Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Σταδιακή επαναφορά στις νέες ναυπηγήσεις επιχειρούν οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι διαχειρίζονται τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο. Στο τέλος Σεπτεμβρίου, 44 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες είχαν υπό ναυπήγηση 182 πλοία συνολικής χωρητικότητας 21,25 εκατ. dwt. Συνολικά, τρεις εταιρείες λιγότερες σε σχέση με πέρυσι, αλλά 30 πλοία και 2 εκατ. dwt περισσότερα.
Η προτίμηση των Ελλήνων, πάνω από το 50%, είναι στραμμένη κυρίως στα δεξαμενόπλοια, και ακολουθούν πλοία μεταφοράς αερίων, containerships, καθώς και ορισμένες νέες παραγγελίες σε bulk carriers, τα οποία μέχρι πρόσφατα η παγκόσμια ναυτιλία τα απέφευγε.
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της «Naftiliaki Greek Shipping Review», υπό παραγγελία υπάρχουν αυτή την περίοδο 98 δεξαμενόπλοια ελληνικών συμφερόντων και μεταφορικής ικανότητας 14,787 εκατ. dwt. Πέρυσι την ίδια περίοδο στο orderbook ήταν 84 δεξαμενόπλοια 13,93 εκατ. dwt.
Μεταξύ των τελευταίων παραγγελιών που κατατέθηκαν είναι και τα τέσσερα dual-fuel aframax crude carriers της Tsakos Energy Navigation, συμφερόντων Νίκου Τσάκου, που θα ναυπηγηθούν στις εγκαταστάσεις της Daehan Shipbuilding στη Ν. Κορέα. Η συμφωνία περιλαμβάνει και δύο option, ενώ το κόστος τους ανέρχεται σε περίπου 75 εκατ. δολάρια το ένα. Αλλά και η Enesel των Φίλιππου και Αντώνη Λαιμού, όπως και η Chandris (Hellas) της οικογένειας Χανδρή έχουν καταθέσει παραγγελίες για δύο LR2 δεξαμενόπλοια, ενώ οι Pleiades της οικογένειας Περατικού έχουν υπογράψει για δύο crude tankers. Επίσης, η Atlas Maritime έχει παραγγελία, σύμφωνα με την έκθεση, για ένα ακόμα δεξαμενόπλοιο. «On order» έχει τέσσερα δεξαμενόπλοια τύπου aframax και η Aegean Shipping του ομίλου Μελισσανίδη.
Ένα από τα σημαντικότερα σημεία της έκθεσης είναι και τα 21 σούπερ τάνκερ (VLCC’s) των 300.000 τόνων μεταφορικής ικανότητας που είναι υπό παραγγελία, ενώ μέσα στον χρόνο έχουν παραδοθεί ακόμα 12 σε ελληνικές πλοιοκτήτριες εταιρείες.
Όσον αφορά τα LNG και LPG carriers, υπό ναυπήγηση βρίσκονται 16 LNG και 21 LPG για λογαριασμό ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, ενώ στο order book βρίσκονται και 23 containerships.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulk carriers) υπάρχουν 21 υπό παραγγελία, εκ των οποίων, σύμφωνα με την έκθεση, τα 15 αφορούν τον όμιλο Navios της Αγγελικής Φράγκου.
Σε μια συνολικότερα εικόνα, ο όμιλος Αγγελικούση, με τη Μαρία Αγγελικούση στο «πηδάλιο», έχει οκτώ πλοία υπό παραγγελία, η Navios 15, ο όμιλος Προκοπίου 14, ο όμιλος Τσάκου 11, η Thenamaris, συμφερόντων Νικόλα Μαρτίνου, οκτώ πλοία, ο όμιλος της Άννας Αγγελικούση επτά πλοία και η Eastern Mediterranean, συμφερόντων Θανάση Μαρτίνου, δύο.
Αγορές
Την ίδια στιγμή, περισσότερα από 5 δισ. δολάρια έχουν επενδύσει φέτος στη second hand market οι Έλληνες εφοπλιστές. Ειδικότερα, οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν κλείσει συμφωνίες για την αγορά 290 πλοίων έναντι 5,08 δισ. δολαρίων. Τη μερίδα του λέοντος, με ποσοστό περίπου 60% όσον αφορά την αξία, έχουν οι αγορές bulk carriers. Σε ελληνικά χέρια έχουν περάσει 184 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, έναντι συνολικού ποσού 3,06 δισ. δολαρίων. Δεύτερα σε προτιμήσεις είναι τα tankers, με 68 αγορές αξίας 1,34 δισ. δολαρίων, ενώ οι συμφωνίες για containerships έχουν φτάσει τις 28 για 394,5 εκατ. δολάρια. Τέλος, σε ελληνικές ναυτιλιακές κατέληξαν και τέσσερα gas carriers, έναντι ποσού 226,5 εκατ. δολαρίων.
Στον άτυπο αγώνα για την πρωτιά, μία θέση πίσω είναι οι Κινέζοι με επενδύσεις ύψους 3,41 δισ. δολαρίων για 257 πλοία. Και οι κινεζικές ναυτιλιακές εστιάζουν στα bulk carriers, έχοντας αγοράσει, σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipbroking, δύο περισσότερα από όσα οι Έλληνες, αλλά επενδύοντας περίπου 500 εκατ. δολάρια λιγότερα.
Ο ελληνόκτητος στόλος
Ο ελληνικών συμφερόντων στόλος αντιπροσωπεύει σήμερα το 16% της παγκόσμιας μεταφορικής ικανότητας. Πιο αναλυτικά, ελέγχει το 26,5% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων και το 15% του παγκόσμιου στόλου bulk carriers, με τον μέσο όρο ηλικίας να είναι τα 9,54 έτη, ενώ ο παγκόσμιος μέσος όρος είναι στα 9,87 έτη.