Skip to main content

Πληθωρισμός: Εκτινάχθηκε στο 8,9% τον Μάρτιο

Της Νατάσας Στασινού
[email protected] 

Εκρηκτικές ανατιμήσεις στην ενέργεια, στα τρόφιμα και σε ό,τι συνδέεται με τη στέγαση οδήγησαν τον πληθωρισμό στην Ελλάδα στα δυσθεώρητα ύψη του 8,9% τον Μάρτιο από 7,2% τον Φεβρουάριο, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ΕΛΣΤΑΤ.  Πρόκειται για τα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 27 ετών. 

Μία πρόγευση είχαμε πάρει από τα προσωρινά στοιχεία της Eurostat, που έδειξαν ότι στην Ελλάδα ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή έφτασε τον Μάρτιο στο 8% από 6,3% τον Φεβρουάριο. Στην ευρωζώνη ο πληθωρισμός τον ίδιο μήνα σκαρφάλωσε στο 7,5% από 5,9% το Φεβρουάριο.

Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις 

Οι ανατιμήσεις, που «καίνε» την τσέπη των καταναλωτών αφορούν την ενέργεια. Άλμα 79,3% σε σχέση με τον Μάρτιο του 2021 έκανε το κόστος του ηλεκτρισμού και 68,3% του φυσικού αερίου. Πιο ακριβό κατά 58,5% ήταν και το πετρέλαιο θέρμανσης. Οι καταναλωτές πλήρωσαν επίσης πιο ακριβά κατά σχεδόν 20% τα έλαια, κατά 13,6% τα λαχανικά, κατά 7,6% το ψωμί και κατά 6,4% το κρέας.  

Η επιτάχυνση του πληθωρισμού στο 8,9% προέκυψε από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

• 8,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτεςγλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.

• 0,4% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα κρασιά.

• 6,5% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

• 29,9% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, είδη επισκευής και συντήρησης κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.

• 3,7% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.

• 15,4% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ελαστικά, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.

• 0,1% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής-άνθηκατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές, διαρκή αγαθά αναψυχής.

• 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

• 2,8% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

• 0,1% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων.

naftemporiki.gr