Skip to main content

Πάλμα ντε Μαγιόρκα: Πλαφόν στα κρουαζιερόπλοια για να φρενάρει τον υπερτουρισμό

Οι αξιωματούχοι των Βαλεαρίδων Νήσων θα περιορίσουν τον ελλιμενισμό των κρουαζιερόπλοιων στο μεγαλύτερο λιμάνι της, σε τρία το πολύ την ημέρα, μετά από απόφαση που χαρακτηρίζεται ιστορική και είναι πρώτη του είδους της στην Ισπανία. Από τα τρία πλοία, μόνο το ένα θα ανήκει στην κατηγορία των μέγα πλοίων, χωρητικότητας άνω των 5.000 ατόμων.

Οι αξιωματούχοι υπολόγισαν ότι αυτή η κίνηση, που θα κάνει πρεμιέρα το  20022 και έχει στόχο να προστατεύσει το περιβάλλον. θα οδηγήσει σε μείωση κατά 13% στις αφίξεις στην Πάλμα ντε Μαγιόρκα, ένα από τα περισσότερο πολυσύχναστα λιμάνια κρουαζιέρας στη Μεσόγειο σε σύγκριση με το 2019.  

Ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που περνούν από την Πάλμα αποτελεί πηγή τριβών εδώ και χρόνια, μεταξύ των περιβαλλοντολόγων και όσων βιοπορίζονται από τον θαλάσσιο τουρισμόί. Υπό κανονικές συνθήκες στο λιμάνι φτάνουν έως και οκτώ πλοία την ίδια μέρα, με περισσότερους από 22.000 ανθρώπους  να συνωνστίζονται στον λαβύρινθο ων στενοσόκακων στην παλιά πόλη της Πάλμα.

Το 2019, όταν περισσότεροι από 2,6 εκατομμύρια τουρίστες με κρουαζιερόπλοια επισκέφτηκαν τις Βαλεαρίδες Νήσους, περισσότεροι από 25 οργανισμοί ένωσαν τις δυνάμεις τους για να ζητήσουν τον περιορισμό των πλοίων σε μόνο μία άφιξη την ημέρα με μέγιστο αριθμό 4.000 τουριστών.

«Ο τουρισμός με τα κρουαζιερόπλοια που φθάνουν στην Πάλμα έχει αυξηθεί με τρόπο μη βιώσιμο και ανεπιθύμητο για την πόλη μας, οδηγώντας σε σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις και αυξανόμενες κοινωνικές διαμαρτυρίες» , ανέφεραν σε ένα κοινό μανιφέστο.

«Ο υπερτουρισμός απαξιώνει την ιστορική και πολιτιστική μας κληρονομιά, μετατρέποντας τον αστικό χώρο σε θεματικό πάρκο μόνο για τους επισκέπτες και υποβαθμίζοντας την τουριστική εμπειρία για άλλους».

Παρόμοιες συμφωνίες έχουν γίνει για το Ντουμπρόβνικ στην Κροατία και το Άαλμποργκ στη Δανία, δήλωσε ο ο Iago Negueruela, περιφερειακός αξιωματούχος για την οικονομία και τον τουρισμό στην ισπανική εφημερίδα El País. «Είμαστε οι πρώτοι που το κάναμε σε ένα λιμάνι τόσο μεγάλο όσο η Πάλμα».

Ωστόσο, η πενταετής συμφωνία με τους ενδιαφερόμενους κοινωνικούς εταίρους συνεχίζει να επικρίνεται απο ακτιβιστές

Το Platform Against MegaCruises ανέφερε ότι ελάχιστα θα θα αλλάξουν: «Τρία κρουαζιερόπλοια την ημέρα –ένα από αυτά με χωρητικότητα άνω των 5.000 επιβατών– εξακολουθούν να μας φαίνονται πολύ υψηλός αριθμός για το τι μπορεί να αντέξει η πόλη.Η περιφερειακή κυβέρνηση έχασε την ευκαιρία να λάβει μια θαρραλέα απόφαση για την προστασία των κατοίκων των Βαλεαρίδων Νήσων, του περιβάλλοντος, της υγείας τους και του δικαιώματός τους στην πόλη».

Από την άλλη, η ανταγωνιστική πλατφόρμα Yes to Cruises περιέγραψε την  απόφαση ως «λάθος» που θα μπορούσε να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην οικονομία. Και υπενθυμίζουν μελέτη του 2015 από τη λιμενική αρχή, σύμφωνα με την οποία, η κρουαζιέρα υποστήριξε περισσότερες από 5.500 θέσεις εργασίας και συνεισέφερε συνολικά 256 εκατομμύρια ευρώ. 

Ο εκπρόσωπος της πλατφόρμας, ο τοπικός ξεναγός Álex Fraile, φοβάται ότι η νέα απόφαση θα αποτελέσει προηγούμενο: «Είναι το επόμενο βήμα ο περιορισμός της άφιξης αεροσκαφών στο αεροδρόμιο Son Sant Joan [της Μαγιόρκας];», αναρωτήθηκε.

naftemporiki.gr με πληροφορίες από τον Guardian