Από την έντυπη έκδοση
Των Έφης Τριήρη και Αγγελικής Κοτσοβού
Νέα σαφή προειδοποίηση απηύθυνε χθες ο ΠΟΕ για επιδείνωση του διεθνούς εμπορίου στη διάρκεια του τρέχοντος έτους, τη στιγμή που οι εμπορικές διαπραγματεύσεις για την επιβολή δασμών μεταξύ των κορυφαίων οικονομιών του πλανήτη βρίσκονται σε εξέλιξη με όλα τα ενδεχόμενα να παραμένουν ανοικτά, με σημείο αιχμής τα μεγάλα εμπορικά πλεονάσματα της Γερμανίας και της Κίνας, που προκαλούν την αντίδραση της Ουάσιγκτον.
Ο ΠΟΕ εφιστά την προσοχή στην επιδείνωση ενός τριμηνιαίου δείκτη του παγκόσμιου εμπορίου, ο οποίος υποχώρησε στο χαμηλότερο επίπεδο εννέα ετών, εξέλιξη που θα πρέπει να θέσει σε εγρήγορση τους διαμορφωτές πολιτικής του πλανήτη να λάβουν μέτρα σε περίπτωση μεγαλύτερης επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομίας, εάν οι εμπορικές διενέξεις συνεχιστούν. Ο συγκεκριμένος δείκτης υποχώρησε τον Δεκέμβριο του 2018 στις 96,3 μονάδες από 98,6 του Νοεμβρίου, στα χαμηλότερα από τον Μάρτιο του 2010. Κάθε τιμή του δείκτη κάτω από τις 100 μονάδες υποδηλώνει χαμηλή ανάπτυξη του εμπορίου.
«Αυτή η απώλεια δυναμικής υπογραμμίζει το επείγον της μείωσης των εμπορικών εντάσεων, οι οποίες, σε συνδυασμό με τους συνεχιζόμενους πολιτικούς κινδύνους και τη χρηματοοικονομική μεταβλητότητα, θα μπορούσαν να προοιωνίζονται ευρύτερη ύφεση της οικονομίας», σύμφωνα με τον ΠΟΕ. Ο οργανισμός είχε προβλέψει πέρυσι τον Σεπτέμβριο ότι ο ρυθμός αύξησης του παγκόσμιου εμπορίου θα επιβραδυνθεί στο 3,7% φέτος από 3,9% το 2018.
Εν τω μεταξύ, τα εμπορικά μέτωπα είναι όλα ανοικτά, τόσο μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας όσο και μεταξύ ΗΠΑ και Ε.Ε., με σημείο αιχμής τις εισαγωγές αυτοκινήτων. Η Επιτροπή Διεθνούς Εμπορίου του Ευρωκοινοβουλίου ψήφισε χθες υπέρ της έναρξης διαπραγματεύσεων με τις ΗΠΑ για μείωση των δασμών σε βιομηχανικά αγαθά, συμφωνία που αποβλέπει στην αποκλιμάκωση της έντασης με την αμερικανική κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ. Το τελικό κείμενο της απόφασης για έναρξη των διαπραγματεύσεων θα τεθεί σε ψηφοφορία στην ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου τον Μάρτιο και θα περιλαμβάνει τους εξής όρους: να συμπεριλαμβάνονται στις συζητήσεις τα αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά μέρη, να εξαιρεθεί ο αγροτικός κλάδος, ενώ θα πρέπει να διακοπούν στην περίπτωση που η Ουάσιγκτον επιβάλλει νέους δασμούς, όπως στα εισαγόμενα αυτοκίνητα από την Ε.Ε. Το θέμα περιπλέκεται τώρα ακόμη περισσότερο, καθώς η Γερμανία παρουσίασε πέρυσι το μεγαλύτερο στον κόσμο πλεόνασμα ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών για τρίτο διαδοχικό έτος, χάρη στις υψηλές εξαγωγές της, εξέλιξη που εξοργίζει τον Αμερικανό πρόεδρο και εγείρει τον κίνδυνο επιβολής αμερικανικών δασμών στα γερμανικά αυτοκίνητα.
Το πλεόνασμα ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών της Γερμανίας, που μετρά τη ροή αγαθών, υπηρεσιών και επενδύσεων, συρρικνώθηκε μεν, όμως ήταν το μεγαλύτερο στον κόσμο το 2018, φθάνοντας τα 294 δισ. δολ., με την Ιαπωνία να ακολουθεί με 173 δισ. δολ., σύμφωνα με στοιχεία του γερμανικού ινστιτούτου Ifo. Ερωτηθείς για τον κίνδυνο αύξησης των αμερικανικών δασμών στα αυτοκίνητα, ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Πέτερ Αλτμάιερ δήλωσε ότι δεν δέχεται το επιχείρημα πως τα εισαγόμενα αυτοκίνητα θα μπορούσαν να απειλήσουν την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ. Από το 2011 το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της Γερμανίας ήταν σταθερά πάνω από το ενδεικτικό όριο του 6% του ΑΕΠ που προβλέπει η Κομισιόν, με το πλεόνασμα να διαμορφώνεται στο επίπεδο ρεκόρ του 8,9% το 2015, παρότι περιορίστηκε στο 7,4% το 2018. Το ΔΝΤ αλλά και η Κομισιόν ζητούν εδώ και χρόνια από το Βερολίνο να λάβει περισσότερα μέτρα για να στηρίξει την εγχώρια ζήτηση, προκειμένου να αυξήσει τις εισαγωγές και να μειώσει τα διεθνή οικονομικά ισοζύγια, χωρίς ωστόσο αποτέλεσμα.
Χθες, άρχισε στην Ουάσιγκτον ο νέος γύρος διαπραγματεύσεων μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, όπως ανακοίνωσε ο Λευκός Οίκος. Οι συναντήσεις μεταξύ υψηλόβαθμων αξιωματούχων θα αρχίσουν από αύριο Πέμπτη υπό την καθοδήγηση του Αμερικανού εκπροσώπου σε θέματα Εμπορίου Ρόμπερτ Λαϊτχάιζερ.
Γαλλογερμανική συμμαχία με στρατηγική δημιουργίας Ευρωπαίων «πρωταθλητών»
Γερμανία και Γαλλία συμφώνησαν χθες σε κοινή στρατηγική για τη δημιουργία Ευρωπαίων «πρωταθλητών», προωθώντας αλλαγές στους ευρωπαϊκούς κανόνες περί ανταγωνισμού, που ορισμένες φορές μπλοκάρουν μεγάλες συγχωνεύσεις ευρωπαϊκών επιχειρήσεων. Ειδικότερα, Παρίσι και Βερολίνο προτείνουν το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο να έχει το δικαίωμα να παρακάμπτει ορισμένες αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε ορισμένες, «σαφώς προσδιορισμένες» περιπτώσεις. Σύμφωνα με την κοινή πρόταση που παρουσίασαν χθες, Γαλλία και Γερμανία ζήτησαν την επικαιροποίηση των υφιστάμενων κανονισμών περί συγχωνεύσεων, ώστε να λάβουν περισσότερο υπ’ όψιν τον ανταγωνισμό σε διεθνές επίπεδο αντί σε ευρωπαϊκό.
Η προσπάθεια των δύο μεγαλύτερων οικονομιών της Ευρώπης για κοινή βιομηχανική στρατηγική εντείνεται, μετά το πρόσφατο βέτο των Βρυξελλών στα σχέδια συγχώνευσης των Αlstom-Siemens για τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού κολοσσού σιδηροδρομικού εξοπλισμού, ικανού να ανταγωνιστεί ξένους παίκτες. Το βέτο της Κομισιόν φούντωσε τη συζήτηση για το ρυθμιστικό πλαίσιο περί ανταγωνισμού, το οποίο σύμφωνα με τους επικριτές του χρειάζεται ριζικές αλλαγές εν όψει του ολοένα και μεγαλύτερου ανταγωνισμού και επεκτατισμού των κολοσσών της Κίνας.
Συνένωση δυνάμεων
«Είναι μια σημαντική ημέρα, καθώς έπειτα από αρκετούς μήνες δουλειάς συμφωνήσαμε στον ορισμό μιας βιομηχανικής στρατηγικής για την Ευρώπη, που θα προτείνουμε στους Ευρωπαίους εταίρους μας», δήλωσε από το Βερολίνο ο Γάλλος υπουργός Οικονομίας, Μπρουνό Λεμέρ, έπειτα από συνομιλίες με τον Γερμανό ομόλογό του Πέτερ Αλτμάιερ.
«Η Ευρώπη θα παραμείνει μια μεγάλη, βιομηχανική ήπειρος εάν καταφέρουμε να ενώσουμε τις δυνάμεις μας, αλλάξουμε τους ευρωπαϊκούς κανόνες που είναι απαρχαιωμένοι και προστατευτούμε καλύτερα», δήλωσε ο κ. Λεμέρ. Στο πλαίσιο της στρατηγικής, Γερμανία και Γαλλία θα προωθήσουν μεγαλύτερες επενδύσεις σε καινοτομία, θα επιδιώξουν μεταρρυθμίσεις στους ευρωπαϊκούς κανονισμούς περί ανταγωνισμού και θα επιδιώξουν τη σύσταση μηχανισμών για την καλύτερη προστασία της ευρωπαϊκής τεχνολογίας.
Ηλεκτρικές μπαταρίες
Στο πρώτο συγκεκριμένο project, οι δύο πλευρές θα συνεργαστούν στην παραγωγή ηλεκτρικών μπαταριών – ένα ζωτικής σημασίας ανταλλακτικό στην παγκόσμια «κούρσα» ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Στη στρατηγική που παρουσίασαν χθες, Παρίσι και Βερολίνο υπογράμμισαν ότι «οι κανόνες ανταγωνισμού είναι μεν σημαντικοί, όμως οι υφιστάμενοι κανόνες χρειάζεται να αναθεωρηθούν ώστε να λαμβάνουν επαρκώς υπ’ όψιν προβληματισμούς βιομηχανικής πολιτικής» που μπορούν να βοηθήσουν τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις να ανταγωνιστούν με επιτυχία στην παγκόσμια σκηνή. «Η επιλογή είναι απλή όταν πρόκειται για τη βιομηχανική πολιτική: Ενώνουμε τις δυνάμεις μας ή επιτρέπουμε τον σταδιακό αφανισμό της βιομηχανικής μας βάσης και δυναμικότητας», ανέφεραν οι ΥΠΟΙΚ Γαλλίας και Γερμανίας.