Skip to main content

ΑΚΥΡΟ

Από την έντυπη έκδοση

Της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου
[email protected]

«Στην πρίζα» μπαίνει τον Απρίλιο ο δεύτερος κύκλος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, με προϋπολογισμό 50 εκατ. ευρώ για το 2022, αυξημένες επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτρικών Ι.Χ. και δικύκλων, επέκταση των κοινωνικών κριτηρίων και στους νέους έως 29 ετών -πέρα από τους τρίτεκνους και τα ΑμεΑ- και ενισχυμένα κίνητρα για τον εξηλεκτρισμό των μεταφορών στα νησιά.

Με εφαλτήριο την «παρακαταθήκη» του πρώτου κύκλου που ολοκληρώθηκε στα τέλη του περασμένου έτους, έχοντας υποδεχθεί συνολικά 18.816 αιτήσεις σε 16 μήνες, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας επιδιώκει την περαιτέρω διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στο μίγμα των μεταφορών -με απώτερο στόχο τη μείωση των ρύπων κατά 55% έως το τέλος της δεκαετίας-, θέτοντας ως προτεραιότητα για φέτος την ανάπτυξη και των απαραίτητων υποδομών για τη φόρτιση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Αναδρομική ισχύς από 1ης Δεκεμβρίου 2021

Ο δεύτερος κύκλος του προγράμματος θα έχει αναδρομική ισχύ από την 1η Δεκεμβρίου 2021. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι σχετικές δαπάνες (αν δηλαδή κάποιος δικαιούχος αποφασίσει να προχωρήσει σε αγορά ηλεκτρικού οχήματος) θα είναι επιλέξιμες από αυτή την ημερομηνία και εφεξής, ανεξάρτητα από τον χρόνο έναρξης της υποβολής της σχετικής αίτησης, όταν ανοίξει η ηλεκτρονική πλατφόρμα εντός του Απριλίου, με τις απαραίτητες τροποποιήσεις. Οι πολίτες θα μπορούν να υποβάλουν τις αιτήσεις τους έως τις 31.12.2023.

Μακροπρόθεσμοι στόχοι στην ηλεκτροκίνηση

Όπως δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας «το πρώτο “Κινούμαι Ηλεκτρικά’’ συνέβαλε καθοριστικά στην αύξηση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και στη μεγάλη υπερκάλυψη του στόχου που προέβλεπε το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα για το 2021, αφού ταξινομήθηκαν 6.967 ηλεκτρικά οχήματα, έναντι στόχου 3.750. Το νέο πρόγραμμα θα είναι σημαντικό για την επίτευξη των μακροπρόθεσμων στόχων για την ηλεκτροκίνηση».

Η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Αλεξάνδρα Σδούκου σημείωσε ότι «τα χρηματοδοτικά εργαλεία και τα φορολογικά κίνητρα που περιλαμβάνονται στο αναβαθμισμένο “Κινούμαι Ηλεκτρικά” αποτελούν μέρος ενός συνολικού στρατηγικού σχεδιασμού που θα αποτυπώνεται στον Κλιματικό Νόμο, στην αξιοποίηση πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης για την ενίσχυση της εγκατάστασης δημόσια προσβάσιμων υποδομών φόρτισης, στη μετάβαση των νησιών μας στην κλιματική ουδετερότητα και τελικά σε βιώσιμες και φιλικές προς τον πολίτη πράσινες μεταφορές».

Οι βασικές προβλέψεις του νέου προγράμματος

1. Για τα φυσικά πρόσωπα το ποσοστό επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου αυξάνεται από 20% σε 30% και το μέγιστο ποσό σε 8.000 ευρώ από 6.000 ευρώ που ίσχυε στον προηγούμενο κύκλο.

2. Η απόσυρση του παλιού οχήματος επιβραβεύεται με 1.000 ευρώ, ενώ η αγορά του έξυπνου οικιακού φορτιστή με 500 ευρώ.

3. Ειδική μέριμνα λαμβάνεται για τα ΑμεΑ, που δικαιούνται επιπλέον επιδότηση 1.000 ευρώ, για τις οικογένειες που έχουν τουλάχιστον τρία εξαρτώμενα τέκνα, οι οποίες θα δικαιούνται 1.000 ευρώ ανά εξαρτώμενο τέκνο (έναντι των συνολικά 1.000 ευρώ που προβλεπόταν στο παρελθόν), αλλά και για τους νέους έως 29 ετών οι οποίοι θα λαμβάνουν επιπλέον 1.000 ευρώ.

4. Για τα φυσικά πρόσωπα το ποσοστό επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικών δικύκλων και τρικύκλων κατηγορίας L5e έως και L7e αυξάνεται από 20% σε 40% και το μέγιστο ποσό επιδότησης από 800 ευρώ σε 3.000 ευρώ. Στις κατηγορίες αυτές περιλαμβάνονται τα επαγγελματικά ηλεκτρικά τρίκυκλα που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά εμπορευμάτων ή/και επιβατών, καθώς και τα μικροαυτοκίνητα. Ειδικά για νέους έως 29 ετών προβλέπεται η προσαύξηση της ενίσχυσης κατά 1.000 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικών μικροαυτοκινήτων.

5. Το ποσοστό επιδότησης για τα ηλεκτρικά δίκυκλα L1e έως L4e παραμένει στο 20% και το μέγιστο ποσό επιδότησης θα είναι 800 ευρώ. Στις κατηγορίες αυτές περιλαμβάνονται τα ελαφρά ηλεκτρικά δίκυκλα και τρίκυκλα με κυβισμό μικρότερο των 50 cc, καθώς και τα αντίστοιχα οχήματα μεγαλύτερου κυβισμού.

6. Το ποσοστό επιδότησης για τα ηλεκτρικά ποδήλατα παραμένει στο 40% και το μέγιστο ποσό επιδότησης θα είναι 800 ευρώ.

7. Το ποσοστό επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου για τις εταιρείες αυξάνεται από 20% σε 30% και το μέγιστο ποσό επιδότησης θα ανέλθει σε 8.000 ευρώ ανά όχημα, ενώ ο αριθμός των οχημάτων για τον οποίο μια εταιρεία δικαιούται επιδότηση δεν θα περιορίζεται πλέον αριθμητικά, σε αντίθεση με τον πρώτο κύκλο του προγράμματος που υπήρχε το όριο των 3 ή 6 οχημάτων (σε περίπτωση νησιωτικών δήμων).

8. Οι εταιρείες θα μπορούν πλέον να επιδοτούνται και για την αγορά και εγκατάσταση έξυπνων φορτιστών, με τον όρο ότι αυτοί θα εξυπηρετούν αμιγώς τους σκοπούς της εταιρείας και δεν θα χρησιμοποιούνται για εμπορική εκμετάλλευση.

9. Παρέχεται επίσης η δυνατότητα στις εταιρείες να αποσύρουν ίσο αριθμό οχημάτων με αυτόν που αντιστοιχεί στα οχήματα για τα οποία αιτούνται επιδότησης, με το ποσό ανά όχημα να είναι 1.000 ευρώ.

10. Εταιρείες ταχυμεταφορών, διανομών και τουριστικές εταιρείες θα μπορούν να επιδοτηθούν πλέον και για την αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων.

11. Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας GR-Eco Islands, ειδική μέριμνα λαμβάνεται για εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα νησιά, καθώς η αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου ενισχύεται με επιπλέον 4.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο σε όλα τα νησιά της χώρας.

12. Ενισχύονται επίσης οι εταιρείες αντιπροσώπων, εμπόρων και εισαγωγέων αυτοκινήτων για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων επίδειξης (test drive), με ποσοστό επιδότησης 30% και μέγιστο ποσό τις 8.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο.

Τέλος, σε σχέση με τον πρώτο κύκλο του προγράμματος, δεν θα υπάρχει πλέον η υποχρέωση εξαγοράς του οχήματος στη λήξη της περιόδου χρονομίσθωσης. Με τον τρόπο αυτό διευκολύνεται η αντικατάσταση των παλαιών ρυπογόνων εταιρικών στόλων.