Skip to main content

Logistics Park-Θριάσιο Ι: Τροποποιήθηκε η σύμβαση παραχώρησης του έργου 

Υπεγράφη την Τετάρτη η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης για την ανάπτυξη Εμπορευματικού και Διαμετακομιστικού Κέντρου στο Θριάσιο, δηλαδή του πρώτου Logistics Park στην Ελλάδα, από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, και τον υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα.

Στην υπογραφή  ήταν παρόντες ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης, ο υφυπουργός Υποδομών & Μεταφορών αρμόδιος για τις Μεταφορές, Μιχάλης Παπαδόπουλος, καθώς και οι γενικοί γραμματείς Υποδομών Μαρία-Έλλη Γεράρδη και Μεταφορών Γιάννης Ξιφαράς.

Η καινοτομία του Θριασίου Ι

«Η χώρα μας αποκτά το πρώτο ολοκληρωμένο και σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο συνδυασμένων μεταφορών. Έτσι, αξιοποιούμε πραγματικά και τις δυνατότητες ιδίως του λιμανιού του Πειραιά, το οποίο μέχρι σήμερα ουσιαστικά λειτουργεί μόνο ως σταθμός μεταφόρτωσης, αφού δεν μπορεί να γίνει συναρμολόγηση εδώ και έτσι έχουμε σοβαρές απώλειες προς άλλα λιμάνια» ανέφερε ο κ. Καραμανλής.

Όπως εξήγησε, «μιλάμε για ένα εμπορευματικό κέντρο 240.000 τ.μ., σε συνολική έκταση 2.000 στρεμμάτων. Με αποθήκες ξηρού και ψυχόμενου φορτίου, χώρους γραφείων, χώρους τελωνείου και στάθμευσης αυτοκινήτων και φορτηγών. Και βέβαια, με σύγχρονες σιδηροδρομικές υποδομές, τις οποίες θα κατασκευάσει επίσης ο παραχωρησιούχος, ώστε να συνδεθεί το Κέντρο με την εθνική σιδηροδρομική υποδομή».

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι η σημαντικότερη καινοτομία του Εμπορευματικού Κέντρου του Θριασίου είναι η διασύνδεσή του με όλα τα δίκτυα μεταφοράς: το λιμάνι του Πειραιά, το λιμάνι της Ελευσίνας, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο.

«Είμαστε σε πλήρη συνεννόηση με την Ε.Ε. και πετύχαμε να ξεπεράσουμε όλες τις αντιδράσεις της, ώστε να προχωρήσει το έργο.

Και επιπλέον, καταφέραμε να διπλασιάσουμε το αντίτιμο για το Ελληνικό Δημόσιο. Το εφάπαξ αντίτιμο αυξήθηκε από τα 10 εκατ. ευρώ στα 20 εκατ. ευρώ. Η ετήσια πληρωμή από 2,51% σε 5%. Και το εγγυημένο ετήσιο αντάλλαγμα από 350.000 σε 700.000 ευρώ.

Και πέρα από αυτά, εισαγάγαμε μηχανισμό κατανομής των κερδών μετά φόρων 50-50 με τον παραχωρησιούχο, όταν η απόδοση των ιδίων κεφαλαίων του υπερβαίνει ένα ποσοστό. Ενώ μειώσαμε και τον χρόνο της Παραχώρησης, από τα 60 στα 37 έτη» υπογράμμισε ο υπουργός.

Το προφίλ του έργου

Το έργο αφορά στην ανάπτυξη Εμπορευματικού και Διαμετακομιστικού Κέντρου στο Θριάσιο, δηλαδή στη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, εκμετάλλευση και συντήρηση, του πρώτου Logistics Park στην Ελλάδα. 

Θα περιλαμβάνει αποθήκες και υποστηρικτικά κτίρια συνολικής επιφάνειας 235.000 τετραγωνικών μέτρων, εντός οικοπέδου επιφάνειας 588 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ. 

Ο προϋπολογισμός της επένδυσης ξεπερνά τα 200 εκατομμύρια ευρώ. 

Ο παραχωρησιούχος θα κατασκευάσει τα κτίρια και εγκαταστάσεις του Εμπορευματικού και Διαμετακομιστικού Κέντρου. Θα αναλάβει επίσης τα εσωτερικά έργα υποδομής, όπως σιδηροδρομικά και οδικά δίκτυα, δίκτυα αποχέτευσης ομβρίων υδάτων και ακαθάρτων, δίκτυα ηλεκτροφωτισμού και επικοινωνιών και να διαμορφώσει τον περιβάλλοντα χώρο.

Εντός του πάρκου, κατά μήκος της νότιας πλευράς, θα κατασκευαστεί σιδηροδρομική γραμμή που θα συνδέει το Κέντρο με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά και εσωτερικό οδικό δίκτυο που θα συνδέεται με το εθνικό οδικό δίκτυο. Με τον τρόπο αυτό, διασφαλίζεται η δυνατότητα ανεφοδιασμού των αποθηκών με συνδυασμό μεταφορικών μέσων, κάτι μοναδικό για τα ελληνικά δεδομένα.

Ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει επίσης να δημιουργήσει σταθμό εξυπηρέτησης οχημάτων και αυτοκινητιστών, πρατήριο υγρών καυσίμων, χώρους ανάπτυξης συστημάτων τηλεματικής και πληροφορικής, χώρους στάθμευσης, εγκαταστάσεις τελωνείου και υγειονομικές υπηρεσίες.

Τι κερδίζει το Δημόσιο με τη νέα σύμβαση παραχώρησης

Η σύμβαση παραχώρησης του λεγόμενου Θριασίου Ι κυρώθηκε από το Ελληνικό Κοινοβούλιο την 1η Νοεμβρίου 2018. Είχε μπει, όμως, από τις αρχές του 2019 στο μικροσκόπιο της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού (DG Comp) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ο έλεγχος της Επιτροπής αφορούσε στην ύπαρξη ή μη παράνομων κρατικών ενισχύσεων. 

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προκειμένου να «ξεκολλήσει» το έργο, έπρεπε να αναθεωρηθούν 12 σημεία της σύμβασης παραχώρησης. Η ιδιαίτερα δύσκολη διαπραγμάτευση κράτησε πάνω από τρία χρόνια. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «κατάφερε να πείσει», όπως αναφέρει, τον ανάδοχο (ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ-Goldair) για την αλλαγή των 12 σημείων, όπως ζητούσε η Κομισιόν.

Με τις τροποποιήσεις στη σύμβαση παραχώρησης διπλασιάζεται το εφάπαξ αντάλλαγμα που θα καταβάλει ο παραχωρησιούχος, και συγκεκριμένα αυξάνεται από τα 10 εκατ. ευρώ στα 20 εκατ. ευρώ.

Αυξάνεται επίσης η ετήσια πληρωμή από 2,51% σε 5% και το εγγυημένο ετήσιο αντάλλαγμα από 350.000 σε 700.000 ευρώ. Εισάγεται επιπλέον μηχανισμός κατανομής των κερδών μετά φόρων 50-50 μεταξύ Δημοσίου – Παραχωρησιούχου, όταν η απόδοση των ιδίων κεφαλαίων του υπερβαίνει ένα ποσοστό. Ενώ μειώνεται και ο χρόνος της παραχώρησης, από τα 60 στα 37 έτη (με, υπό προϋποθέσεις, αυτόματη παράταση στα 40 έτη). Δίνεται βεβαίως η δυνατότητα στον παραχωρησιούχο να διαπραγματευτεί την επέκταση της παραχώρησης για επιπλέον 23 έτη, σε τιμές αγοράς.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επισημαίνει πως αν δεν επιτύγχανε τη νέα αυτή συμφωνία, η χώρα μας θα έπρεπε να επιστρέψει στην Ε.Ε. πάνω από 100 εκατομμύρια ευρώ κοινοτικά κονδύλια που έχουν δοθεί για την ανάπτυξη υποδομών στο ακίνητο του Θριασίου.