Skip to main content

«Ούριος άνεμος» στην αγορά superyachts

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Τζίρους δισεκατομμυρίων δημιουργεί η αγορά των superyachts, με τους billionaires να επιστρέφουν δυναμικά σε νέες ναυπηγήσεις ή αγορές, μετά το «διάλειμμα» του 2020, όταν και η αγορά έπεσε κατακόρυφα, λόγω της πανδημίας που προκάλεσε ο κορονοϊός.

Μόνο η νέα θαλαμηγός του Κινέζου δισεκατομμυριούχου Jack Ma -ιδρυτή της Alibaba-, που έκανε την εμφάνισή της το καλοκαίρι στη Μαγιόρκα, αξίζει 200 εκατ. δολάρια.

Πρόκειται για το «Zen», ένα σκάφος 88 μέτρων. Αλλά δεν είναι μόνο τα νεότευκτα, αφού στη λίστα περιλαμβάνονται και αγορές υφιστάμενων megayachts, όπως είναι αυτό του γνωστού σκηνοθέτη Στίβεν Σπίλμπεργκ, o οποίος πούλησε τη θαλαμηγό του «Seven Seas», ένα σκάφος ναυπήγησης 2010 και μήκους 88 μέτρων.

Το σκάφος, το οποίο είχε μπει σε sales list έναντι 158 εκατ. δολαρίων, πουλήθηκε γιατί ο Στ. Σπίλμπεργκ ναυπήγησε ένα καινούργιο ακόμα μεγαλύτερο, μήκους 109 μέτρων.

Καθώς η λίστα του Forbes με τους δισεκατομμυριούχους αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο -φέτος έφτασαν τους 2.755 (660 περισσότεροι από το 2020) με συνολική περιουσία 13,1 τρισ. δολ. από 8 τρισ. δολ. έναν χρόνο πριν- η ζήτηση για superyachts αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω.

Αλλά και ο Τζεφ Μπέζος της Amazon, ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο, ναυπηγεί αυτή την περίοδο τη νέα του θαλαμηγό, αξίας 500 εκατ. δολαρίων. Σύμφωνα με το Bloomberg, η θαλαμηγός, που κατασκευάζεται από την Oceanco, θα έχει μήκος 127 μέτρα, τρία τεράστια κατάρτια και αρκετά καταστρώματα.

Εξαιρετικά superyachts, αξίας άνω των 100 εκατ. δολαρίων, κατασκευάζονται και στην Ελλάδα. Παράδειγμα το «O’ Pari» των 95 μέτρων που ναυπηγήθηκε πριν από δύο χρόνια στα ναυπηγεία Χαλκίτη στο Πέραμα.

Έχει σπορ και φωτεινή εμφάνιση, υψηλές ταχύτητες, με μέγιστη τους 21 κόμβους, και ταυτόχρονα φιλική προς το περιβάλλον κατασκευή, διατηρώντας την κατανάλωση καυσίμου στα ελάχιστα δυνατά επίπεδα.

Κατασκευάστηκε από την Golden Yachts της οικογένειας Δράγνη και τον σχεδιασμό του υπογράφει το Studio Vafiadis με έδρα την Ιταλία.

Τα στοιχεία

Η φετινή χρονιά αποδεικνύεται ως η κορυφαία για τις αγοραπωλησίες superyachts τα τελευταία 12 έτη, σύμφωνα με τους brokers Fraser Yachts. Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το Reuters, οι αγορές σκαφών άνω των 30 μέτρων γνωρίζουν άνθηση τη φετινή χρονιά, με αύξηση κατά 8% (μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου) σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.

Το κόστος των superyachts ανέρχεται σε 10 εκατ. δολ. στη second hand, και φτάνουν ακόμα και τα 600 εκατ. δολάρια για νέα ναυπήγηση. Συνολικά μέσα στη χρονιά έχουν παραδοθεί περισσότερα από 200 νέα τέτοια σκάφη, έναντι 165 το 2019, ενώ ακόμα 330 είναι υπό παραγγελία για παράδοση μέχρι το 2023.

Όσον αφορά τους λόγους της ανόδου της ζήτησης που υπάρχει, ο πρόεδρος των ισπανικών ναυπηγείων για superyachts, των MB92, Pepe Garcia, δηλώνει ότι «υπάρχουν αρκετοί που παρατήρησαν ότι οι πλούσιοι φίλοι τους που είχαν γιοτ πέρασαν πολύ καλά κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ οι ίδιοι κλείστηκαν στο σπίτι τους. Πιστεύω ότι αυτό το φαινόμενο θα διαρκέσει για μερικά χρόνια».

Όσον αφορά το κόστος συντήρησης των σκαφών, αναλογεί, σε ετήσια βάση, περίπου με το 10% του κόστους αγοράς. Το βιβλίο παραγγελιών του Ιταλού κατασκευαστή γιοτ Ferretti ξεπέρασε σε αξία τα 900 εκατ. ευρώ κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου, πολύ υψηλότερα απ’ ό,τι σε ολόκληρο το 2019. Αλλά και στον άλλο ιταλικό οίκο, τον Azimut Benetti, το βιβλίο παραγγελιών έχει τριπλασιαστεί, φτάνοντας το 1,2 δισ. ευρώ.

«Η έκρηξη ξεκίνησε την περασμένη άνοιξη», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Marco Valle, προσθέτοντας ότι οι πελάτες τους αναζητούσαν ολοένα και μεγαλύτερα σκάφη.

Ναυλώσεις

Παράλληλα, σύμφωνα με το δημοσίευμα του Reuters, ο ταξιδιωτικός όμιλος Amadeus με έδρα την Ισπανία δήλωσε ότι η ζήτηση σκαφών κρουαζιέρας το 2022 είναι επίσης αυξημένη.

Η ναύλωση ενός superyacht αποτελεί μια ακόμα επιλογή «πολυτελείας», αφού μία εβδομάδα για 12 επιβάτες μπορεί να κοστίσει από 300.000 μέχρι 500.000 ευρώ. Σε έναν άλλο δημοφιλή προορισμό, την Κροατία, γύρω στους 433.000 άνθρωποι έκαναν διακοπές ναυλώνοντας σκάφη αναψυχής τη φετινή χρονιά, μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου.

Ρεκόρ αφίξεων στην Ελλάδα

Η Ελλάδα θεωρείται ίσως ο κορυφαίος προορισμός για σκάφη αναψυχής στον κόσμο. Φέτος μάλιστα, αν και συγκεκριμένα στοιχεία δεν έχουν δει ακόμα το φως της δημοσιότητας, θεωρείται από ανθρώπους της αγοράς ότι πετύχαμε ρεκόρ όλων των εποχών στην προσέλκυση superyachts στις θάλασσές μας.

Σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg, κατά τη διάρκεια του Σεπτεμβρίου έπλεαν στις ελληνικές θάλασσες 190 megayachts, μόλις τρία λιγότερα από τον Αύγουστο, κατατάσσοντας τη χώρα μας στον δεύτερο δημοφιλέστερο προορισμό στον κόσμο για τα superyachts, μετά τις ΗΠΑ.

Σε ελληνικούς προορισμούς έφτασαν με τις θαλαμηγούς τους ορισμένοι από τους πλουσιότερους και διασημότερους ανθρώπους στον κόσμο, όπως ο Τζεφ Μπέζος, η Άιβι Γκέτι, ο Μάτζικ Τζόνσον, αλλά και η Σαρλίζ Θερόν.

Ποιοι κλάδοι ωφελούνται

Η βιομηχανία των σκαφών αναψυχής, ειδικά όσων επιλέγουν Ελλάδα για να «δέσουν» τα γιοτ τους κατά τη διάρκεια του χειμώνα, αποτελεί πηγή πλούτου για τις τοπικές οικονομίες. Μεταξύ άλλων, εκτός των μαρινών, οφέλη αποκομίζουν τα ναυπηγεία, ειδικά του Περάματος -που αναλαμβάνουν να κάνουν το ετήσιο maintenance στα σκάφη, ή ακόμα και ακριβές μετασκευές, όπως έγινε πρόσφατα για σκάφος αναψυχής από ομάδα ελληνικών εταιρειών σε ελληνικά ναυπηγεία που ανήκει σε Ελβετίδα υπήκοο-, αλλά και ο τομέας της τροφοδοσίας.