Skip to main content

ΕΣΕΕ: Χαρτογραφώντας το «μέλλον του εμπορίου»

Από την έντυπη έκδοση

Του Φάνη Ζώη
[email protected]

Οι καταιγιστικές αλλαγές στο λιανικό εμπόριο, η πανδημία και ο ψηφιακός μετασχηματισμός βρέθηκαν στο επίκεντρο της πρώτης ημέρας του Future of Retail 2022: Το λιανικό εμπόριο με ορίζοντα το 2040.

 Στο διεθνές Συνέδριο της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) -στις εργασίες του οποίου συμμετείχε ο αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, Αλέξης Τσίπρας (την πρώτη ημέρα έκλεισε με ομιλία του ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης)- αναφέρθηκε ότι στην Ελλάδα το 2020 ο κύκλος εργασιών των εγχώριων επιχειρήσεων λιανικής υποχώρησε σε ετήσια βάση κατά 8%, καταγράφοντας απώλειες ύψους 3,5 δισ. ευρώ.

Η πανδημία βέβαια επιτάχυνε τις τάσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο, το οποίο μεγεθύνθηκε σημαντικά (αύξηση περίπου 25%, στον
ΔΚΕ, το 2020), ενώ η ενεργειακή κρίση που ακολούθησε την πανδημία αναδεικνύει, με ρητό τρόπο, τη σημασία της βιωσιμότητας
και της εξοικονόμησης ενέργειας, ακόμα και στον κλάδο του λιανικού εμπορίου.

Το λιανικό εμπόριο, τόνισε σε παρέμβασή του ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Γιώργος Καρανίκας, βρίσκεται στο επίκεντρο ενός δίδυμου
μετασχηματισμού: ψηφιακού και πράσινου. Ο μεν ψηφιακός μετασχηματισμός, ο οποίος είναι περισσότερο ορατός πλέον, περιλαμβάνει την επέκταση του ηλεκτρονικού εμπορίου και την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών.

Ο δε πράσινος μετασχηματισμός αναφέρεται στα διάφορα πεδία της αλυσίδας αξίας, από την ενεργειακή αναβάθμιση των εμπορικών επιχειρήσεων έως μια γενικότερη οικολογική στροφή των καταναλωτών, η οποία επηρεάζει τόσο την παραγωγή όσο
και την κατανάλωση προϊόντων. Όλες αυτές οι αλλαγές, όπως ειπώθηκε από τους ομιλητές στα πάνελ, επηρεάζουν καταλυτικά το πεδίο της εργασίας, υπαγορεύοντας νέες στρατηγικές σχετικά με την ανάπτυξη και τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, στις εμπορικές επιχειρήσεις.

Πρόκειται για μετασχηματισμούς που καταγράφονται σε έναν κλάδο ο οποίος αποτελεί σημαντική συνιστώσα του ελληνικού οικονομικού και κοινωνικού σχηματισμού, συμμετέχοντας ενεργά και ποικιλοτρόπως σε όλες τις εκφάνσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας. Με τη συμμετοχή του εμπορίου να ξεπερνά το 12%, κατά την τελευταία τριετία (2017-2019), στην Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία (ΑΠΑ) της ελληνικής οικονομίας, ο κλάδος του λιανικού εμπορίου κατατάσσεται 1ος, μεταξύ όλων των επιμέρους κλάδων, στο σύνολο των απασχολουμένων στην ελληνική οικονομία.

Χαρτογράφηση

Χθες, λαμβάνοντας υπόψη τις πολλαπλότητες των μετασχηματισμών τις οποίες υφίσταται ο κλάδος του λιανικού εμπορίου, το συνέδριο Future of Retail 2022 επιχείρησε, εν μέσω της διττής κρίσης (πανδημικής και ενεργειακής), να χαρτογραφήσει και να οριοθετήσει το νέο περιβάλλον στο οποίο καλούνται να λειτουργήσουν οι εμπορικές επιχειρήσεις, σκιαγραφώντας την ανάγκη της σύνδεσης των ερευνητικών ιδρυμάτων και των εμπορικών επιχειρήσεων και αναδεικνύοντας, παράλληλα, την αναγκαιότητα του ευρύτερου μετασχηματισμού των εμπορικών επιχειρήσεων.

«Θέλουμε οι νέοι και ταλαντούχοι Έλληνες επιστήμονες και επιχειρηματίες να διαθέτουν τα κατάλληλα εργαλεία και εξειδικευμένα κίνητρα ώστε να μπορούν να είναι ανταγωνιστικοί σε διεθνές επίπεδο, από την Ελλάδα» δήλωσε μιλώντας στο Φόρουμ ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Χρίστος Δήμας. Η χώρα μας αποτελεί πλέον έναν επενδυτικό προορισμό που προσελκύει το επιχειρηματικό ενδιαφέρον κολοσσών, όπως οι Microsoft, EY, Applied Materials, Pfizer, Cisco, Amazon, Volkswagen κ.ά., ανέφερε ο υφυπουργός.

Η αύξηση των υπερεκπτώσεων των δαπανών έρευνας και ανάπτυξης (R&D) από το 130% στο 200%, πρόσθεσε, αποτελεί ένα σημαντικό φορολογικό κίνητρο για να ωθήσουμε τις ελληνικές καινοτόμες επιχειρήσεις να επενδύσουν περισσότερο στην έρευνα και ανάπτυξη, αλλά και να προσελκύσουμε ακόμα περισσότερες εταιρείες από το εξωτερικό.

Την περασμένη χρονιά είχαμε τη μεγαλύτερη αύξηση (+17,2%) της τελευταίας δεκαετίας στον δείκτη έντασης Έρευνας και Ανάπτυξης (R&D). Πιο συγκεκριμένα, οι δαπάνες Έρευνας και Ανάπτυξης ως ποσοστό του ΑΕΠ ανήλθαν το 2020 σε 1,50%, έναντι του 1,28% του 2019, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης, κατέληξε ο κ. Δήμας.

Οι νέες προκλήσεις

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε το πάνελ με τη Lucia Cusmano, επικεφαλής οικονομολόγο για τις ΜμΕ του ΟΟΣΑ, τον Νίκο Βέττα, γενικό διευθυντή ΙΟΒΕ, με συντονιστή τον αρχισυντάκτη της «Ν», Θανάση Αδαμόπουλο.

H κ. Cusmano αναφέρθηκε στις προκλήσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν σήμερα οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου και ειδικά οι μικρομεσαίες. Η επικεφαλής του ΟΟΣΑ προειδοποίησε ότι, καθώς οι επιχειρήσεις έρχονται αντιμέτωπες με την ενεργειακή κρίση, τις εκρηκτικές ανατιμήσεις, αλλά και ένα περιβάλλον σημαντικής αύξησης των επιτοκίων, υπάρχει ο κίνδυνος η κρίση ρευστότητας που πυροδότησε η πανδημία να εξελιχθεί σε κρίση φερεγγυότητας. Επίσης, περιέγραψε την «εργαλειοθήκη» που χρειάζονται οι ΜμΕ για να ανταποκριθούν στους νέους κινδύνους, αλλά και να αδράξουν ευκαιρίες. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός, τα εργαλεία διαφοροποίησης των πηγών χρηματοδότησης, αλλά και η βελτίωση του ρυθμιστικού πλαισίου έχουν κεντρικό ρόλο, υπογράμμισε.

Μεταξύ των θεμάτων στα οποία τοποθετήθηκαν οι ομιλητές ήταν η μόδα την εποχή της ψηφιακής αναπαραγωγής της, τα πολυκαταστήματα στο κέντρο των πόλεων, έξυπνες πόλεις και εμπόριο, εμπόριο και βιωσιμότητα.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προσδίδει στο Συνέδριο η παρουσίαση σήμερα της ευρωπαϊκής έκθεσης Retail 2040 από τον κ. Totti Konnola, γενικό διευθυντή του Ινστιτούτου Insight Foresight Institute (IFI).