Της Βάσως Βεγίρη
[email protected]
Το νέο, αναβαθμισμένο ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας (λιμάνια Θεσσαλονίκης, Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ηγουμενίτσας) εξαιτίας της ρωσο-ουκρανικής κρίσης τονίζει σε δηλώσεις του στο naftemporiki.gr ο Πρόεδρος της Παγκόσμιας Διακοινοβουλευτικής Ένωσης Ελληνισμού (Πα.Δ.Ε.Ε.), γερουσιαστής του Δημοκρατικού Κόμματος των ΗΠΑ, Λεωνίδας Ραπτάκης. Εκτιμά μάλιστα ότι οι ΗΠΑ θα στήριζαν 100% αυτήν την προοπτική.
Ο ρόλος των εν λόγω τεσσάρων λιμανιών, όπως τόνισε ο κ.Ραπτάκης και στο πλαίσιο της ημερίδας “Εγνατία των Λιμένων” που διοργάνωσε στη Θεσσαλονίκη η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Ελληνισμού της Διασποράς της Βουλής με χορηγό επικοινωνίας τη «Ναυτεμπορική» είναι ένα κλειδί, ένα οικονομικό κλειδί για όλη την Ευρώπη, καθώς συνδέεται με θέματα εμπορίου, απασχόλησης και άμυνας.
Όπως επισημαίνει, περαιτέρω, μιλώντας στη “Ν”, η εισβολή στην Ουκρανία αλλάζει τον διεθνή κύκλο του εμπορίου, καθώς η Ουκρανία αποτελεί το “καλάθι ψωμιού” του κόσμου και είναι επίσης ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς λιπασμάτων, οπότε αν κλείσουν το λιμάνι της Οδησσού και άλλα λιμάνια της περιοχής, τίθεται το ερώτημα από πού θα κινηθούν τα προϊόντα. “Τώρα παίζει μεγάλο ρόλο η Θεσσαλονίκη, η Αλεξανδρούπολη, η Καβάλα και η Ηγουμενίτσα μέσω Ρουμανίας και Βουλγαρίας, αυτή θα είναι η νέα πορεία”, προσθέτει και επισημαίνει ότι τα λιμάνι της Βόρειας Ελλάδας παίζουν μεγάλο ρόλο και για την ασφάλεια της ανατολικής αλλά και όλης της Ευρώπης.
Στο ερώτημα αν εκτιμά ότι οι ΗΠΑ θα στήριζαν έναν τέτοιο ρόλο για τα βορειοελλαδικά λιμάνια Πρόεδρος της Παγκόσμιας Διακοινοβουλευτικής Ένωσης Ελληνισμού (Πα.Δ.Ε.Ε.), γερουσιαστής του Δημοκρατικού Κόμματος των ΗΠΑ απαντά κατηγορηματικά ότι “σίγουρα, κατά 100%. Αυτό το έχουμε δει στην Αλεξανδρούπολη, ως προς τη μεταφορά στρατιωτικού εξοπλισμού. Η Αλεξανδρούπολη θα παίξει μεγάλο ρόλο στην ενέργεια-LNG, στις μεταφορές κ.α.”
Ο αμερικανικός αναπτυξιακός οργανισμός DFC, επίσης, όπως προσθέτει ο κ.Ραπτάκης έχει υποστηρίξει τη δημιουργία αυτοκινητοδρόμων και σιδηροδρόμων μεταξύ Σερβίας και Κοσσόβου και αναμένεται να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο, βάσει του οποίου χρηματοδοτεί μόνο χώρες με χαμηλή και μεσαία ανάπτυξη, οπότε θα μπορεί και η Ελλάδα να υποβάλει αίτημα για τέτοια βοήθεια.