Skip to main content

Σε ποια μεταχειρισμένα επιβάλλεται τέλος

Από την έντυπη έκδοση
 
Του Φάνη Ζώη
[email protected]

Μεγάλες αλλαγές φέρνει τροπολογία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, καθώς προβλέπει την καταβολή περιβαλλοντικού τέλους έως και 3.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα.

Το νέο περιβαλλοντικό τέλος αφορά εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ euro 5Β και πριν, καθώς και φορτηγά αυτοκίνητα μικτού βάρους μέχρι 3,5 τόνους (βαν, μικρά επαγγελματικά κ.ά.), με πρώτη άδεια κυκλοφορίας από το 2012 έως και το 2014.

Μόνο το 2021 οι εισαγωγές μεταχειρισμένων έχουν ξεπεράσει τις 50.000 μονάδες (ο βασικότερος λόγος είναι οι μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις των καινούργιων, με πολλούς ιδιοκτήτες να στρέφονται στην εισαγωγή μεταχειρισμένων).

Επισημαίνεται ότι η αυτοκινητοβιομηχανία διανύει τα τελευταία δύο χρόνια μια παρατεταμένη περίοδο κρίσης, με την πανδημία του κορωνοϊού και τις επιπτώσεις της να έχουν προκαλέσει μεγάλες δυσκολίες στην παραγωγή. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η έλλειψη ημιαγωγών, που έχει προκαλέσει με τη σειρά της ελλείψεις σε νέα μοντέλα, αφού τα περισσότερα εργοστάσια έχουν αναγκαστεί να μειώσουν την παραγωγή τους.

Η ζήτηση όμως παραμένει ισχυρή και οι καταναλωτές όταν δεν βρίσκουν αυτό που ζητούν στις εκθέσεις καταφεύγουν στην αγορά μεταχειρισμένων. Έτσι, η ζήτηση για ελαφρώς μεταχειρισμένα οχήματα, που έχουν κατασκευαστεί μετά το 2020, έχει αυξηθεί σημαντικά.

Διευκρινίσεις του ΣΕΑΑ

Την ίδια ώρα, σε διευκρινίσεις για το περιβαλλοντικό τέλος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα προχωρά ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ).

Ειδικότερα, όπως σημειώνει σε σχετική ανακοίνωση, το «Περιβαλλοντικό τέλος» είναι ήδη σε ισχύ εδώ και σχεδόν 2 έτη και αφορά μόνον τα παλαιότερα εισαγόμενα μεταχειρισμένα επιβατικά και ελαφρά φορτηγά.

Πριν από το 2020, η φορολογία στα μεταχειρισμένα οχήματα εισαγωγής ήταν σχεδόν ενιαία, ανεξαρτήτως ηλικίας. Το 2020 αντικαταστάθηκε:

α) από την κατάργηση του φόρου στα νεότερα (Euro 6, δηλαδή ως 6 ετών), πιο καθαρά αυτοκίνητα και β) από την εφαρμογή επιβαρύνσεων στα παλαιότερα, πιο ρυπογόνα αυτοκίνητα (Euro 5A και πριν).

Αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν η αύξηση των μεταχειρισμένων στο σύνολο των εισαγωγών οχημάτων, από 38,4% το 2019 σε 39,6% το 2021, και η μείωση της μέσης ηλικίας αυτών, από 10,6 σε 6,6 έτη.

Η νομοθετική αλλαγή, σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ, συνέβη αφού παρήλθαν δύο έτη και η αντιρρυπαντική τεχνολογία οχημάτων Euro 5B είναι πλέον αυτή που είναι παλαιότερη κατά 4 κλάσεις από την ισχύουσα σήμερα (Euro 6D). Όπως δηλαδή ίσχυσε το 2020, με την εφαρμογή τέλους στη Euro 5A, ως προς την τότε ισχύουσα Euro 6C.

Σύμφωνα με την τροπολογία, περιβαλλοντικό τέλος ύψους 3.000 ευρώ θα καταβάλλουν εισαγόμενα οχήματα euro 4, ενώ περιβαλλοντικό τέλος ύψους 1.000 ευρώ θα πληρώσουν όσοι διαθέτουν εισαγόμενα οχήματα που πληρούν τις προδιαγραφές εκπομπών καυσαερίων της Ευρώπης, euro 5a και euro 5b.

Ουσιαστικά αφορά αυτοκίνητα που έχουν πρώτη άδεια κυκλοφορίας από το 2012 έως και το 2014, δηλαδή αφορά οχήματα με ηλικίες από 8 έως και 10 ετών.

Από το περιβαλλοντικό τέλος απαλλάσσονται τα οχήματα που έχουν ήδη δήλωση άφιξης (ΔΑΟ) ή δηλωτικά εισαγωγής πριν από την ημερομηνία δημοσίευσης της σχετικής τροπολογίας. Επίσης, εξαιρούνται τα ιστορικά οχήματα, ηλικίας 30+ ετών.

Συγκεκριμένα, από το περιβαλλοντικό τέλος εξαιρούνται τα αυτοκίνητα με ιστορικές πινακίδες, τα οποία προορίζονται για κυκλοφορία σε συγκεκριμένες χρονικές στιγμές ή εκδηλώσεις, που αφορούν αγώνες ιστορικών οχημάτων κ.ά.

Απαγόρευση ταξινόμησης

Εξίσου σημαντικό είναι ότι πλέον απαγορεύεται η ταξινόμηση οχημάτων που τηρούν τις προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 1, 2 και 3.

Αυτό σημαίνει ότι αυτοκίνητα παλαιάς τεχνολογίας -που μπορεί να είναι και άνω των 20 – 25 ετών- και εφόσον δεν υπάγονται στις νέες προδιαγραφές εκπομπών ρύπων της Ευρώπης ή δεν αποδεικνύονται οι εκπομπές του άνθρακα, δεν θα μπορούν να ταξινομηθούν.