Το πρώην αφεντικό της συμμαχίας Renault – Nissan και κάποτε ένα από τα ισχυρότερα πρόσωπα στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, ο Κάρλος Γκοσν, είναι φυγάς από το 2019, όταν και διέφυγε από την Ιαπωνία, όπου του ασκήθηκε δίωξη για οικονομική απάτη, για να βρει καταφύγιο στον Λίβανο.
Έκτοτε δεν μπορεί να φύγει από τη Μέση Ανατολή, αφού η Interpol έχει εκδώσει “κόκκινο συναγερμό” (Red Notice). Tώρα ήρθε και η πατρίδα του η Γαλλία να εκδώσει διεθνές ένταλμα για τη σύλληψή του, επικαλούμενη ύποπτες συναλλαγές. Το BBC επικοινώνησε μαζί του για την εξέλιξη και ο ίδιος δήλωσε πως θέλει να βρεθεί ενώπιον της Δικαιοσύνης. Αυτός όπως είπε είναι ο μόνος τρόπος να καθαρίσει το όνομά του, αλλά και να πάρει τη ζωή του πίσω.
«Θέλω να περάσω από δίκη, γιατί είναι ο μόνος τρόπος να απαλλαγώ από το Red Notice, που σήμερα μου απαγορεύει να φύγω από τον Λίβανο. Θέλω μία δίκη στον Λίβανο και είμαι απολύτως πεπεισμένος ότι μπορώ να αποδείξω την αθωότητά μου» είπε στο βρετανικό δίκτυο.
Οι εισαγγελικές αρχές στη Γαλλία ερευνούν καταγγελίες που θέλουν τον Γκοσν να καταχράστηκε εκατομμύρια ευρώ της Renault μέσω τςη Suhail Bahwan Automobiles.Σύμφωνα με ρεπορτάζ, που πρώτη δημοσίευσε η Wall Street Journal, χρησιμοποίησε τα χρήματα αυτά για προσωπικές αγορές, μεταξύ των οποίων μία θαλαμηγό. Ο ίδιος το αρνείται.
«Δεν υπάρχει ούτε ένα ευρώ της Renault ή της Nissan που να κατέληξε να οφελεί εμένα προσωπικά άμεσα ή έμμεσα» δήλωσε στο BBC. Επανέλαβε επίσης ότι δεν θεωρεί τον εαυτό του φυγά. Οι αρχές, όπως τονίζει, γνωρίζουν πολύ καλά πού βρίσκεται. Ο λόγος που έφυγε κρυφά από την Ιαπωνία, όπως λέει, είναι γιατί εκεί δεν είχε ποτέ μία δίκαιη δίκη. Υποστηρίζει δε πως οι κατηγορίες εναντίον του δεν είναι τίποτα άλλο από μία συνωμοσία που είχε ως στόχο να αποτρέψει την πλήρη συγχώνευση των Renault και Nissan.
Η μεγάλη απόδραση
Στα τέλη του 2020, ύστερα από πολλούς μήνες σχεδιασμού, αλλά και πολλά εκατομμύρια δολάρια, ο Κάρλος Γκοσν κατάφερε να μπει… σε ένα μεγάλο, μαύρο κουτί με τρύπες στον πάτο του και να ταξιδέψει μέσα σε αυτό με τρένο περίπου 300 μίλια από το σπίτι του στο Τόκιο (όπου βρισκόταν υπό περιορισμό και παρακολούθηση) έως την Οσάκα. Η Wall Street Journal περιέγραφε σε ένα αποκλειστικό ρεπορτάζ την μεγάλη απόδραση.
Ήταν Κυριακή απόγευμα, 29 Δεκεμβρίου όταν έφτασε η στιγμή υλοποίησης του σχεδίου, που έμοιαζε τόσο κινηματογραφικό, ώστε οι ίδιοι οι οργανωτές του να αμφιβάλλουν εάν θα λειτουργήσει στην πραγματικότητα. Δεν ήταν ερασιτέχνες. Ο πανίσχυρος άνδρας της αυτοκινητοβιομηχανίας ακόμη και μετά την πτώση του είχε τη δυνατότητα να προσλάβει ομάδα ειδικών σε αποδράσεις.
Το δύσκολο δεν ήταν να φύγει το κουτί, το οποίο χρησιμοποιείται συνήθως για τη μεταφορά μουσικών οργάνων και άλλου εξοπλισμού για συναυλίες, από το σπίτι, αλλά να περάσει από τους ελέγχους στο διεθνές αεροδρόμιο Kansai της Οσάκα και να μπει στο αεροσκάφος.
Έφτασε στον προορισμό του χωρίς να ελεγχθεί ποτέ. Ήταν υπερβολικά μεγάλο για να χωρέσει στον μηχανισμό των X-ray, αλλά και δεν κίνησε την περιέργεια των ειδικών ώστε να το ανοίξουν. Φορτώθηκε έτσι σε ένα Bombardier 13 θέσεων της Global Expess. Ένα δεύτερο κουτί- αυτό πράγματι με συναυλιακό εξοπλισμό-βρισκόταν ήδη στην καμπίνα ως «δόλωμα». Σε περίπτωση που κάποιος ζητούσε να δει το περιεχόμενό τους, ίσως να αρκούσε να ανοίξουν το ένα μόνο από τα δύο.
Από εκεί ο Γκοσν έφτασε στην Τουρκία και συγκεκριμένα στο διεθνές αεροδρόμιο Κωνσταντινούπολης, όπου πια έξω από το κουτί επιβιάστηκε σε αεροπλάνο με προορισμό τον Λίβανο.