Του Σταμάτη Ζησίμου
[email protected]
Με … σπασμένα φρένα τρέχει η τιμή η βενζίνης στην Ελλάδα, η οποία πλέον καταρρίπτει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Από χθες, με βάση τα επίσημα στοιχεία του παρατηρητηρίου τιμών υγρών καυσίμων, η βενζίνη πωλείται ακριβότερα από ποτέ, τορπιλίζοντας τους προϋπολογισμούς επιχειρήσεων και νοικοκυριών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του παρατηρητηρίου, η πανελλαδική μέση τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων, διαμορφώθηκε χθες στο 1,841 ευρώ ανά λίτρο, υποσκελίζοντας το προηγούμενο ιστορικό ρεκόρ του 1,838 ευρώ ανά λίτρο που καταγράφηκε τον Αύγουστο του 2012, εποχή, όπου η τιμή του μπρεντ, κινούταν στα 105 – 110 δολάρια ανά βαρέλι.
Ωστόσο, το ρεκόρ του 1,841 ευρώ ανά λίτρο, ουσιαστικά είναι «υποτιμημένο» καθώς σε πολλές περιοχές της χώρας και δη τις νησιωτικές, η αμόλυβδη των 95 οκτανίων, έχει ξεπεράσει τα 2 ευρώ ανά λίτρο.
Για παράδειγμα στις Κυκλάδες, πολύ δύσκολα βρίσκει κάποιος αμόλυβδη κάτω από τα δύο ευρώ, όπως επίσης και σε πολλά πρατήρια των Δωδεκανήσων.
«Υπάρχουν και άλλες περιοχές της χώρας όπου η τιμή της αμόλυβδης είναι πάνω από τα δύο ευρώ» σημειώνει στο «naftemporiki.gr» ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας (ΟΒΕ) Μιχάλης Κιούσης, προσθέτοντας ότι αν συνεχιστεί η άνοδος των διεθνών τιμών, τότε πολύ σύντομα τα 2 και πλέον ευρώ θα είναι η επικρατούσα τιμή στη χώρα.
«Επειδή τις διεθνείς τιμές δεν μπορούμε να τις ελέγξουμε, αυτό που πρέπει να γίνει στη χώρα μας, είναι η μείωση των φόρων και ειδικά του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης ο οποίος είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη και επιβαρύνεται και από έναν ΦΠΑ 24% που επίσης είναι από τους υψηλότερους στην ΕΕ. Άλλη λύση δεν υπάρχει. Το έχουμε ζητήσει πολλές φορές από την κυβέρνηση» εξηγεί ο πρόεδρος της ΟΒΕ.
«Η κατανάλωση έχει μειωθεί και ο κόσμος διαμαρτύρεται, και έχει δίκιο» προσθέτει ο κ. Κιούσης, αναφέροντας ότι λόγω της μεγάλης αύξησης, οι μετακινήσεις των πολιτών έχουν περιοριστεί στις άκρως απαραίτητες.
Σημειώνει επίσης, ότι οι συνεχείς αυξήσεις των τιμών στα καύσιμα, είναι δεδομένο ότι θα προκαλέσουν επιπλέον επιβαρύνσεις και στα τρόφιμα και άλλα προϊόντα, λόγω του μεταφορικού κόστους.
Στην Ελλάδα, σήμερα, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στις βενζίνες ανέρχεται σε 0,70 ευρώ ανά λίτρο ή 700 ευρώ ανά χιλιόλιτρο βενζίνης και είναι ένας από τους υψηλότερους στην Ευρώπη, ο οποίος επίσης επιβαρύνεται από έναν υψηλότατο ΦΠΑ της τάξεως του 24%. Για αυτό άλλωστε η Ελλάδα είναι από τις ακριβότερες χώρες στη βενζίνη σε επίπεδο ΕΕ.
Διευκρινίζεται ότι στην τιμή του 1,841 ευρώ το 1,08 ευρώ προέρχεται από τους φόρους. Περίπου 65 λεπτά είναι η επιβάρυνση από την τιμή του διυλιστηρίου, ενώ περίπου 10,5 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο, είναι το μικτό κέρδος των εταιρειών εμπορίας (μεταφορά) και των πρατηρίων (λιανική πώληση).
Βάσει της κοινοτικής νομοθεσίας, ο ελάχιστος ειδικός φόρος κατανάλωσης ανά λίτρο βενζίνης είναι το 0,36 ευρώ ανά λίτρο και οι μόνες χώρες που επιβάλλουν τη μίνιμουμ φορολογία είναι η Βουλγαρία και η Ουγγαρία και ακολουθούν η Πολωνία και Ρουμανία με 0,37 ευρώ ΕΦΚ ανά λίτρο βενζίνης. Αντίθετα, τον υψηλότερο ΕΦΚ έχει η Ολλανδία με 0,81 ευρώ ανά λίτρο, η Ιταλία με 0,73 ευρώ ανά λίτρο και η Φινλανδία με 0,72 ευρώ ανά λίτρο. Η Γαλλία έχει 0,68 ευρώ ανά λίτρο, η Γερμανία 0,65 και η Ισπανία 0,50 ευρώ, όταν ο μέσος όρος σε επίπεδο Ε.Ε. είναι το 0,56 ευρώ ανά λίτρο.