Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Πολλούς χαμένους είχε ο φετινός πασχαλινός τζίρος, ωστόσο το «Πάσχα στο χωριό» ευνόησε την καφεστίαση στην επαρχία, ενώ στον κλάδο της ένδυσης – υπόδησης τα πολυτελή brands «κράτησαν» τους καταναλωτές με υψηλά εισοδήματα.
Ο «Γολγοθάς» του εμπορικού κόσμου στην Αττική παραμένει, καθώς οι πρώτες εκτιμήσεις της αγοράς αναφέρουν ότι η μεγαλύτερη κινητικότητα καταγράφηκε τη Μ. Τετάρτη και τη Μ. Πέμπτη, με την καταβολή του δώρου στους ιδιωτικούς υπαλλήλους, ωστόσο η συνολική εικόνα είναι πτωτική, με τις απώλειες στη ζήτηση να υπολογίζονται στο 30%-40%.
Στο πεδίο της λιανικής, η «λίστα της νοικοκυράς» για το εορταστικό τραπέζι ήταν πρώτη προτεραιότητα για όσους παρέμειναν εντός Αττικής, με τους καταναλωτές να επιλέγουν ιδιαίτερα στοχευμένα τα είδη στο καλάθι τους. Στα κρεοπωλεία η κίνηση ήταν έως και 25% χαμηλότερη, ενώ σε ζαχαροπλαστεία και κάβες εκτιμάται ότι η υποχώρηση κινήθηκε στο 20%-30%, ανάλογα και με την περιοχή.
Σε ό,τι αφορά τις λοιπές δραστηριότητες, πέρα από τα αμιγώς πασχαλινά είδη, όπως λαμπάδες και δώρα για τα βαφτιστήρια, η αγορά της ένδυσης-υπόδησης δέχθηκε ισχυρό πλήγμα, κυρίως για τα σήματα που απευθύνονται σε μεσαία και μικρά εισοδήματα. Αντίθετα τα πολυτελή brands φέρεται ότι εμφάνισαν βελτιωμένες επιδόσεις σε σχέση με πέρυσι, καθώς οι καταναλωτές που «αντέχουν» να υποστηρίξουν ακριβά είδη επισκέφθηκαν τα φυσικά καταστήματα.
Συγκρατημένη κίνηση καταγράφηκε στα καλλυντικά και τα είδη ομορφιάς, ενώ στα κομμωτήρια και τα κέντρα περιποίησης άκρων η έντονη επισκεψιμότητα διήρκεσε τέσσερις μέρες (μέχρι και τη Μ. Πέμπτη) και όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν επαγγελματίες του κλάδου, «για την εβδομάδα που ξεκινά την Τρίτη του Πάσχα τα ραντεβού είναι μηδενικά».
Ηλεκτρονικό κανάλι
Πιο περιορισμένες αγορές πραγματοποιήθηκαν φέτος και στο ηλεκτρονικό κανάλι. Όπως σημειώνουν αναλυτές της αγοράς, «οι ηλεκτρονικές παραγγελίες επιβραδύνθηκαν φέτος σε σχέση με πέρσι και πρόπερσι, εξέλιξη αναμενόμενη δεδομένου ότι πλέον δεν υπάρχουν περιοριστικά μέτρα. Ενδιαφέρον έχει επίσης να σημειωθεί ότι οι παραγγελίες που αφορούν πασχαλινές αγορές πραγματοποιήθηκαν πριν τη Μ. Εβδομάδα στο διαδίκτυο, με δεδομένο ότι οι καταναλωτές προετοιμάζονταν για να επισκεφθούν την επαρχία. Εξίσου σημαντικό στοιχείο είναι η έντονη σύγκριση στις τιμές που δεν περιορίστηκε μόνο στην αναζήτηση στο διαδίκτυο αλλά επεκτάθηκε και στα φυσικά σημεία, προκειμένου να αξιοποιηθούν οι καλύτερες προσφορές».
Σχετικά καλά η εστίαση
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, «σε γενικές γραμμές οι καταναλωτές στα μεγάλα αστικά κέντρα, με αιχμή την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, προτεραιοποίησαν τις δαπάνες των εορτών βάζοντας ψηλά στη λίστα τους το κόστος μετακίνησης και διατροφής».
Το κύμα εξόδου για τον εορτασμό του Πάσχα στην επαρχία φέτος ήταν μεγάλο, με τον κλάδο της εστίασης να αποκτά «πρωταγωνιστικό ρόλο» στον εορταστικό τζίρο, κυρίως στα καφέ-μπαρ. Στα εστιατόρια καταγράφηκε επισκεψιμότητα το τριήμερο Μ. Παρασκευή – Κυριακή του Πάσχα, ωστόσο συγκριτικά μικρότερη σε σχέση με άλλες εποχές προ Covid. Και τα πολύ υψηλά εισοδήματα φέρεται ότι φέτος επέλεξαν περισσότερο πριβέ εκδηλώσεις σε σχέση με επισκέψεις σε εστιατόρια.
Πέρα από την εστίαση, η αυξημένη επισκεψιμότητα στην περιφέρεια δεν ωφέλησε όλες τις εμπορικές δραστηριότητες. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν επαγγελματίες της Σίφνου, «οι επισκέπτες ήρθαν στο νησί, αλλά δεν άφησαν λεφτά. Τα καταστήματα με τουριστικά είδη κατέγραψαν χαμηλούς τζίρους τη Μ. Εβδομάδα, καθώς πέρα από μικρά σουβενίρ δεν προωθήθηκαν αγορές σε είδη ένδυσης, υπόδησης, κοσμημάτων, είδη λαϊκής τέχνης ή παραδοσιακών εδεσμάτων όπως είθισται αυτή την εποχή». Αντίστοιχα και στην Κέρκυρα, όπου φέτος καταγράφηκε ρεκόρ αφίξεων, ο εμπορικός κόσμος, πλην της εστίασης και των αρτοποιείων, δεν φέρεται να είδε «Ανάσταση» στα ταμεία, ενώ οι πασχαλινοί τζίροι στην Ήπειρο, την Ξάνθη, την Κομοτηνή εμφάνισαν υποχώρηση έως και 50%.
Οι ελπίδες πλέον στον τουρισμό, όχι στις εκπτώσεις
Στον τουρισμό εναποθέτει πλέον τις ελπίδες του ο εγχώριος εμπορικός κόσμος, παρά το γεγονός ότι στις 3 Μαΐου ξεκινούν οι ενδιάμεσες εκπτώσεις που θα διαρκέσουν έως 15/5.
«Στις εκπτώσεις δεν αναμένονται σημαντικές επιδόσεις, ειδικά μετά το Πάσχα. Οι καταναλωτές, μετά τα έξοδα που έκαναν για την εορταστική περίοδο, δεν θα επισκεφθούν τα καταστήματα για ψώνια», σημειώνουν επαγγελματίες, προσθέτοντας ότι «η αγορά δεν μπορεί να βασιστεί σε ένα 10% του πληθυσμού που διατηρεί υψηλά εισοδήματα. Η αισιοδοξία που επικρατεί στην ψυχολογία του κόσμου και καταγράφηκε έντονα κατά την εορταστική περίοδο είναι θετικό σημάδι, αλλά εύθραυστο. Η αγορά είναι ιδιαίτερα συγκρατημένη για το πώς θα εξελιχθεί συνολικά ο Μάιος. Είναι άλλο να πας στο χωριό να γιορτάσεις το Πάσχα με τους συγγενείς σου μετά από δύο χρόνια και άλλο να ανανεώσεις την γκαρνταρόμπα για το καλοκαίρι ή να βγεις κάθε Σάββατο για φαγητό και ποτό όταν πρέπει να καλύψεις αυξημένους λογαριασμούς παντού».
Θετικές προβλέψεις
Οι αισιόδοξοι της αγοράς βασίζονται στις θετικές προβλέψεις για το φετινό τουριστικό ρεύμα. «Όλα τα νησιά και οι τουριστικές περιοχές περιμένουν τον τουρισμό γιατί και οι τρεις ή πέντε μέρες του Πάσχα δεν αρκούν για να εξασφαλίσουν βιωσιμότητα. Η επαρχία δεν θα σωθεί μόνο με το Πάσχα. Αντίστοιχα και στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη ένα έντονο τουριστικό ρεύμα θα βοηθήσει να κινηθεί η αγορά. Υπάρχουν δραστηριότητες που δεν έχουν καταφέρει να σηκώσουν κεφάλι από το 2020 και το κύμα της ακρίβειας προμηνύει περαιτέρω συρρίκνωση στην εγχώρια κατανάλωση» σημειώνουν στελέχη της αγοράς.
Ωστόσο, μερίδα του εμπορικού κόσμου διατηρεί σκεπτικισμό και για το αποτύπωμα του τουρισμού. «Οι σχεδιασμοί για το καλοκαίρι ακόμα και τα early bookings παραμένουν με αστερίσκο για το πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση στην Ουκρανία. Υπό το πρίσμα αυτό κανείς δεν μπορεί να ποντάρει με ασφάλεια ούτε στον τουρισμό» υποστηρίζει μερίδα της αγοράς.