5 εκ.€ σε 89,3 εκ.€). Τέλος, ακολουθούν η Σουηδία με αύξηση των εξαγωγών κατά 33,6% (από 48,2 εκ.€ σε 64,3 εκ.€) και η Δανία που εμφανίζει όμως μείωση κατά -26,8% (από 73,9 εκ.€ σε 54,1 εκ.€).

Β) Οι εξαγωγές προς Τρίτες Χώρες (εκτός ΕΕ)

Τα μεγαλύτερα μερίδια ελληνικών εξαγωγών εκτός προορισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αφορούν αποστολές προς τις Λοιπές Χώρες της Ευρώπης (πλην Ε.Ε.) (μερίδιο 18,5% στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών) και προς την περιοχή της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής με μερίδιο 14,5%, και σημαντικά αυξημένες κατά το 2022. Αξιοσημείωτα μερίδια διατηρούν στο εξεταζόμενο έτος οι εξαγωγές προς τη Β. Αμερική (4,7%) και προς τις Χώρες της Ασίας (πλην Μ.Ανατολής) (3,7%).

Οι εξαγωγές προς τις Λοιπές Χώρες της Ευρώπης (πλην Ε.Ε.) καταγράφουν σημαντική αύξηση για το 2022, της τάξης του 52,4%. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι παρατηρούνται αυξητικές τάσεις σχεδόν σε όλους τους προορισμούς της εν λόγω κατηγορίας χωρών. Συγκεκριμένα, οι εξαγωγές προς την Τουρκία αυξήθηκαν κατά 29,8% (σε 521,1 εκ.€ από 401,5 εκ.€), γεγονός που της επέτρεψε να διατηρήσει την 5η θέση στην κατάταξη των κυριότερων προορισμών ελληνικών προϊόντων. Εντυπωσιακά ανοδική είναι η πορεία της αξίας των εξαγωγών που καταγράφεται προς το Ηνωμένο Βασίλειο (σε 466,5 εκ.€ από 237 εκ.€), με αποτέλεσμα την άνοδό του κατά τρεις θέσεις, από την 10η στην 7η, στο πρώτο τρίμηνο του 2022. Υπερδιπλασιασμός των εξαγωγών επιτεύχθηκε προς τη Βόρεια Μακεδονία (127,7%, σε 345,2 εκ.€ από 151,6 εκ.€) η οποία και «σκαρφάλωσε» στην 12η από τη 19η θέση που βρισκόταν το πρώτο τρίμηνο του 2021 Σημαντική ποσοστιαία αύξηση καταγράφουν και οι εξαγωγές προς το Γιβραλτάρ (43,7%), στα 274,7 εκ.€ από 191,1 εκ.€.

Οι αποστολές προς την Αλβανία κινούνται ανοδικά (31,7%) σε σχέση με το 2021 (σε 178 εκ.€ από 135,2 εκ.€), όπως και προς τη Σερβία κατά 36,6% (σε 113,6 εκ.€ από 83,2 εκ.€). Οι εξαγωγές ελληνικών προϊόντων προς την Ελβετία καταγράφουν αύξηση κατά 16,7% (σε 52,3 εκ.€ από 44,8 εκ.€), ενώ αυξητικά κινούνται οι ελληνικές εξαγωγές τόσο προς το Μαυροβούνιο κατά 55,5% (σε 43,1 εκ.€ από 27,7 εκ.€) όσο και προς την Ουκρανία κατά 5,2% (σε 24,2 εκ.€ από 23 εκ.€). Τελευταίος πελάτης των ελληνικών εξαγωγών με αξία μεγαλύτερη των 20 εκ.€, προς την εν λόγω περιοχή, είναι η Νορβηγία, με ποσοστιαία άνοδο, 21,6% (σε 22,8 εκ.€ από 18,8 εκ.€).

Μειωμένες παρουσιάζονται οι εξαγωγές προς τη Ρωσία κατά -15,8% (σε 34,2 εκ.€ από 40,6 εκ.€) και οι πολύ μικρές σε αξία εξαγωγές προς τη Λευκορωσία κατά -46,5% (σε 1,8 εκ.€ από 3,3 εκ.€), γεγονός που αρχίζει να αναδεικνύει τις επιπτώσεις στο εμπόριο αγαθών του πολέμου στην Ουκρανία.

Οι ελληνικές εξαγωγές προς την περιοχή της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής καταγράφουν αύξηση κατά 33,8% (από 1.238,7 εκ.€ σε 1.657,2 εκ.€). Οι ελληνικές εξαγωγές καταγράφουν πτωτικές τάσεις για 4 μόνο προορισμούς εκ των οποίων οι 3 έχουν εξαγωγές κάτω των 10 εκ.€. Αξίζει επίσης να επισημανθεί, ότι ένα σημαντικό μέρος των προϊόντων που κατευθύνονται σε πολλές από τις χώρες της εν λόγω περιοχής είναι πετρελαιοειδή.

Πιο αναλυτικά, με κριτήριο την αξία των εξαγωγών κατά το διάστημα Ιανουάριος-Μάρτιος του 2022, πρώτος πελάτης ελληνικών προϊόντων για την περιοχή παραμένει ο Λίβανος με μεγάλη αύξηση 47,9% των αποστολών (στα 384,2 εκ.€ από 259,8 εκ.€). Ακολουθεί η Λιβύη προς την οποία επίσης καταγράφεται άνοδος των ελληνικών εξαγωγών κατά 22,5% (στα 286,7 εκ.€ από 233,9 εκ.€) και στην 3η θέση ακολουθεί το Ισραήλ με διπλασιασμό σχεδόν (87,2%) των ελληνικών εξαγωγών που άγγιξαν τα 251,5 εκ.€ από 134,4 εκ.€.

Στην 4η θέση της σχετικής λίστας βρίσκεται η Τυνησία με αύξηση των εξαγωγών κατά 19% (στα 184,4 εκ.€ από 155 εκ.€), ενώ στην 5η θέση είναι η Σ. Αραβία με αύξηση 40,1% (στα 176,9 εκ.€ από 126,3 εκ.€). Ακολουθεί η Αίγυπτος με πτώση -7,9% (στα 135,7 εκ.€ από 147,3 εκ.€) και τα Ενωμένα Αραβικά Εμιράτα με σημαντική άνοδο 26,6% (στα 85 εκ.€ από 67,2 εκ.€). Ο σχετικός κατάλογος των κυριότερων πελατών ελληνικών προϊόντων κλείνει με το Μαρόκο προς το οποίο οι εξαγωγές σημείωσαν επίσης τεράστια άνοδο 89,8% (στα 70,9 εκ.€ από 37,3 εκ.€).

Οι εξαγωγές προς τις Χώρες της Ασίας (πλην Μ.Ανατολής) κατά το διάστημα Ιανουάριος-Μάρτιος του 2022 εμφάνισαν ποσοστιαία μείωση της τάξης του -38% σε σχέση με το περσινό α’ τρίμηνο. Ανήλθαν μόλις στα 420,1 εκ.€ από 677,6 εκ.€.

Πιο αναλυτικά, με σειρά βάσει αξίας εξαγωγών, πρώτος πελάτης ελληνικών προϊόντων στην εξεταζόμενη περιοχή για το διάστημα Ιανουάριος-Μάρτιος του 2022 είναι η Νότια Κορέα με πτώση όμως των εξαγωγών κατά -52,5% (από 183,8 εκ.€ σε 87,2 εκ.€) κατρακυλώντας στην 30η θέση ανάμεσα στις σημαντικότερες εξαγωγικές αγορές της Ελλάδος σε σχέση με την 15η που ήταν την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Η Κίνα καταλαμβάνει τη 2η θέση στην εξεταζόμενη περιοχή με αντίστοιχη μείωση των εξαγωγών, με εκείνη της Νότιας Κορέας, κατά -55,7% (από 179,5 εκ.€ σε 79,5 εκ.€), επίδοση που την κατατάσσει στη 32η από την 16η θέση στη λίστα των κυριότερων προορισμών ελληνικών προϊόντων.

Από τις υπόλοιπες χώρες με αξιοσημείωτη αξία εξαγωγών, ξεχωρίζει η μεγάλη μείωση των εξαγωγών προς την Ιαπωνία, οι εξαγωγές προς την οποία περιορίστηκαν στα 56,9 εκ.€ από 79,5 εκ.€ (-28,3%), με αποτέλεσμα να κατρακυλήσει στην 53η από την 27η θέση που κατείχε το πρώτο τρίμηνο του 2021.

Την 4η θέση ανάμεσα στις χώρες της Ασίας κατέχει η Ινδία με πολύ μικρή αύξηση των εξαγωγών κατά 2,4% (στα 32,5 εκ.€ από 31,7 εκ.€), ενώ πτωτικά με υψηλούς ρυθμούς (-65,7%) κινήθηκαν οι ελληνικές αποστολές προς τη Σιγκαπούρη, που έφτασαν στα 29,5 εκ.€ από 85,9 εκ.€ το πρώτο τρίμηνο του 2021.

Τέλος, αύξηση των ελληνικών αποστολών καταγράφεται προς το Χονγκ Κονγκ  στα 23,7 εκ.€ από 21,2 εκ.€ (11,9%), την Ινδονησία στα 23,7 εκ.€ από 13,1 εκ.€ (80,7%) και την Ταϊλάνδη στα 18,8 εκ.€ από 15,5 εκ.€ (21,3%).

Η άνοδος κατά 35,4% των εξαγωγών προς τη Β. Αμερική (από 400,3 εκ.€ σε 542,2 εκ.€), οφείλεται κυρίως στην αύξηση της αξίας των αποστολών προς τον σημαντικότερο πελάτη ελληνικών προϊόντων στην εν λόγω περιοχή, τις ΗΠΑ, κατά ποσοστό 38,5% (από 332,4 εκ.€ σε 460,2 εκ.€). Οι εξαγωγές προς τον Καναδά αυξήθηκαν κατά 32% συγκριτικά με το 2021 (από 38,3 εκ.€ στα 50,6 εκ.€) ενώ προς το Μεξικό αυξήθηκαν ελαφρώς (από 29,6 εκ.€ σε 31,3 εκ.€ ή 5,9%).

Προκειμένου να ολοκληρωθεί ο χάρτης των προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, παρατίθενται παρακάτω τα στοιχεία για τις αποστολές προς τις υπόλοιπες περιοχές, οι οποίες όμως συγκεντρώνουν πολύ μικρό μερίδιο των ελληνικών εξαγωγών.

Συγκεκριμένα, οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές προς τις Λοιπές Χώρες της Αμερικής, αυξήθηκαν ως ποσοστό κατά το 2021 (+15%) και ανήλθαν στα 81,5 εκ.€ από 70,8 εκ.€ το περσινό τρίμηνο. Η άνοδος αυτή οφείλεται στη μεγάλη αύξηση (42,1%) των αποστολών προς τον Παναμά (από 30,2 εκ.€ στα 43 εκ.€), η οποία και υπερκάλυψε τη μείωση των εξαγωγών στο ήμισυ προς τη Βραζιλία (από 24,2 εκ.€ στα 11,9 εκ.€ ή -50,6%). Αυξημένες είναι οι εξαγωγές προς τις Μπαχάμες (από 6,1 εκ.€ στα 9,9 εκ.€ ή 62,7%) και σχεδόν επταπλασιασμένες προς την Αργεντινή (από 1,2 εκ.€ σε 8,3 εκ.€ ή 592,3%).

Οι ελληνικές εξαγωγές προς την Ωκεανία, σημείωσαν ελαφριά μείωση -1,9% (από 63,9 εκ.€ σε 62,7 εκ.€). Η αύξηση των χαμηλών σε αξία εξαγωγών προς τη Ν. Ζηλανδία (από 6,1 εκ.€ σε 7,7 εκ.€ ή 25,4%) δεν κατάφερε να υπερκαλύψει τη μείωση των εξαγωγών κατά -4,8% προς την Αυστραλία (από 57,8 εκ.€ σε 55 εκ.€).

Οι, επίσης χαμηλές σε αξία, εξαγωγές προς τις Χώρες της Αφρικής (πλην Βόρειας Αφρικής) κατά το διάστημα Ιανουάριος-Μάρτιος 2022 σημείωσαν αύξηση 19,1% σε σχέση με το 2021, αν και παραμένουν σε πολύ χαμηλό επίπεδο. Ανήλθαν στα 51,2 εκ.€ από 43 εκ.€. Ως προς τους κύριους πελάτες ελληνικών προϊόντων προς την εν λόγω περιοχή, αξίζουν να αναφερθούν οι αυξήσεις των εξαγωγικών επιδόσεων (92,1%) προς τη Δημοκρατία της Ν. Αφρικής (από 16,2 εκ.€ σε 31 εκ.€), αλλά και οι μειώσεις (-34,6%) προς τη Νιγηρία που αποτελεί και τον 2ο κυριότερο πελάτη της χώρας μας στην εν λόγω περιοχή (από 15,6 εκ.€ σε 10,2 εκ.€).

naftemporiki.gr