Skip to main content

Το «πριν», το Meta και το timing της μετονομασίας του Facebook

Από την έντυπη έκδοση

Της Έφης Τριήρη
[email protected]

Η επόμενη μέρα της πανδημίας βρίσκει τους «νικητές της» λίγο πιο ευάλωτους, ο καθένας ωστόσο για διαφορετικό λόγο. Το Facebook ταρακούνησε την αγορά αλλά και τους χρήστες του με την ανακοίνωση της αλλαγής του ονόματός του σε Meta, εν μέσω αρκετών αμφιβολιών για την επιτυχία του εγχειρήματος, αλλά και ερωτημάτων για την επιλογή της συγκεκριμένης χρονικής συγκυρίας που κατακλύζεται από σκάνδαλα.

Το Facebook περνά στο «μετασύμπαν». Θα τα καταφέρει;

Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ο ιδρυτής του Facebook, ανακοίνωσε το βράδυ της Πέμπτης ότι η μητρική εταιρεία θα αλλάξει όνομα και στο εξής θα αποκαλείται Meta, ώστε να ανταποκρίνεται καλύτερα στο σύνολο των δραστηριοτήτων της, από τα κοινωνικά δίκτυα μέχρι την εικονική πραγματικότητα. Ωστόσο, οι υφιστάμενες πλατφόρμες και τα υπόλοιπα brands -Facebook, WhatsApp, Messenger, Instagram και Oculus- δεν θα αλλάξουν όνομα, διευκρίνισε ο Ζούκερμπεργκ.

Ο Ζούκερμπεργκ εξήγησε ότι δεν είναι τυχαία η επιλογή της ελληνικής λέξης «Μετά», καθώς ήθελε να δείξει ότι «υπάρχουν ακόμη πολλά να γίνουν». «Μάθαμε πολλά, αντιμετωπίζοντας πολλά προβλήματα» σχολίασε, κρίνοντας ότι είναι πλέον καιρός «να οικοδομήσουμε το επόμενο κεφάλαιο». Ο Ζούκερμπεργκ παρουσίαζε το metaverse, το «μετασύμπαν», που, σύμφωνα με τον ίδιο, συνιστά το μέλλον του Ίντερνετ, μετά τους υπολογιστές και τα κινητά τηλέφωνα, στο οποίο οι άνθρωποι θα έχουν πρόσβαση για να αλληλεπιδρούν, να εργάζονται ή να ψυχαγωγούνται μέσω της τεχνολογίας (π.χ. με γυαλιά ή κράνη εικονικής και ενισχυμένης πραγματικότητας). Με αυτές τις νέες κινήσεις, το Facebook ευελπιστεί να προσελκύσει 1 δισεκατομμύριο περισσότερους χρήστες και «εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια ψηφιακού εμπορίου ημερησίως» την επόμενη δεκαετία, όπως σημείωσε ο Ζούκερμπεργκ, προσθέτοντας ότι η διαδικασία θα διαρκέσει πολλά χρόνια.

Ένταση ανταγωνισμού στη Silicon Valley

Ήδη, το Facebook έχει αυξήσει τις επενδύσεις σε επαυξημένη και εικονική πραγματικότητα καθώς ανταγωνίζεται άλλους κολοσσούς της Silicon Valley, όπως Apple και Google, για την κατασκευή της υπολογιστικής πλατφόρμας επόμενης γενιάς. Τον Ιούλιο ο Ζούκερμπεργκ περιέγραψε για πρώτη φορά το φουτουριστικό του όραμα για τη δημιουργία ενός μετασύμπαντος, στο οποίο μπορεί κάποιος να έχει πρόσβαση μέσω διαφορετικών συσκευών, όπου οι χρήστες μπορούν να ψωνίσουν, να παίξουν και να κοινωνικοποιηθούν σε έναν κοινό εικονικό χώρο. Πρόσφατα άλλωστε ανακοίνωσε και την πρόσληψη 10.000 εργαζομένων στην Ευρώπη για την υλοποίηση αυτού του σχεδίου.

Ο Ζούκερμπεργκ ανέφερε ακόμη ότι η εταιρεία δημιουργεί αυτή τη στιγμή μια κοινωνική πλατφόρμα για το metaverse που ονομάζεται Horizon, μια έκδοση της οποίας ξεκίνησε να κυκλοφορεί πέρυσι. Την ίδια στιγμή, το Facebook προσπαθεί να βρει τρόπους για να μεταφέρει τις κλήσεις του Messenger στην εικονική πραγματικότητα, επιτρέποντας στους χρήστες να εξερευνήσουν πιο εύκολα εικονικούς κόσμους ή να παίζουν παιχνίδια μαζί, καθώς και να δημιουργήσουν μια αγορά για την πλατφόρμα Horizon και τις λειτουργίες που σχετίζονται με το γραφείο, προσέθεσε. Μαζί με αυτό, ανακοίνωσε και μια σειρά νέων χαρακτηριστικών και έργων metaverse, AR και VR, προσπαθώντας ταυτόχρονα να καθησυχάσει τους χρήστες ότι το απόρρητο και η ασφάλεια θα ενσωματωθούν σε αυτά.

Άλλωστε, κατά την παρουσίαση των τριμηνιαίων αποτελεσμάτων τη Δευτέρα, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι το Facebook Reality Labs, το οποίο περιλαμβάνει προϊόντα και υπηρεσίες επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας, μετατρέπεται σε ξεχωριστή μονάδα και ότι οι δαπάνες στο συγκεκριμένο τμήμα αναμένεται να μειώσουν τα συνολικά λειτουργικά κέρδη φέτος κατά 10 δισ. δολάρια, σε μια εξέλιξη που καταδεικνύει την έμφαση που δίδει ο Ζούκερμπεργκ σε αυτό το νέο εγχείρημα.

Το Facebook είναι μία μόνο από τις πολλές μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας με στόχους που σχετίζονται με το μετασύμπαν. Η Microsoft, η Nvidia, η Unity Software και άλλες εταιρείες ανακοίνωσαν ότι αναπτύσσουν εργαλεία, υπηρεσίες ή περιεχόμενο για το metaverse. Επίσης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν είναι μόνο το Facebook που αλλάζει ονομασία, καθώς και άλλοι αμερικανικοί κολοσσοί από τον χώρο της τεχνολογίας και όχι μόνο έχουν προβεί στο παρελθόν σε αντίστοιχες κινήσεις. Το 2015, η Google μετονομάστηκε με το όνομα της μητρικής εταιρείας Alphabet για να τονίσει τον μετασχηματισμό της πέρα από την αναζήτηση και τη διαφήμιση σε νέες αγορές, όπως αυτοκίνητα χωρίς οδηγό.

Ο δημοκρατικός γερουσιαστής Ρίτσαρντ Μπλουμένταλ, γνωστός επικριτής της εταιρείας, περιέγραψε την αλλαγή του ονόματος ως «κάτι που έρχεται απλά να καλύψει την επιφάνεια». «Το Facebook πρέπει να καθαρίσει και να αλλάξει το παιχνίδι του. Πραγματικές αποκαλύψεις, λογοδοσία, προστασία των παιδιών και ιδιωτικότητα – για αρχή. Το Meta δεν έχει νόημα χωρίς μετρήσιμη δράση» είπε χαρακτηριστικά. Ενδεικτικό άλλωστε του ότι όλες αυτές οι αποκαλύψεις έχουν επηρεάσει την εταιρεία είναι το γεγονός πως η τιμή της μετοχής της έχει υποχωρήσει περισσότερο από 16% από τα μέσα Σεπτεμβρίου, ενώ χθες ενισχύθηκε οριακά στη Wall Street.

Οι πέντε κολοσσοί γίνονται… ΜANGA

Με την αλλαγή του ονόματος του Facebook σε Meta θα αλλάξει και το ακρωνύμιο των κορυφαίων της τεχνολογίας από FAANG (Facebook, Apple, Amazon.com, Netflix και Google). Αυτή τη στιγμή οι μετοχές της ομάδας FAANG έχουν συνολική κεφαλαιοποίηση της τάξης των 7,416 τρισ. δολαρίων από τις αρχές του έτους έως σήμερα, αυξημένη από τα 5,8 τρισ. δολαρια πέρυσι. Τo Τwitter έσπευσε να «τρολάρει» την αλλαγή του ονόματος, προτείνοντας τη μετατροπή του ονόματος FAANG σε MAANG, ενώ κάποιοι χρήστες έκαναν λόγο για ένα ακρωνύμιο ΜANGA, αναφερόμενοι σε ιαπωνικά κόμικς. Αρκετοί επίσης χρήστες του Twitter πρότειναν την αναδιοργάνωση της ομάδας των κορυφαίων της τεχνολογίας ώστε να εισχωρήσουν και η Microsoft και η Tesla. 

Πρώιμες φιλοδοξίες «βλέπουν» οι αναλυτές

Αναλυτές της Bank of America χαρακτήρισαν το metaverse μια συναρπαστική ιδέα που «έχει εύλογες πιθανότητες δημιουργίας μιας μαζικής αγοράς με την ισχυρή υποστήριξη του Facebook». Προειδοποίησαν ωστόσο ότι οι φιλοδοξίες της εταιρείας σε αυτόν τον τομέα πιθανότατα θα χρειαστούν πολλά χρόνια για να πραγματοποιηθούν, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για τη μετοχή του.

Ωστόσο, το ερώτημα που προκύπτει είναι γιατί το Facebook επέλεξε τη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία για να προχωρήσει σε αυτή την κίνηση. Οι επικριτές του Facebook σχολίασαν ότι η αλλαγή της ονομασίας είναι ένας ελιγμός περισπασμού, την ώρα που ο κολοσσός πλήττεται από σκάνδαλα και καταγγελίες όσον αφορά την παραπληροφόρηση, το απόρρητο των δεδομένων των χρηστών, αλλά και τον σεβασμό στο δικαίωμα του ανταγωνισμού. «Η εταιρεία πιστεύει ότι ένα νέο όνομα μπορεί να τη βοηθήσει να αλλάξει το θέμα συζήτησης» ανέφερε την περασμένη εβδομάδα μια μη κυβερνητική οργάνωση, το «Πραγματικό Συμβούλιο Εποπτείας του Facebook», όταν ακόμη κυκλοφορούσαν φήμες για την αλλαγή του ονόματος.

«Προφανώς ο χρόνος της μετονομασίας, δεδομένου ότι το Facebook σέρνεται στη λάσπη αυτή τη στιγμή για πολλές προκλητικές επιχειρηματικές πρακτικές, δημιουργεί πολλά ερωτήματα» είπε η Μαρίζα Μάλβιλ, στρατηγική αναλύτρια της εταιρείας συμβούλων Prophet.