Στην επένδυση εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, προκειμένου να συγκρατήσουν τις τιμές των προϊόντων τους, προχωρούν μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, χωρίς ωστόσο να έχει καταστεί εφικτό να αποφευχθούν απολύτως οι αυξήσεις στα ράφια.
Σύμφωνα με το οικονομικό περιοδικό Business Insider, ο Όμιλος Rewe επένδυσε κατά το α’ τρίμηνο του έτους «τριψήφιο αριθμό εκατομμυρίων» για να στηρίξει τις τιμές που φθάνουν στον καταναλωτή, ενώ, όπως δήλωσε ο επικεφαλής του, ο Λιονέλ Σουκουέ, η εταιρία παραιτήθηκε από το περιθώριο κέρδους της. «Δεν θέλουμε να επιβαρύνουμε τις τελικές τιμές ακόμη περισσότερο, μετά τις αυξήσεις του κόστους στη βιομηχανία, την ενέργεια και τις μεταφορές», δήλωσε ο κ. Σουκουέ, παραδέχθηκε ωστόσο ότι οι αυξήσεις δεν μπορούν να αποφευχθούν εξ ολοκλήρου, ενώ τόνισε ότι αυτό το μέτρο δεν μπορεί παρά να είναι βραχυπρόθεσμο.
Πράγματι, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Οικονομικών Ερευνών Ifo του Μονάχου, σχεδόν όλες οι μεγάλες εταιρίες σούπερ μάρκετ σχεδιάζουν αυξήσεις των τιμών στα προϊόντα τους. «Όλες οι κατηγορίες προϊόντων θα επηρεαστούν λίγο – πολύ κάποια στιγμή, αλλά είναι τα φρέσκα προϊόντα που επηρεάζονται περισσότερο», πρόσθεσε ο επικεφαλής του Ομίλου Rewe και αναφέρθηκε στο αυξημένο κόστος π.χ. στις χάρτινες συσκευασίες και στην ηλεκτρική ενέργεια.
Την ίδια ώρα η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Aldi Nord ήταν, όπως επισημαίνει το Business Insider, η πρώτη εταιρία λιανικής πώλησης ειδών διατροφής που αύξησε σημαντικά τις τιμές στο κρέας και το βούτυρο. Το περιοδικό συνέκρινε ένα «καλάθι νοικοκυράς» πριν και μετά τις αυξήσεις και διαπίστωσε άνοδο των τιμών κατά 8% μέσα σε λίγες ημέρες. Η Westdeutsche Allgemeine Zeitung αναφέρει επίσης ότι και η αλυσίδα Aldi Süd θεωρεί ότι είναι πλέον υποχρεωμένη να αυξήσει τις τιμές.
Σε ό,τι αφορά πιθανές ελλείψεις ή προβλήματα στον εφοδιασμό, ο Όμιλος Edeka ανέφερε ότι σε μεμονωμένες περιπτώσεις προϊόντων ενδέχεται να υπάρχουν βραχυπρόθεσμα σημεία συμφόρησης στην παράδοση. «Δεν υπάρχει όμως κανένας λόγος να δημιουργηθούν επιπλέον αποθέματα, καθώς οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν από τις εναλλακτικές προσφορές προϊόντων», διευκρίνισε η εταιρία, η οποία βρίσκεται εδώ και μήνες σε «σκληρές», όπως τις χαρακτήρισε, διαπραγματεύσεις με τη βιομηχανία επώνυμων ειδών . «Γνωρίζουμε ότι πολλά αιτήματα για αυξήσεις στις τιμές δικαιολογούνται μόνο εν μέρει από τις πραγματικές αυξήσεις στο κόστος», δήλωσε εκπρόσωπος της Edeka.
Ο φόβος για τις αυξήσεις των τιμών, αλλά κυρίως για το ενδεχόμενο ελλείψεων λόγω της διαταραχής της εφοδιαστικής αλυσίδας που επηρεάζεται από τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας, προκαλεί σε πολλές περιπτώσεις ανησυχία στους καταναλωτές και αγορές πανικού. Όπως μεταδίδει το περιοδικό Focus, αν και δεν υπάρχουν πραγματικές ελλείψεις προϊόντων, οι πελάτες πολύ συχνά αδειάζουν τα ράφια των σούπερ μάρκετ, οδηγώντας έτσι σε αυξήσεις των τιμών. Επιπλέον, πολλά σούπερ μάρκετ δυσκολεύονται πλέον να ανταποκριθούν στη μεγάλη ζήτηση και λαμβάνουν μέτρα, όπως την επιβολή «πλαφόν» στις ποσότητες που μπορεί να προμηθευτεί κάθε πελάτης. Πιο συχνά, αυτό αφορά το μαγειρικό λάδι και το αλεύρι.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ