Skip to main content

ΕΚΠΟΙΖΩ: «Βροχή» οι καταγγελίες για το ενεργειακό κόστος – Τι αφορούν και τι προτείνεται

Κατακόρυφη αύξηση σημείωσαν, το τελευταίο διάστημα, οι καταγγελίες για το ενεργειακό κόστος όπως αναφέρουν σε ανακοινώσεις τους οι οργανώσεις των καταναλωτών και δηλώνουν ότι αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες με αφορμή και τον αυριανό εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Καταναλωτή.

Η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής σημειώνει ότι «οι καταγγελίες στον τομέα της ενέργειας, μεταξύ Σεπτέμβρη 2021 – Φεβρουαρίου 2022, παρουσίασαν κατακόρυφη αύξηση, (πάνω από 3.000 καταγγελίες ), είναι ενδεικτικό της κατάστασης, ενώ παρατηρείται παρόμοια αύξηση και σε όλες τις Ενώσεις Καταναλωτών- μέλη της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Καταναλωτών (Π.ΟΜ.Ε.Κ.) “Η Παρέμβαση”».

Η ΕΚΠΟΙΖΩ αναφέρει ότι, φέτος, την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή (15 Μαρτίου), την αφιερώνει, για δεύτερη συνεχή χρονιά, στο κοινωνικό αγαθό της ενέργειας, και, πιo συγκεκριμένα, «στο δικαίωμα όλων μας να έχουμε πρόσβαση, με προσιτές τιμές, στην ενέργεια. Το δικαίωμά μας να έχουμε απλούς, κατανοητούς και διαφανείς λογαριασμούς, απαλλαγμένους από άσχετες χρεώσεις».

Προσθέτει ότι, το μείζον κοινωνικό πρόβλημα είναι η ακρίβεια, όχι μόνο στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου και λοιπών καυσίμων, αλλά και σε βασικά καταναλωτικά αγαθά και όχι μόνο.

Οι παράγοντες που εκτόξευσαν τις τιμές, σύμφωνα με την οργάνωση των καταναλωτών, είναι πολυσυζητημένοι, πολιτικού- γεωπολιτικού και οικονομικού χαρακτήρα, εξωγενούς και ενδογενούς προέλευσης. Όμως, όπως σημειώνει, αυτό που δεν έχει γίνει, είναι η λήψη μέτρων για την ουσιαστική στήριξη των καταναλωτών. «Θεωρούμε ότι η επιδότηση λίγων ευρώ παρέχει μεν μερική προσωρινή ανακούφιση αλλά δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα στη ρίζα του» σημειώνεται στην ανακοίνωση.

Ακόμη σημειώνονται τα εξής:

Στη χώρα μας, οι εγγενείς αδυναμίες και στρεβλώσεις στη λειτουργία των διαφόρων αγορών (ενέργεια, τράπεζες, τηλεπικοινωνίες, τρόφιμα κλπ) είναι γνωστές και συντηρούν φαινόμενα αισχροκέρδειας, έλλειψης ανταγωνισμού, αθέμιτων και παραπλανητικών εμπορικών πρακτικών, αδιαφάνειας στη διαμόρφωση των τιμών και της αύξησής τους.

Το γεγονός ότι στην ΕΚΠΟΙΖΩ οι καταγγελίες στον τομέα της ενέργειας, μεταξύ Σεπτέμβρη 2021 – Φεβρουαρίου 2022, παρουσίασαν κατακόρυφη αύξηση, (πάνω από 3.000 καταγγελίες ), είναι ενδεικτικό της κατάστασης, ενώ παρατηρείται παρόμοια αύξηση και σε όλες τις Ενώσεις Καταναλωτών- μέλη της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Καταναλωτών (Π.ΟΜ.Ε.Κ.) “Η Παρέμβαση”.

Τι αφορούν οι καταγγελίες

Οι καταγγελίες αυτές κυρίως αφορούν στα εξής:

1. Τη λεγόμενη Ρήτρα Αναπροσαρμογής, που όταν εφαρμόζεται οδηγεί σε υπέρογκες, άδικες, αδιανόητες και αδιαφανείς χρεώσεις που διπλασιάζουν ή και τριπλασιάζουν το κόστος της kwh.

2. Τις “Ρυθμιζόμενες χρεώσεις” που επιβαρύνουν τους λογαριασμούς, ιδίως οι ΥΚΩ- Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας και το ΕΤΜΕΑΡ- Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων.

3. Επιβαρύνσεις των λογαριασμών με Δημοτικά Τέλη, Έμμεσους Φόρους, ΕΡΤ

4. Αθέμιτες και παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές των προμηθευτών ενέργειας.

Έντεκα προτάσεις

Η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών Π.ΟΜ.Ε.Κ. “Η Παρέμβαση” ζητούν από την Κυβέρνηση:

1. Να ορίσει πλαφόν στις τιμές ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου στους λογαριασμούς νοικοκυριών και επιχειρήσεων καθώς και στα καύσιμα

2. Να ορίσει πλαφόν στη ρήτρα αναπροσαρμογής, όπως προβλεπόταν αρχικά στη σχετική διαβούλευση της ΡΑΕ και να επιβάλλει διαφάνεια στις αναπροσαρμογές που κάνουν οι προμηθευτές στα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας, με κριτήρια αντικειμενικά, εύλογα, προβλέψιμα και κατανοητά στους καταναλωτές

3. Να προβεί στον άμεσο εκσυγχρονισμό του δικτύου μέσω της χρήσης ευφυών συστημάτων μέτρησης (έξυπνοι μετρητές), ώστε οι καταναλωτές να ελέγχουν τις διακυμάνσεις ρεύματος

4. Να καταργήσει την χρέωση των ΥΚΩ και να μην αρκεστεί στην αναστολή των χρεώσεων ΥΚΩ μόνο στα αγροτικά και βιομηχανικά τιμολόγια για διάστημα πέντε μηνών (1/11/2021 – 31/03/2022)

5. Να αναστείλει την πληρωμή ΕΤΜΕΑΡ όσο διαρκεί η κρίση και δραστική μείωσή του στη συνέχεια για τα νοικοκυριά

6. Να αφαιρέσει από τους λογαριασμούς χρεώσεις που δεν σχετίζονται με την κατανάλωση της ηλεκτρικής ενέργειας (Δημοτικά Τέλη/Φόροι, ΕΡΤ)

7. Να μειώσει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης

8. Να επαναπροσδιορίσει και να διευρύνει τις προϋποθέσεις ένταξης στο

Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ) ως προς τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια περιλαμβάνοντας και άλλες ευάλωτες ομάδες καταναλωτών (άνεργους/μακροχρόνια άνεργους, μονογονεϊκές οικογένειες οικονομικά ασθενείς, άτομα με αναπηρία (ΑMEA), πολυμελείς οικογένειες, χρόνια ασθενείς, ανασφάλιστοι, ηλικιωμένοι, φοιτητές.)

9. Να ενισχύσει τους ελεγκτικούς μηχανισμούς ώστε να υπάρχει ουσιαστική εποπτεία και καταπολέμηση των φαινομένων της αισχροκέρδειας και των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών

10.Να προχωρήσει άμεσα στις απαραίτητες διαρθρωτικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις, ώστε να αντιμετωπιστεί ουσιαστικά και μακροπρόθεσμα το θέμα της ενεργειακής εξάρτησης της χώρας και να αναλάβει πρωτοβουλίες για τη στήριξη των καταναλωτών

11. Να επιταχύνει την ενεργειακή μετάβαση σύμφωνα και με τις επιταγές της ΕΕ με ανάπτυξη των ΑΠΕ- Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας