Skip to main content

Η Όμικρον δεν κόβει τα φτερά των αεροπορικών

Για άλλη μια φορά, η αρχή της χρονιάς μοιάζει με «τοπίο στην ομίχλη» για αεροπορικά ταξίδια. Ενώ ο Δεκέμβριος επανέφερε το επίπεδο προσφοράς θέσεων πριν από την κρίση στο 65%, οι αεροπορικές εταιρείες άρχισαν να επηρεάζονται και να ακυρώνουν πτήσεις φοβούμενες μια υποτροπή της κυκλοφορίας.

Ωστόσο, η αρχή του 2022 δεν είναι συγκρίσιμη με εκείνη του 2021, όταν πολλές άλλες χώρες αποφάσισαν να κλείσουν τα σύνορά τους στους διεθνείς ταξιδιώτες και ο εμβολιασμός ήταν ακόμη στα σπάργανα.

Η αισιοδοξία παραμένει η καθημερινότητα για το 2022, ειδικά στην Ευρώπη, όπως αναδεικνύεται από την πολύ έντονη ενίσχυση των βασικών μετοχών του κλάδου στο χρηματιστήριο. Από την 1η Ιανουαρίου, οι τιμές των μετοχών της Air France-KLM, της IAG και της Lufthansa έχουν κερδίσει περισσότερο από 10%.

Ο κύριος λόγος αυτής της αισιοδοξίας είναι ότι, αντίθετα με τους φόβους, το ξέσπασμα της παραλλαγής Omicron δεν προκάλεσε κατάρρευση της δραστηριότητας. Τουλάχιστον μέχρι τώρα. Αυτό ισχύει για την οικονομία γενικά, αλλά και για τις αεροπορικές μεταφορές, παρά ορισμένες ακυρώσεις πτήσεων που γενικά αφορούν κυρίως καιρικά προβλήματα, έλλειψη προσωπικού και, τις περισσότερες φορές, πτήσεις που είναι πολύ ζημιογόνες.

Το τρέχον επίπεδο παραμένει περίπου 50% υψηλότερο από το πρώτο τρίμηνο του 2021 (246,5 εκατομμύρια θέσεις) και μόνο 10% κάτω από το επίπεδο του 1ου τριμήνου του 2020.

Το ίδιο είναι μάλλον καθησυχαστικό και στην Ευρώπη, παρά τους περιορισμούς. Ο αριθμός των πτήσεων στις 3 Ιανουαρίου (21.628) ήταν 20,1% χαμηλότερος από το επίπεδο πριν από την κρίση, σύμφωνα με στοιχεία του Eurocontrol. Αυτό είναι χειρότερο από το 16% που επιτεύχθηκε στα μέσα Δεκεμβρίου, αλλά εξακολουθεί να είναι 87% περισσότερο από ό,τι στις αρχές του 2021.

Και παρά τον αντίκτυπο της Όμικρον, ο Eurocontrol εξακολουθεί να υπολογίζει σε μια συνεχή ανάκαμψη το 2022, με ένα διάμεσο σενάριο να προβλέπει επιστροφή στο 85% του επιπέδου κίνησης του 2019 τον Μάρτιο του 2022 και επιστροφή στο κανονικό στα τέλη του 2023, αρχές του 2024, όπως αναφέρει η γαλλική Les Echos.

Η πρώτη ευρωπαϊκή εταιρεία, η Ryanair, ωστόσο, είχε σπείρει την αναταραχή, στα μέσα Δεκεμβρίου, ανακοινώνοντας μείωση κατά 33% της προσφοράς της τον Ιανουάριο. Όμως το χαμηλό κόστος είχε ανεβάσει την προσφορά του στο επίπεδο του 2019 κατά τις σχολικές διακοπές του Δεκεμβρίου και προς το παρόν εξακολουθεί να προσφέρει 15% περισσότερες υπηρεσίες από ό,τι τον Ιανουάριο του 2020.

naftemporiki.gr