Από την έντυπη έκδοση
Συνέντευξη στους Πλάτωνα Τσούλο και Σταμάτη Ζησίμου
Τον διπλασιασμό των επενδύσεων σε όρους ΑΕΠ από το σχεδόν 11% που είναι σήμερα στο 21% -όσο και ο μέσος όρος της Ε.Ε.- θέτει ως στόχο το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, όπως μεταφέρει σε αποκλειστική του συνέντευξη στη «Ν» ο αναπληρωτής υπουργός Νίκος Παπαθανάσης. Σύμφωνα με τον ίδιο, η επενδυτική έκρηξη «θα προκληθεί από τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και τα νέα νομοθετικά πλαίσια για τις στρατηγικές επενδύσεις και τον αναπτυξιακό νόμο».
Μάλιστα, για τον αναπτυξιακό νόμο ο κ. Παπαθανάσης προαναγγέλλει ότι εντός του έτους θα προκηρυχθούν και τα 13 καθεστώτα με ενισχύσεις συνολικού προϋπολογισμού σχεδόν 2 δισ. ευρώ, επισημαίνοντας ότι το πρώτο καθεστώς που θα «βγει στον αέρα» τον Μάρτιο είναι η Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση.
Ο αναπληρωτής υπουργός απαντά και για το «καυτό ζήτημα» των ανατιμήσεων, αναφέρει ότι στις συζητήσεις με τα σούπερ μάρκετ συνεχίζεται να τίθεται το θέμα της απορρόφησης των αυξήσεων και αρνείται ότι υπάρχει περίπτωση μείωσης του ΦΠΑ, παραπέμποντας σχετικά στις πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών. Όσο για το αν θα στηριχθούν οι καταναλωτές στο μείζον θέμα της ακρίβειας, απαντά ότι αυτό γίνεται με την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος και ειδικότερα με την αύξηση του κατώτατου μισθού και τη μείωση της φορολογίας.
Η συνέντευξη έχει ως εξής:
Κύριε υπουργέ, είστε ο καθ’ ύλην αρμόδιος κυβερνητικός αξιωματούχος για την προσέλκυση επενδύσεων. Βλέπετε να υπάρχει ενδιαφέρον για την έλευση ξένων επενδύσεων στη χώρα;
«Αυτό που βλέπουμε είναι μια διεθνή και ευρωπαϊκή επενδυτική κοινότητα να θέλει να αγοράσει Ελλάδα. Και αυτό, θέλω να σας πω, γιγαντώνεται. Ξέρετε, το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ότι δεν έχουμε μεγάλου μεγέθους επενδύσεις. Οι μεγάλοι οίκοι, λοιπόν, έρχονται εδώ και αναζητούν μεγάλες επενδύσεις. Σε διεθνές επίπεδο, όλοι “θέλουν να αγοράσουν Ελλάδα”. Θέλουν να επενδύσουν στην Ελλάδα. Πάρα πολλοί παρακολουθούν και αναμένουν τη λειτουργία του αναπτυξιακού νόμου».
Τομείς ενδιαφέροντος
Σε ποιους κλάδους θέλουν να επενδύσουν;
«Πλέον η Ελλάδα είναι η τρίτη στο ενδιαφέρον για data centers. Δουλέψαμε με τη Microsoft, η οποία πείστηκε ότι η Ελλάδα είναι έτοιμη να δεχτεί τέτοιου είδους επενδύσεις. Η Digital Realty και άλλοι που έρχονται. Μεγάλο ενδιαφέρον υπάρχει για ενεργειακά και τουριστικά έργα. Και έχουμε πλέον και ενδιαφέρον και για μεταποίηση και βιομηχανία. Οι δε Έλληνες βιομήχανοι αναμένουν με αγωνία τον αναπτυξιακό νόμο, γιατί θέλουν να επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους, να αυξήσουν τη γραμμή παραγωγής, τις γραμμές παραγωγής. Άλλωστε, εν μέσω της κρίσης είδατε ότι οι εξαγωγές ανέβηκαν κατά 30% ή 35%. Επομένως, δεν έχει επηρεάσει καθόλου η πανδημία, διότι βλέπουν απέναντί τους μία χώρα που αγωνιά να γίνει φιλοεπενδυτική. Η κυβέρνηση προσπαθεί να δημιουργήσει ζώνες ασφαλείας μεταξύ του επενδυτή και του Δημοσίου. Και αυτό είναι που το κάνουμε συνεχώς εμείς σε κάθε διάταξη νόμου. Δίνουμε προς τα έξω αρμοδιότητες που είχε η δημόσια διοίκηση έτσι ώστε να αισθάνονται ασφαλείς οι επενδυτές και η δημόσια διοίκηση απλά θα εκδίδει τις πράξεις και θα κρατά το τελικό της δικαίωμα να κάνει ελέγχους».
Σε ποιους νόμους αναφέρεστε;
«Και με τον νέο αναπτυξιακό και με τον νόμο περί στρατηγικών επενδύσεων, αλλά και τον νόμο για τη δίκαια αναπτυξιακή μετάβαση πολλές από τις αρμοδιότητες και για την αξιολόγηση των τελικών σχεδίων και τον έλεγχο των επενδυτικών σχεδίων δόθηκαν έξω σε πιστοποιημένους ελεγκτές, πιστοποιημένους φορείς, ακριβώς για να δημιουργήσουμε αυτή την αίσθηση της ασφάλειας δικαίου και της ταχύτητας που αναζητούν οι επενδυτές. Οι επενδυτές, λοιπόν, βλέπουν μία Ελλάδα και μία κυβέρνηση που δουλεύει σε μία συχνότητα. Τη συχνότητα του να απλοποιήσουν, να επιταχύνουν και να κάνουν τη χώρα μια φιλική χώρα για την επιχειρηματικότητα, και θέλουν, όπως προανέφερα, να έρθουν να αγοράσουν Ελλάδα. Ειλικρινά θεωρώ ότι το ’22 και το ’23 θα είναι έτη με πολύ ισχυρή ανάπτυξη».
Ο νέος νόμος για τις στρατηγικές επενδύσεις είναι ήδη ενεργός. Υπάρχει ενδιαφέρον για την υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων σε αυτόν;
«Πολύ. Αυτή τη στιγμή με τον νέο νόμο περί στρατηγικών επενδύσεων και των εμβληματικών επενδύσεων υπάρχει, αρχίζουν και κατατίθενται ήδη έργα για να χαρακτηριστούν ως στρατηγικά. Να σας θυμίσω τη φαρμακοβιομηχανία. Η φαρμακοβιομηχανία και το ερευνητικό της κομμάτι ετοιμάζεται να καταθέσει πολλά επενδυτικά σχέδια που υπερβαίνουν το 1 δισ. ευρώ, για επενδύσεις σε νέες παραγωγικές διαδικασίες με ερευνητικό προσανατολισμό. Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για ανανεώσιμες πηγές, αλλά και για υβριδικά συστήματα, δηλαδή συστήματα όχι απλά αιολικά ή φωτοβολταϊκά, αλλά συστήματα που να έχουν και αποθήκευση μέσα. Μεγάλο ενδιαφέρον και από ξένους οίκους. Μεγάλο ενδιαφέρον από software houses, τα οποία θέλουν να εγκατασταθούν στην Ελλάδα, στιλ TeamViewer κ.ά. Θα πρέπει να επισημανθεί το μεγάλο επίσης ενδιαφέρον από εταιρείες data centers που ήδη σχεδιάζουν να κάνουν επενδύσεις. Γενικά θεωρώ ότι και με το κλείσιμο του ΕΣΠΑ 2021-2027, αλλά και με τους πόρους του RRF, θα δούμε μία εκτίναξη του επενδυτικού ενδιαφέροντος, που θα δημιουργήσει πολλές χιλιάδες θέσεις εργασίας. Είμαι πολύ σίγουρος για αυτό».
Το αποτύπωμα των επενδύσεων
Να πάμε ένα βήμα πιο μπροστά. Έχετε ποσοτικοποιήσει το αποτύπωμα που θα έχουν αυτές οι επενδύσεις στην οικονομία; Για πόσα δισ. ευρώ μιλάμε;
«Κοιτάξτε, θα γυρίσω λίγο πίσω τον χρόνο και θα σας πω τους στόχους που έχουμε θέσει για τη μεταποίηση στη βιομηχανία. Νομίζω ότι έχουν ήδη δηλωθεί και από τον πρωθυπουργό και για αυτό στρέφουμε πόρους και προς τη μεταποίηση και τη βιομηχανία. Οι άμεσες ξένες επενδύσεις οι οποίες έρχονται και που ήδη έχουν κατατεθεί αλλά και που πρόκειται να κατατεθούν θα είναι αρκετά δισ. ευρώ. Δεν μπορώ να σας πω ακριβώς το ύψος, διότι πολλοί προετοιμάζονται να τοποθετηθούν και ετοιμάζουν τα σχέδιά τους με το άνοιγμα του αναπτυξιακού νόμου. Αυτό που θέλω να σας πω όμως είναι ότι παραλάβαμε μια Ελλάδα σχεδόν ουραγό στις επενδύσεις το 2019. Αυτή τη στιγμή έχουμε ανέβει αρκετές θέσεις, λόγω του ότι έχει υπάρξει σοβαρό ενδιαφέρον. Οι επενδύσεις στην Ελλάδα είναι σήμερα στο 10% επί του ΑΕΠ, όταν μεσοσταθμικά στην Ευρώπη οι ιδιωτικές επενδύσεις είναι στο 20% με 21%. Σαφώς και ο ορίζοντάς μας είναι στη διάρκεια της δεκαετίας να προσεγγίσουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Αυτό είναι που θέλουμε και δουλεύουμε προς αυτή την κατεύθυνση. Είναι σημαντικός στόχος, διότι κάθε μία εκατοστιαία μονάδα που προστίθεται στο ΑΕΠ σημαίνει δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας. Επομένως, από εκεί που παραλάβαμε το 9%, έχουμε ανέβει τώρα περίπου στο 10,5% με 11%, έχοντας ένα μεσοσταθμικό ευρωπαϊκό ποσοστό στο 21%. Προφανώς ο στόχος της δεκαετίας είναι να φτάσουμε στον μέσο όρο της Ευρώπης. Και πιστεύω ότι ο στόχος που έχουμε θέσει είναι επιτεύξιμος».
Για ποιο λόγο, όπως προαναφέρατε, οι επενδυτές αναμένουν τον νέο αναπτυξιακό νόμο;
«Διότι με τα 13 καθεστώτα που εισάγουμε, το ύψος των κινήτρων και την επιτάχυνση των διαδικασιών, παρέχουμε ένα πλήρες πλαίσιο για τη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος. Θα σας θυμίσω ότι παραλάβαμε τις υπαγωγές των επενδυτικών σχεδίων με 670 ημέρες μεσοσταθμικά. Φέραμε τις υπαγωγές στα επενδυτικά σχέδια άνω των 3 εκατομμυρίων στις 100 ημέρες, χωρίς βεβαίως να έχουμε πετύχει τον ίδιο στόχο και στις περιφέρειες. Με τους νόμους που εισαγάγαμε η υπαγωγή ενός επενδυτικού σχεδίου γίνεται στις 60 ημέρες. Επίσης, παραλάβαμε ένα καθεστώς που “απαιτούσε” 1,5 με 2 χρόνια για τον έλεγχο της ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων. Με το νέο πλαίσιο, καταργήσαμε όλα τα βήματα, δώσαμε σε εξωτερικούς ορκωτούς ελεγκτές όλο τον έλεγχο της διαδικασίας και με μία πράξη θα γίνεται άμεσα η ολοκλήρωση του ελέγχου των επενδυτικών σχεδίων. Αυτό έχει μεγάλη σημασία, διότι οι επενδυτές θέλουν να παραλάβουν, να ολοκληρώσουν την παραγωγική διαδικασία για να ξεκινήσουν, αλλά να πάρουν και τις εγγυητικές επιστολές που έχουν δώσει στις τράπεζες που σημαίνουν “δεσμευμένο χρήμα”. Επομένως, θεωρώ ότι με τον νόμο που ψηφίζεται τώρα έχουμε κατά πολύ κερδίσει σημαντικό βηματισμό και έχουμε εξαλείψει ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του θανάσιμου εναγκαλισμού που δίνει στις επιχειρήσεις η δημόσια διοίκηση. Από 670 μέρες στις 60 μέρες και στην ολοκλήρωση από ενάμιση με δύο χρόνια μέσα σε ενάμιση μήνα».
Ποιο θα είναι το πρώτο καθεστώς του νέου αναπτυξιακού που θα προκηρυχθεί και πότε;
«Πρώτο καθεστώς θα είναι το Σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης και θα ακολουθήσουν η Μεταποίηση – Βιομηχανία, η Αγροδιατροφή και ο Τουρισμός. Η αρχή θα γίνει από τον Μάρτιο. Όμως, όλα, και τα 13 καθεστώτα, θα έχουν ξεκινήσει εντός του 2022».
Με τι προϋπολογισμό συνολικά, και εννοούμε, φοροαπαλλαγές, επιχορηγήσεις κα επιδοτήσεις…
«Κοιτάξτε, 150 εκατομμύρια είναι ανά καθεστώς και ανά έτος, εκτός εάν ανάλογα με την απορρόφηση και κατόπιν απόφασης πολιτικής μεταφέρουμε και άλλα χρήματα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων σε ορισμένα καθεστώτα που θέλουμε να δώσουμε βαρύτητα. Το θετικό με αυτό τον νέο νόμο είναι ότι λόγω του ότι περιλαμβάνει θεματικά καθεστώτα, μπορούμε να στοχεύσουμε σε καθεστώτα, κάτι που δεν συνέβαινε. Πριν υπήρχε ένας “κουβάς” και όλοι μπαίνανε μέσα σε αυτόν. Συνεπώς, μπορούσαν σε αυτόν τον κουβά που υπήρχαν περιορισμένα χρήματα να τα τραβούν κάποιες επενδύσεις και άλλες έμεναν εκτός ενισχύσεων λόγω έλλειψης πόρων. Τώρα έχουμε θεματικά καθεστώτα. Δηλαδή στο συγκεκριμένο καθεστώς θα υπάγονται μόνο οι εταιρείες της αγροδιατροφής».
Επιχορηγήσεις και απαλλαγές
Πάντως επιχορηγήσεις, δηλαδή «ζεστό χρήμα», θα παίρνουν μόνο οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις…
«Και εδώ θα πρέπει να πούμε ότι μόνο οι μικρές, πολύ μικρές επιχειρήσεις θα λαμβάνουν επιχορήγηση, ενώ οι μεσαίες και οι μεγάλες θα λαμβάνουν φορολογικές απαλλαγές. Με μόνη εξαίρεση τις περιοχές της δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης, όπου, αυτές οι περιοχές θα έχουν τα ανώτατα κίνητρα. Θα λαμβάνουν το 100% του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων. Και είναι οι μοναδικές περιοχές που μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις θα μπορούν να λάβουν επιχορήγηση εάν συνάδουν με τα χαρακτηριστικά που περιγράφονται στο Ταμείο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Μια ξένη επένδυση που την ενδιαφέρει να έχει χαμηλό capex για να ξεκινήσει γιατί δεν έχει ακόμα κερδοφορία, θα μπορεί να πάρει χρήματα μέσα από το Ταμείο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης. Και μεσαία και μεγάλη επιχείρηση. Και στο 100% του χάρτη των περιφερειακών ενισχύσεων, ενώ σε όλη την επικράτεια θα είναι στο 80% του χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων. Και έχουμε δώσει πάρα πολλά κίνητρα, προτεραιότητα στις αξιολογήσεις των επενδυτικών σχεδίων, ταχύτητα στις αποφάσεις, ταχύτητα και προτεραιότητα στην αποπληρωμή. Υψηλότερα ποσοστά και ταυτόχρονα μείωση του ύψους των επενδυτικών σχεδίων που μπορούν να ενταχθούν στις στρατηγικές επενδύσεις. Δηλαδή σε σχέση με την άλλη Ελλάδα τα έργα που μπορούν να ενταχθούν στις στρατηγικές επενδύσεις θα είναι κατά 25% χαμηλότερου προϋπολογισμού».
Συνεπώς θα έχουμε εντός του έτους προϋπολογισμό σχεδόν 2 δισ. ευρώ για τα καθεστώτα του νέου αναπτυξιακού νόμου;
«Αυτή είναι η δυνατότητα. Μόνο που το ΣΔΑΜ δεν έχει τον περιορισμό των 150 εκατομμυρίων. Και επομένως κανείς μπορεί να πει ότι έχουμε θέσει τις βάσεις για μια ισχυρή ανάπτυξη. Και εκείνο που έχω να σας πω και είναι πολύ σημαντικό, είναι ότι κάθε ευρώ κρατικής ενίσχυσης στον αναπτυξιακό μοχλεύει δύο ευρώ από την ιδιωτική οικονομία. Επομένως, το ένα ευρώ σημαίνει ύψος επένδυσης τριών ευρώ. Από το ένα ευρώ τώρα της κρατικής ενίσχυσης 50 λεπτά θα είναι επιχορήγηση και 50 φορολογική απαλλαγή. Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι το κράτος άμεσα μπορεί να εκταμιεύει 50 λεπτά και η επένδυση να είναι 3 ευρώ».
Διάλογος με την αγορά για απορρόφηση των αυξήσεων
Κύριε Παπαθανάση, η εκτόξευση του κόστους ενέργειας δεν αύξησε απλώς τον πληθωρισμό, αλλά ανέβασε στα ύψη και τις τιμές των προϊόντων στην αγορά. Το τελευταίο διάστημα έχετε συχνές επαφές με τα σούπερ μάρκετ. Τι συζητάτε;
«Από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησε η πανδημία θεωρήσαμε σκόπιμο ότι έπρεπε να έχουμε μία συνεννόηση σε πραγματικό χρόνο με όλους τους φορείς που εμπλέκονται στην εφοδιαστική αλυσίδα. Σας το λέω αυτό, γιατί είναι πολύ σημαντικό, διότι η συζήτηση με τα σούπερ μάρκετ δεν ξεκίνησε τώρα. Είναι μία διαδικασία που ξεκίνησε άμεσα με την έναρξη της πανδημίας, δημιουργώντας ένα σύστημα απευθείας σε πραγματικό χρόνο συνεννόησης, για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε προβλήματα, που άλλες ευρωπαϊκές χώρες δεν κατάφεραν να αντιμετωπίσουν, και αυτό ήταν η έλλειψη των αγαθών. Τότε λοιπόν μπορούσαμε και παρακολουθούσαμε σε πραγματικό χρόνο όλα τα αγαθά στα σούπερ μάρκετ, γι’ αυτό και δεν υπήρξαν ποτέ ελλείψεις και όχι μόνο στα σούπερ μάρκετ, αλλά και στην εφοδιαστική αλυσίδα, δηλαδή δημιουργήσαμε σύστημα παρακολούθησης σούπερ μάρκετ, εφοδιαστικής αλυσίδας, αλλά και καταγραφής των ειδών πρώτης ανάγκης σε ηλεκτρονικό σύστημα, για να μπορέσουμε να αποφύγουμε τα φαινόμενα κερδοσκοπίας, ιδιαίτερα κατά την έναρξη που υπήρξε μεγάλη ζήτηση των ειδών πρώτης ανάγκης. Φάνηκε ότι αυτή η λειτουργία απέδωσε, διότι, πράγματι, μόλις βλέπαμε ή μόλις γινόταν γνωστό ότι υπήρχε ή θα μπορούσε να υπάρξει έλλειψη από ένα αγαθό, αμέσως κινητοποιούνταν όλη η σειρά της εφοδιαστικής αλυσίδας και τα logistics και έτσι καταφέραμε να μην έχουμε κανένα πρόβλημα. Ταυτόχρονα όμως με την επανεκκίνηση δημιουργήθηκαν και οι αυξήσεις λόγω της καθυστέρησης των πλοίων στο να πιάνουν τα λιμάνια λόγω των υγειονομικών διαδικασιών και αυτό μαζί με το ενεργειακό, με την αύξηση της ενέργειας λόγω της αύξησης τιμών του φυσικού αερίου, μας έβαλε σε μια συζήτηση με τα σούπερ μάρκετ, έτσι ώστε να μπορέσουμε να καταγράψουμε ακριβώς όλη τη διαδικασία του προϊόντος, από τη στιγμή που είτε παράγεται, το κόστος των πρώτων υλών, είτε εισάγεται, το κόστος το μεταφορικό και που είναι ευαίσθητο, για να κατανοήσουμε αν υπάρχει περίπτωση να λειτουργεί με οποιονδήποτε τρόπο ένα σύστημα κερδοσκοπίας».
Δεν ξέρουμε αν έπιανε κατά το παρελθόν αυτό, αλλά πάγια πολιτική ήταν όταν είχαμε τέτοια ακραία φαινόμενα οι ηγεσίες να συζητούν με την αγορά για τη συγκράτηση των τιμών, μέσω των λεγόμενων συμφωνιών κυρίων. Μία δέσμευση ας πούμε της αγοράς ότι θα έδειχνε μία αυτοσυγκράτηση στην τιμολογιακή της πολιτική. Η ερώτηση είναι, τις επιδιώκετε και τώρα;
«Ποτέ δεν σταμάτησε η συζήτηση, αυτή της απορρόφησης των αυξήσεων ή της δυνατότητας απορρόφησης όσων μπορούν από τα σούπερ μάρκετ. Η συζήτηση είναι διαρκής και τα σούπερ μάρκετ μάς έχουν διαβεβαιώσει ότι έχουν μειώσει κατά πολύ το ποσοστό κέρδους τους, σε σημείο πλέον που να βρίσκεται σε τέτοιο επίπεδο που το θέμα της ενέργειας να τους δημιουργεί ίσως και ένα πρόβλημα στη λειτουργία τους. Εκείνο το οποίο, λοιπόν, από την πρώτη στιγμή συζητήσαμε με τα σούπερ μάρκετ ήταν να προσπαθήσουν να απορροφήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τις αυξήσεις, έτσι ώστε να υπάρχει η μικρότερη δυνατή αύξηση στα προϊόντα, γιατί οι αυξήσεις σε αυτά σαφώς πλήττουν τις ασθενέστερες οικονομικά τάξεις. Όμως, θέμα διατίμησης ποτέ δεν έχει τεθεί. Είναι ένα θέμα το οποίο είναι δύσκολο και μπορεί να δημιουργήσει και ελλείψεις στην αγορά».
Θέμα μείωσης του ΦΠΑ, για το οποίο γενικώς έγινε κουβέντα τις προηγούμενες ημέρες, υπάρχει;
«Αυτό νομίζω έχει απαντηθεί και από τον υπουργό Οικονομικών. Ότι δεν τίθεται τέτοιο θέμα».
Στη φάση αυτή, απ’ ό,τι καταλαβαίνουμε από τις δηλώσεις του…
«Νομίζω οι δηλώσεις είναι κατηγορηματικές, ότι δεν υφίσταται τέτοιο θέμα. Επομένως δεν μπορώ να πω κάτι. Είναι ειδικότερη η οικονομική πολιτική την οποία αποφασίζει το οικονομικό επιτελείο. Αυτή τη στιγμή όμως δεν υπάρχει κανένα τέτοιο θέμα. Πάντως μειώθηκε ο ΦΠΑ σε πολλά προϊόντα. Δηλαδή έχουμε μείωση του ΦΠΑ, το γνωρίζετε, από την έναρξη της πανδημίας, ακριβώς για να δοθεί αυτή η δυνατότητα. Αλλά προφανώς με τα 43 δισ. τα οποία το κράτος έπρεπε να δώσει για να στηρίξει τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις, θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί, γιατί αναγκαζόμαστε να δανειζόμαστε. Έχουμε ελλειμματικό, όπως γνωρίζετε, προϋπολογισμό. Θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί, διότι εάν αισθανθούν οι αγορές ότι δεν τηρούμε σφιχτά δημοσιονομικά κριτήρια, τότε θα μπορούσαμε να δούμε αύξηση, και είδατε ότι το δεκαετές ομόλογο είχε πολύ καλό, πολύ θετικό πρόσημο, με την έννοια ότι είναι χαμηλό το επιτόκιο αν συγκρίνετε αντίστοιχα ομόλογα ευρωπαϊκά, όπως της Ιταλίας, της Ισπανίας και ακόμα και της Γαλλίας και της Πορτογαλίας. Επομένως αυτό τι σημαίνει; Χρειάζεται να είμαστε πολύ προσεκτικοί. Ακόμα πρέπει να δανειζόμαστε, διότι είμαστε ελλειμματικοί. Γνωρίζετε ότι η χαλάρωση του συμφώνου έδωσε τη δυνατότητα να μπορέσουμε να δώσουμε χρήματα για να στηρίξουμε την οικονομία. Πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί για να συνεχίσουμε να έχουμε αυτή τη σωστή και καλή δημοσιονομική εικόνα, για να μπορούμε να δανειζόμαστε από τις αγορές με χαμηλό επιτόκιο».
Συνεπώς, στο θέμα της ακρίβειας με τι απαντάτε στους πολίτες;
«Με την αύξηση του κατώτατου μισθού και με τη δεύτερη αύξηση που έρχεται. Με τη μείωση των φόρων. Με την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος και με την παρέμβαση για το ενεργειακό πρόβλημα».
Υπάρχουν όλα τα εργαλεία κατά της αισχροκέρδειας
Μπορεί ο καταναλωτής να προστατευθεί από πιθανά φαινόμενα ακραίων ανατιμήσεων και κερδοσκοπικών πρακτικών;
«Θέλω να σα πω ότι από την πρώτη στιγμή νομοθετήσαμε και απαγορεύσαμε να υπάρχει ποσοστό κέρδους μεγαλύτερο από αυτό που είχαν οι εταιρείες στα προϊόντα τους κατά την έναρξη της πανδημίας. Συμπληρωματικά με αυτό, δημιουργήσαμε τη διυπηρεσιακή μονάδα ελέγχου και το 1520, το οποίο ενισχύθηκε για να δέχεται τις καταγγελίες, ο έλεγχος έγινε με τη δημιουργία ισχυρής ομάδας, που κάνει χιλιάδες ελέγχους κάθε μέρα. Αυτό δημιουργήθηκε επί δικής μας εδώ παρουσίας και ταυτόχρονα δημιουργήσαμε τον e-katanaloti, πάλι δημιούργημα της δικής μας παρουσίας εδώ. Γιατί; Γιατί αυτό που παραλάβαμε ήταν ένα σύστημα που κατέγραφε τις τιμές των προϊόντων με μία καθυστέρηση, όταν δεν κατέγραφε όλα τα προϊόντα και γινόταν χειρωνακτικά, με δυο τρεις υπαλλήλους, έτσι δεν υπήρχε καμία γνώση του υπουργείου πού πάει η τάση η αυξητική των προϊόντων. Δημιουργήσαμε λοιπόν τον e-katanaloti και σήμερα μπορείτε μπαίνοντας μέσα από το κινητό σας σε οποιοδήποτε σημείο της Ελλάδας να παρακολουθήσετε όλα αυτά τα προϊόντα. Τι θέλω να πω; Ότι όλο αυτό το σύστημα το οποίο αμέσως στήθηκε, έρχεται πλέον και συμπληρώνεται με την ανάλυση της πορείας του προϊόντος, έτσι ώστε να δούμε αν υπάρχει κάποιο σημείο το οποίο θέλει ιδιαίτερη προσοχή. Επειδή όμως η ακρίβεια είναι ένα εξωγενές φαινόμενο το οποίο πλήττει όλη την Ευρώπη, αυτό το οποίο κάνουμε ως κυβέρνηση είναι να διορθώνουμε, αν θέλετε, το πραγματικό εισόδημα προς τα πάνω, δίνοντας περισσότερο χώρο και διαθέσιμο εισόδημα και ταυτόχρονα με πολύ γρήγορα αντανακλαστικά παρέμβασή μας στο θέμα της ενέργειας και των επιχειρήσεων».
Συνεργάζεσθε με την Επιτροπή Ανταγωνισμού για θέματα συγκράτησης των τιμών και της αντιμετώπισης πιθανών φαινομένων αισχροκέρδειας;
«Σας είπα, ότι από την πλευρά του υπουργείου ελέγχουμε το ποσοστό κέρδους, τις καταγγελίες που γίνονται με το 1520 και τις εναρμονισμένες πρακτικές. Τώρα, η Επιτροπή Ανταγωνισμού, όπως γνωρίζετε, είναι τελείως ανεξάρτητη. Δεν έχουμε δικαίωμα ελέγχου να παρέμβουμε καθόλου στη λειτουργία της. Εναρμονίζουμε όμως το καθεστώς της Επιτροπής Ανταγωνισμού με τον πρόσφατο ευρωπαϊκό κανονισμό, έτσι ώστε να λειτουργεί με μεγαλύτερη ακόμα επιχειρησιακή δυνατότητα. Αυτό κάνουμε. Δεν δικαιούμαστε, αλλά ούτε το κάνουμε ποτέ, να έχουμε οποιαδήποτε παρέμβαση. Τους δίνουμε τα εργαλεία όμως για να μπορούν να επιχειρούν σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό κανονισμό, και τη δυνατότητα να λαμβάνουν αποφάσεις σύμφωνα με τις δυνατότητες που τους δίνει η Ευρώπη».