Από την έντυπη έκδοση
Φάνης Ζώης
[email protected]
Ανοιχτά μέτωπα σε ό,τι αφορά τις αποκρατικοποιήσεις που πρέπει να κλείσουν μέσα στους επόμενους μήνες έχει η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ.
Στην πρώτη γραμμή βρίσκονται η ΔΕΠΑ Υποδομών (κλείσιμο συναλλαγής), το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης (υποβολή δεσμευτικών προσφορών), το λιμάνι της Ηγουμενίτσας (υποβολή δεσμευτικών προσφορών), η υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου Ν. Καβάλας (υποβολή δεσμευτικών προσφορών) κ.ά.
Παράλληλα, τρέχουν το «κλείσιμο» της συναλλαγής της Εγνατίας Οδού και η έναρξη της β’ φάσης του μεγάλου διαγωνισμού για την Αττική Οδό, αλλά και μια σειρά μικρότερων αποκρατικοποιήσεων, εκ των οποίων άλλες προχωρούν ικανοποιητικά και άλλες όχι.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η 14η έκθεση επιτήρησης της ελληνικής οικονομίας της Κομισιόν, σύμφωνα με την οποία μια σειρά αποκρατικοποιήσεων θα πρέπει να προχωρήσουν μέσα στο καλοκαίρι. Πιο αναλυτικά για κάθε αποκρατικοποίηση η Κομισιόν αναφέρει:
-Εγνατία Οδός: Οι εργασίες κατασκευής σε τέσσερις επιπλέον σταθμούς διοδίων (3 πλευρικούς και έναν μετωπικό) γίνονται με αργούς ρυθμούς. Οι αρμόδιοι υπουργοί υπέγραψαν Κοινή Υπουργική Απόφαση στις 13 Μαΐου 2022, σύμφωνα με την οποία αυτοί οι σταθμοί διοδίων θα ξεκινήσουν να λειτουργούν εντός του Ιουλίου 2022.
Η έναρξη της κατασκευής στους δύο τελευταίους πλευρικούς σταθμούς διοδίων και η ολοκλήρωση των κατασκευαστικών εργασιών στη Χαλάστρα είναι ωστόσο ακόμη σε εκκρεμότητα. «Όλα ωστόσο θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2022 για να αποφευχθούν οι οικονομικές κυρώσεις για το κράτος». Ειδικότερα, όπως αναφέρει η έκθεση της Κομισιόν, μπορεί να εγερθούν απαιτήσεις από τον προτιμητέο επενδυτή.
-Λιμάνι Αλεξανδρούπολης: Επιλύεται η εκκρεμότητα απαλλοτρίωσης των ιδιόκτητων ακινήτων στη χερσαία ζώνη του λιμανιού Αλεξανδρούπολης και έχει καθοριστεί δικαστικά «εύλογη» αποζημίωση για την απαλλοτρίωση. Τα αρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας αποφάσισαν τα επόμενα βήματα ως προς τους απαραίτητους δημοσιονομικούς πόρους που θα διατεθούν για την απαλλοτρίωση. Η επιλογή του προτιμώμενου επενδυτή αναμένεται έως τα τέλη Ιουλίου και το οικονομικό κλείσιμο έως τα τέλη Δεκεμβρίου 2022.
-Λιμάνια Καβάλας και Ηγουμενίτσας: Το οικονομικό κλείσιμο αναμένεται μέχρι το τέλος του 2022.
-Λιμάνι Ηρακλείου: Η υποβολή δεσμευτικών προσφορών έχει προγραμματιστεί έως τα τέλη Οκτωβρίου 2022.
-ΔΕΠΑ Υποδομών: Ολοκληρώνεται η πώληση στην Italgas. Οι Ιταλοί επενδυτές προσέφεραν 733 εκατ. ευρώ για να αγοράσουν το 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών, στην οποία το Δημόσιο κατέχει το 65% και το 35% τα Ελληνικά Πετρέλαια. Με το τελικό τίμημα, μάλιστα, να αναπροσαρμόζεται προς τα πάνω, εφόσον ολοκληρωθεί και το τελευταίο μέρος της συμφωνίας που είναι η εξαγορά του 49% της ΕΔΑΘΕΣΣ από Eni. H ΔΕΠΑ Υποδομών, η εταιρεία που προήλθε από τη διάσπαση της ΔΕΠΑ στο πλαίσιο της εταιρικής αναδιάρθρωσης του ομίλου, ελέγχει τρεις θυγατρικές που αναπτύσσουν δίκτυα φυσικού αερίου σε όλη την Ελλάδα, την ΕΔΑ Αττικής, τη ΔΕΔΑ και την ΕΔΑ ΘΕΣΣ.
-ΔΕΠΑ Εμπορίας: H εκκρεμής δικαστική υπόθεση κατά των Λιπασμάτων Καβάλας και το ενδεχόμενο η τελική απόφαση να εκδοθεί σε 2-3 χρόνια, δεν επιτρέπουν να προχωρήσει η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση. Ως εκ τούτου, το ΤΑΙΠΕΔ εξετάζει άλλες δομές συναλλαγών.
-Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου Ν. Καβάλας: Η υποβολή δεσμευτικών προσφορών αναμένεται έως τα τέλη Ιουλίου και η επιλογή του προτιμώμενου επενδυτή έως τα τέλη Οκτωβρίου 2022, με την επιφύλαξη της έγκαιρης έκδοσης του πλαισίου καθορισμού των τιμολογίων από τη ΡΑΕ.
-Γούρνες Ηράκλειο: Μετά την ανάδειξη του προτιμώμενου επενδυτή, με τίμημα 42,2 εκατ. ευρώ, ο φάκελος της διαγωνιστικής διαδικασίας υποβλήθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο. Το οικονομικό κλείσιμο αναμένεται το τέταρτο τρίμηνο του 2022.
-Αττική Οδός: Η υποβολή δεσμευτικών προσφορών έχει προγραμματιστεί για τα τέλη του 2022.