Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Αντιμέτωπα με νέα «μετάλλαξη» στην… πανδημία της ακρίβειας βρίσκονται τα νοικοκυριά, με τους καταναλωτές να αναζητούν «αντισώματα» στους φθηνότερους κωδικούς στα βασικά είδη διατροφής. Μια διευρυμένη γκάμα βασικών καταναλωτικών προϊόντων, που περιλαμβάνει γαλακτοκομικά, άλευρα, όσπρια, δημητριακά, αυγά, καφέ, ελαιόλαδο, ζυμαρικά, ζαχαρώδη, απορρυπαντικά, χαρτικά, είδη προσωπικής υγιεινής και οπωροκηπευτικά, παραμένει στον κυκλώνα των ανατιμήσεων, με τις πρώτες εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για επιπλέον αυξήσεις από 5 λεπτά έως και 1 ευρώ στις τελικές τιμές σε βασικά τυποποιημένα καταναλωτικά είδη, ενώ στην κατηγορία των οπωροκηπευτικών -που ήδη έχει πάρει φωτιά- αναμένονται επιπλέον επιβαρύνσεις έως και 40%, λόγω και της παραμέτρου της κακοκαιρίας «Ελπίδας» που έπληξε σφοδρά τους «αγρόκηπους» της επικράτειας.
Τα πρώτα δείγματα για το πώς θα κινηθεί ο Φεβρουάριος καταγράφηκαν στις λαϊκές αγορές την πρωτομηνιά, καθώς, σύμφωνα με το στατιστικό δελτίο της Κεντρικής Αγοράς (ΟΚΑΑ), την Τρίτη 1 Φεβρουαρίου η επικρατούσα τιμή στα αγγουράκια ήταν 2,70 ευρώ το κιλό, όταν πέρυσι ήταν μόλις 1,3 ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 107%. Τα κολοκύθια πωλούνταν προς 1,80 ευρώ, αυξημένα κατά 125% σε σχέση με τη μέση περσινή τιμή, που διαμορφωνόταν σε 0,8 ευρώ. Στα κουνουπίδια η επικρατέστερη τιμή ήταν 1,30 ευρώ, έναντι 0,50 ευρώ πέρυσι, στις μελιτζάνες 2,80 ευρώ, έναντι 2,3 ευρώ, στα μπρόκολα 2 ευρώ έναντι 0,70, ενώ οι πιπεριές έφτασαν να πωλούνται προς 2,50 ευρώ το κιλό έναντι 1,80 ευρώ πέρυσι και το σπανάκι στο 1,70 ευρώ έναντι 0,80 ευρώ. Στα premium είδη κατατάσσεται πλέον το σταμναγκάθι, η μέση τιμή του οποίου αγγίζει τα 4 ευρώ, έναντι 2 πέρυσι.
Σε ό,τι αφορά το δίμηνο Φεβρουαρίου – Μαρτίου δεν αναμένεται αποκλιμάκωση της έντασης του πληθωρισμού στο ράφι, καθώς η μεγάλη αύξηση 29,4% του κόστους παραγωγής στη βιομηχανία τον Δεκέμβριο «έχει ήδη προδιαγράψει το μέλλον» σημειώνουν παράγοντες της εγχώριας βιομηχανίας τροφίμων.
Από πλευράς κατανάλωσης σε ό,τι αφορά τα σούπερ μάρκετ ο Ιανουάριος κινήθηκε υποτονικά, με τα στοιχεία της Nielsen να δείχνουν πτώση τζίρου 9% στο πρώτο δεκαπενθήμερο. Το δεύτερο μισό του μήνα «χρωματίστηκε» από την κακοκαιρία «Ελπίδα», που ανέτρεψε τελείως την κατανάλωση την τελευταία εβδομάδα του Ιανουαρίου (η αγορά υπολειτουργούσε λόγω της σφοδρής χιονόπτωσης και του πάγου), με αποτέλεσμα να διευρύνεται το αρνητικό ποσοστό στις συνολικές πωλήσεις του κλάδου. Επίσης, στην εικόνα του πρώτου μήνα του 2022 πρέπει να προσμετρηθεί το γεγονός ότι τον Ιανουάριο πέρασαν στις τιμές καταναλωτή οι περισσότερες από τις ανατιμήσεις που περιλαμβάνονταν στους τιμοκαταλόγους χονδρικής που είχαν αποσταλεί τον Δεκέμβριο στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, που προέβλεπαν αυξήσεις από 3% έως και 20%. Όπως εξηγούν στη «Ν» αναλυτές της εταιρείας ερευνών «υποχώρηση του όγκου πωλήσεων στη λιανική τροφίμων καταγράφεται από τον περσινό Νοέμβριο, ωστόσο τον Ιανουάριο το φαινόμενο είναι εντονότερο, ενώ αυτό που πρέπει επίσης να επισημανθεί είναι ότι το προϊοντικό μίγμα στο καλάθι συνεχώς αναδιαμορφώνεται. Οι καταναλωτές στρέφονται πιο έντονα σε φθηνότερες επιλογές προϊόντων, προκειμένου να “κρατήσουν” κάποιες από τις διατροφικές τους συνήθειες».