Συνέντευξη στον Μιχάλη Ψύλο
[email protected]
«Με την πανδημία αποδείχθηκε στην πράξη πως η ψηφιοποίηση της εμπορικής επιχείρησης δεν είναι απλώς απαραίτητη, αλλά μπορεί να αποδειχθεί και σωτήρια σε περιόδους κρίσεων», τονίζει ο Πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, Γιώργος Καρανίκας, σε συνέντευξή του στην «Ναυτεμπορική».
Ο κ. Καρανίκας, με αφορμή το συνέδριο της ΕΣΕΕ, «Future of Retail 2022» που πραγματοποιείται από σήμερα ως και την Κυριακή στην Αθήνα, σημειώνει ότι «ο ψηφιακός και ο «πράσινος» μετασχηματισμός είναι οι δύο «τροχοί» που θα κινούν το όχημα της ελληνικής οικονομίας στο δρόμο της ανάπτυξης τα επόμενα, πολλά χρόνια. «Οι εμπορικές επιχειρήσεις που δεν θα βρουν θέση μέσα σε αυτό, πολύ δύσκολα θα παραμείνουν ανταγωνιστικές και ελκυστικές στα μάτια του σημερινού καταναλωτή», σημειώνει στη «Ν», ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ.
Η συνέντευξη του προέδρου της ΕΣΕΕ, Γιώργου Καρανίκα στην Ναυτεμπορική έχει ως εξής:
-Κύριε Καρανίκα, από σήμερα ως τις 29 Μαΐου η ΕΣΕΕ διοργανώνει στην Αθήνα το μεγάλο διεθνές Συνέδριο για το Λιανεμπόριο «Future of Retail 2022». Στο επίκεντρο των εργασιών του βρίσκονται ο ψηφιακός και ο «πράσινος» μετασχηματισμός των εμπορικών επιχειρήσεων και συνολικά της οικονομίας. Πόσο κομβική είναι για το μέλλον του ελληνικού λιανεμπορίου η προσαρμογή του στη ψηφιακή εποχή και στα κριτήρια βιωσιμότητας (sustainability) που τίθενται στις επιχειρήσεις ολοένα και πιο επιτακτικά;
-Ο ψηφιακός και ο «πράσινος» μετασχηματισμός είναι οι δύο «τροχοί» που θα κινούν το όχημα της ελληνικής οικονομίας στο δρόμο της ανάπτυξης τα επόμενα, πολλά χρόνια. Οι εμπορικές επιχειρήσεις που δεν θα βρουν θέση μέσα σε αυτό, πολύ δύσκολα θα παραμείνουν ανταγωνιστικές και ελκυστικές στα μάτια του σημερινού καταναλωτή. Ιδιαίτερα η νέα γενιά, η «Generation Z»,που καθορίζει τις παγκόσμιες καταναλωτικές τάσεις, είναι περιβαλλοντικά ευαίσθητη και αποζητά αναβαθμισμένη αγοραστική εμπειρία στο φυσικό και το ηλεκτρονικό κατάστημα μέσα από καινοτόμες τεχνολογικές εφαρμογές. Με την πανδημία αποδείχθηκε στην πράξη πως η ψηφιοποίηση της εμπορικής επιχείρησης δεν είναι απλώς απαραίτητη αλλά μπορεί να αποδειχθεί και σωτήρια σε περιόδους κρίσεων. Από την άλλη πλευρά η ενεργειακή κρίση μας προειδοποιεί τώρα πως η ορθή διαχείριση των ενεργειακών πόρων του πλανήτη δεν εξαιρεί κανένα κρίκο στην αλυσίδα «παραγωγή – μεταποίηση – εμπόριο – κατανάλωση».
-Μπορούν ωστόσο οι ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις, ιδιαίτερα οι μικρομεσαίες, να ανταπεξέλθουν σε αυτές τις μεγάλες προκλήσεις εν μέσω του νέου κύκλου αβεβαιότητας λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, των έντονων πληθωριστικών πιέσεων και της αύξησης του κόστους λόγω της κατακόρυφης ανόδου στις τιμές της ενέργειας;
-Το Future of Retail 2022 συνδέει το τώρα με το αύριο του λιανεμπορίου, με επίγνωση των αντιξοοτήτων που αντιμετωπίζει ο κλάδος. Σίγουρα η πανδημία αποτέλεσε έναν μεγάλο επιταχυντή του ψηφιακού μετασχηματισμού, ταυτόχρονα όμως σε πολλές περιπτώσεις διεύρυνε την ψηφιακή απόσταση ανάμεσα στα μεγάλα brands και τους λιγότερο ισχυρούς ανταγωνιστές τους. Οι μικρότερες και πιο ευάλωτες ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις που αποτελούν και τη συντριπτική πλειονότητα μπορούν να κάνουν μόνο μικρά, αποσπασματικά βήματα ψηφιοποίησης, διότι έχουν μικρή ή ανύπαρκτη κεφαλαιακή επάρκεια, πρόσβαση σε λιγότερα χρηματοδοτικά εργαλεία σε σύγκριση με τις μεγαλύτερες, και εμφανίζουν μεγάλη υστέρηση σε τεχνογνωσία και ψηφιακές δεξιότητες. Μάλιστα από τον περασμένο χειμώνα και κυρίως μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία η εγχώρια κατανάλωση υποχώρησε αισθητά και το λειτουργικό κόστος των καταστημάτων λόγω της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος εκτοξεύτηκε. Οι έμποροι περισσότερο τηρούν στάση αναμονής στηρίζοντας εν πολλοίς τις ελπίδες τους για ανάκαμψη στο καλό ξεκίνημα της τουριστικής σεζόν. Παρόλα αυτά, αν θέλουμε ως κλάδος να επιβιώσουμε και να αναπτυχθούμε είμαστε υποχρεωμένοι να πατάμε με τα δύο μας πόδια γερά στο παρόν και, ταυτόχρονα, να έχουμε το βλέμμα μας στραμμένο στο μέλλον.
-Στο χώρο του Future of Retail 2022 λειτουργεί παράλληλα το «Retail Innovation Lab» της ΕΣΕΕ. Ουσιαστικά πρόκειται για μία Έκθεση ψηφιακής τεχνολογίας για το Λιανεμπόριο. Ποιες εφαρμογές και καινοτομίες παρουσιάζονται στο “Lab”;
-Κατά την πολύμηνη προετοιμασία του Συνεδρίου εντοπίσαμε την ανάγκη και αποφασίσαμε να δώσουμε στο Συνέδριο τη δυνατότητα στους συναδέλφους εμπόρους να δουν από κοντά τις σημαντικές ψηφιακές εφαρμογές που δημιουργούν το λεγόμενο «υβριδικό» εμπορικό κατάστημα του μέλλοντος. Έτσι, από τη μία πλευρά οι στοχευμένες θεματικές ενότητες του Συνεδρίου αναλύουν όλες τις πτυχές, οικονομικές, κοινωνικές, τεχνολογικές και επιχειρηματικές του ψηφιακού και πράσινου μετασχηματισμού. Την ίδια ώρα, το «Lab» παρουσιάζει «live» τις ψηφιακές τεχνολογίες και το πώς λειτουργούν στην πράξη. Έτσι, έχουμε ερευνητικά ινστιτούτα, ελληνικές εταιρίες και startups που παρουσιάζουν μεταξύ άλλων ψηφιακά ράφια, ολογραφικές προβολές προϊόντων και διαδραστικά τραπέζια. Δίνουν μάλιστα την ευκαιρία στους συνέδρους μας να δουν την προσομοίωση του καταστήματος του μέλλοντος, δοκιμάζοντας και ψηφιακά ρούχα με τη βοήθεια της εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας.
-Ιδιαίτερα σημαντικές είναι οι διεθνείς συμμετοχές στο Συνέδριο από τη χώρα μας και το εξωτερικό. Πού στοχεύει η ΕΣΕΕ με την διοργάνωση αυτής της μεγάλης εκδήλωσης;
-Επιδίωξή μας είναι να καταστήσουμε το Future of Retail ένα διεθνές forum διαλόγου για το Λιανεμπόριο. Και πράγματι μας τιμούν φέτος «ηχηρά» ονόματα του παγκόσμιου λιανεμπορίου όπως ο Πρόεδρος της FIRA, της Διεθνούς Ομοσπονδίας Ενώσεων Λιανικού Εμπορίου, ο κύριος Ζακ Κρουσέλ, που πρώτη φορά επισκέπτεται θεσμικά τη χώρα μας. Η FIRA είναι η μεγαλύτερη οργάνωση του λιανεμπορίου σε όλο τον κόσμο στην οποία τη χώρα μας εκπροσωπεί αποκλειστικά η ΕΣΕΕ. Άλλη σημαντική παρουσία είναι του κυρίου Scot Case, που είναι ο Αντιπρόεδρος Εταιρικής και Κοινωνικής Ευθύνης και Βιώσιμης Ανάπτυξης της Εθνικής Ομοσπονδίας Λιανικού Εμπορίου των ΗΠΑ. Θέλουμε τα μέλη της ΕΣΕΕ, οι εμπορικοί σύλλογοι και οι εμπορικές επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα να έχουν την πιο ολοκληρωμένη ενημέρωση για τα τεκταινόμενα στο ιδιαίτερα ρευστό οικονομικό και επιχειρηματικό γίγνεσθαι σε ολόκληρο τον πλανήτη. Προετοιμάζουμε το μέλλον του ελληνικού λιανεμπορίου για να μπορεί να σταθεί ανταγωνιστικά στις υψηλές απαιτήσεις της ψηφιακής εποχής».