«Τα νούμερα πιστοποιούν ότι ο κατασκευαστικός κλάδος βρίσκεται σε μία περίοδο άνθισης και επέκτασης, είναι σε επίπεδα ρεκόρ» τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ανοίγοντας τη δεύτερη ημέρα του 5ου συνεδρίου Υποδομών & Μεταφορών – ITC 2022.
«Είμαστε πλέον σε μία κατάσταση πολύ διαφορετική από αυτή που βρεθήκαμε πριν τρία χρόνια. Πρέπει να κάτσουμε κάτω όλοι οι φορείς και όλα τα κόμματα, να βρούμε πραγματικές λύσεις» είπε.
«Ο κατασκευαστικός κλάδος διαθέτει πλέον τη δυναμική να μεταδώσει την αναπτυξιακή του ώθηση σε ολόκληρη την οικονομία και την κοινωνία, με χιλιάδες νέες και καλά αμειβόμενες θέσεις απασχόλησης, τόσο για επιστημονικό όσο και για τεχνικό προσωπικό» δήλωσε ο υπουργός, προσθέτοντας ότι «ο κατασκευαστικός κλάδος πρωτοστατεί πλέον στο brain gain, ένα ζήτημα που έχει θέσει πολύ ψηλά στην ατζέντα του και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης».
Σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή, «αυτή τη στιγμή, το ανεκτέλεστο των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, που είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αξιών, έχει φτάσει στα 9,38 δισ. ευρώ. Και σύμφωνα με τις προβλέψεις, βάσει των διαγωνισμών που βρίσκονται σε τελικό στάδιο, αναμένεται να φτάσει στα 15 δισ. ευρώ ως το 2023. Μιλάμε δηλαδή για επίπεδα ρεκόρ, τόσο συνολικά για τον κλάδο, όσο και ξεχωριστά για κάθε όμιλο ή εταιρεία».
Όπως σημείωσε ο υπουργός, «σε λιγότερα από 3 χρόνια, καταφέραμε να δημοπρατήσουμε έργα 8 δισ. ευρώ, κάτι που δεν έχει γίνει ποτέ ξανά στο παρελθόν, και να συμβασιοποιήσουμε έργα ύψους 3,5 δισ. ευρώ.
Ποτέ ξανά στο παρελθόν δεν είχαμε τέτοιο ενδιαφέρον από μεγάλους, παγκόσμιους παίκτες, τόσες συμπράξεις ισχυρών ξένων και εγχώριων κατασκευαστών, ενώ ποτέ ξανά οι διαγωνισμοί των δημοσίων έργων δεν βρίσκονταν στο επίκεντρο του παγκόσμιου επενδυτικού χάρτη.
Μεγάλες πολυεθνικές, παγκόσμιοι οικονομικοί, τεχνολογικοί και επενδυτικοί κολοσσοί μάς έχουν δώσει ψήφο εμπιστοσύνης. Η εξωστρέφεια έχει πάψει να είναι άγνωστη λέξη. Η Ελλάδα δεν είναι πια το “μαύρο πρόβατο” της Ευρώπης. Απεναντίας, αξιολογείται πλέον ως ένα περιβάλλον σταθερότητας και ευοίωνων προοπτικών».
Ο υπουργός ανέφερε ως παραδείγματα το διεθνές ενδιαφέρον που συγκέντρωσε ο διαγωνισμός της Εγνατίας Οδού και πιο πρόσφατα ο αντίστοιχος της Αττικής Οδού.
Παράλληλα, συμπλήρωσε πως μεγάλα έργα βρίσκονται σε εξέλιξη: «Το βόρειο τμήμα του Ε65, το Άκτιο – Αμβρακία, το Πάτρα – Πύργος, ο ΒΟΑΚ, ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος που χρηματοδοτείται από την ΕΕ, μήκους 300 χλμ στον οποίο, μέσα στο έτος θα δούμε μπουλντόζες.
Επιπλέον, η Γραμμή 4 του Μετρό, το μεγαλύτερο έργο της Ελλάδας, η επέκταση της Γραμμής 3, που έχουν ήδη παραδοθεί οι 3 πρώτοι σταθμοί, το Μετρό Θεσσαλονίκης, όπου η πρόοδος των εργασιών πλησιάζει το 90%, η Νέα Περιφερειακή της Θεσσαλονίκης, μεγάλα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης και διαχείρισης υδάτινων πόρων ύψους 1,5 δισ., αλλά και έργα της Αττικής όπως η υπογειοποίηση της Ηλιουπόλεως και η Λεωφόρος Κύμης».
«Από την Αλεξανδρούπολη μέχρι την Πελοπόννησο έχουμε ενεργά εργοτάξια» υπογράμμισε ο υπουργός.
Αναφέρθηκε και στο μεγάλο πακέτο σιδηροδρομικών έργων ύψους 5 δισ. ευρώ, το οποίο, όπως είπε, «τίθεται στο επίκεντρο μίας στρατηγικής να γίνει η Ελλάδα κόμβος υποδομών, μεταφορών και ενέργειας της ΝΑ Ευρώπης».
«Συνδέουμε τα λιμάνια με το σιδηροδρομικό δίκτυο και τα εμπορευματικά μας κέντρα. Στοχεύουμε να εισέλθουμε με δυναμισμό στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών, αξιοποιώντας την γεωγραφική θέση της χώρας μας».
Όσον αφορά την ανάγκη για αναπροσαρμογή των τιμών, ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι «κάναμε δεκτό ένα αίτημα της αγοράς να έχουμε ένα παρατηρητήριο τιμών, το οποίο έχει ήδη ψηφιστεί». Και τόνισε την αναθεώρηση των συντελεστών για το Δ’ τρίμηνο του 2021. Έχουμε κάνει μία αύξηση τιμών 20%. Είναι μία πολύ μεγάλη ανακούφιση, καθώς ήδη πληρώνουμε σε τιμές αγορών.
Επιπλέον, αναφέρθηκε στη θεσμοθέτηση της παράτασης των χρονοδιαγραμμάτων για 6 μήνες, ενώ, όπως εξήγησε, «εάν κάποιος δεν τη χρησιμοποιήσει, μπορεί να πάρει μπόνους 5% του υπόλοιπου συμβατικού αντικειμένου».
Ακόμα, τόνισε ότι «με τον νέο νόμο περί δημοσίων συμβάσεων αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα των πολύ μεγάλων εκπτώσεων, καθώς τα τελευταία χρόνια σε αυτές δεν υπάρχουν εκπτώσεις πάνω από 10%.
Η πολιτεία αυτά που έπρεπε να κάνει τα έχει κάνει σε έναν μεγάλο βαθμό. Το μπαλάκι είναι στον κατασκευαστικό κλάδο να τρέξει τα έργα με μεγάλη ταχύτητα» δήλωσε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει να στηρίζει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις από τις συνέπειες της ενεργειακής κρίσης, στο πλαίσιο των δημοσιονομικών δυνατοτήτων.