Skip to main content

Ακριβαίνουν όσο στοιβάζονται τα εμπορεύματα σε λιμάνια

Το πρόβλημα της επάρκειας κοντέινερ πλήττει τη χρονιά της πανδημίας κυρίως τη Μεγάλη Βρετανία αλλά και όλη τη βρετανική κοινοπολιτεία που έχει να αντιμετωπίσει όχι μόνο τις συνέπειες της πανδημίας αλλά και του Brexit. Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Honda αναγκάστηκε να διακόψει προσωρινά την παραγωγή της στη Μ. Βρετανία εξαιτίας των μεγάλων καθυστερήσων σε παραδόσεις αναγκαίων εξαρτημάτων. Τα προβλήματα όμως δεν αφορούν μόνο τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Τα παιδιά ανησυχούν για τα δώρα των Χριστουγέννων που είναι πιθανό να μην φτάσουν στην ώρα τους. Η Ένωση Κατασκευαστών Παιχνιδιών BTHA προειδοποιεί ότι θα υπάρξει συμφόρηση λόγω υπερφόρτωσης των βρετανικών λιμανιών. «Κάποια πλοία λόγω πληρότητας στο Φελιξστόου μεταφέρθηκαν στο Ρότερνταμ, όπου αναμένεται να περάσουν τα Χριστούγεννα» ανέφερε εκπρόσωπος της BTHA στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Τόσο στη Βόρεια Θάλασσα όσο και στο στενό της Μάγχης εδώ και εβδομάδες έχουν συσσωρευθεί εμπορευματοκιβώτια. Πέρα από την πανδημία η κατάσταση επιδεινώνεται από το Brexit. Πολλές εταιρείες σπεύδουν να εκμεταλλευτούν την μεταβατική περίοδο που λήγει τέλος του έτους. Ταυτόχρονα οι αποθηκευτικοί χώροι είναι γεμάτοι.

Παγκόσμια ανισορροπία

Η κατάσταση αυτή εξελίσσεται σε παγκόσμια κρίση. Κι ενώ οι Βρετανοί θεωρούν ότι η χώρα τους ως μεγάλη οικονομική δύναμη μπορεί να τα καταφέρει μόνη της, την ίδια ώρα ο υπόλοιπος πλανήτης υποφέρει από τις ολοένα πιο εμφανείς συνέπειες της πανδημίας. Στο μεταξύ η πραγματική οικονομική υπερδύναμη του πλανήτη, η Κίνα, φαίνεται ότι έχει ξεπεράσει την κρίσιμη φάση της πανδημίας. Η κινεζική οικονομία έχει πάρει και πάλι μπρος. Η χώρα γίγαντας παράγει, παραδίδει προϊόντα και ο υπόλοιπος κόσμος τα αγοράζει. Όμως την ίδια στιγμή καταγράφεται έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων σε όλες τις εμπορικές οδούς: τη θάλασσα, τον αέρα, τα σιδηροδρομικά δίκτυα.

Κι όλα αυτά συμβαίνουν σε μια περίοδο που η ζήτηση στο δυτικό κόσμο είναι αυξημένη ενόψει Χριστουγέννων. Πολλά από τα δώρα με προορισμό την Ευρώπη ή τη Βόρεια Αμερική κατασκευάζονται στην Κίνα: παιχνίδια, κινητά τηλέφωνα, υπολογιστές, οθόνες και άλλα ηλεκτρονικά είδη. Αλλά η διαρκής αύξηση της ζήτησης  δεν οφείλεται μόνο στις επικείμενες γιορτές αλλά και στο ό,τι σε πολλές δυτικές χώρες έχει επιβληθεί ξανά λοκντάουν. Με κινεζικά εμπορευματοκιβώτια μεταφέρονται επίσης είδη γυμναστικής, ρούχα, έπιπλα, είδη ψυχαγωγίας.

Προβλήματα σε όλα τα μεταφορικά δίκτυα

Σε όλες τις δυσκολίες του παγκόσμιου εμπορίου έρχεται να προστεθεί και η δυσκολία εκφόρτωσης εμπορευμάτων σε πολλά λιμάνια διεθνώς. Όπως ανέφερε στην Frankfurter Allgemeine Zeitung ο Γερμανός πλοικτήτης Ρολφ Χάμπεν Γιάνσεν της Hapag-Lloyd, πλοία έπρεπε να περιμένουν εβδομάδες σε ορισμένα λιμάνια των ΗΠΑ. Στα όριά της δεν έχει φτάσει όμως μόνο η θαλάσσια κυκλοφορία. Μικρή είναι η δυνατότητα αποθήκευσης και μεταφοράς και στον αέρα. Εξαιτίας της πανδημίας, η εναέρια κυκλοφορία έχει συρρικνωθεί κατά περίπου 60% παγκοσμίως, ορισμένες γραμμές δεν πετούν και πολλά δρομολόγια έχουν περικοπεί. Επίσης δεν είναι πάντα δυνατή η χρήση επιβατικών αεροσκαφών για μεταφορές, δεδομένου ότι έχουν περιορισμένες δυνατότητες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Η χρήση μικρότερων πακέτων για μεταφορές εναερίως δεν συμφέρει οικονομικά. Παρόμοια είναι η κατάσταση και στους σιδηροδρόμους. Χάρη στη μεγάλη κινεζική επένδυση του «Νέου Δρόμου του Μεταξιού» υπάρχουν πλέον περισσότερες σιδηροδρομικές συνδέσεις Κίνας – Ευρώπης, ωστόσο όπως αναφέρει εκπρόσωπος  των Γερμανικών Σιδηροδρόμων είναι κι αυτές επιβαρυμένες.

Ταυτόχρονα όσο η προσφορά (δηλ. τα εμπορευματοκιβώτια και η ικανότητα μεταφοράς) είναι περιορισμένη αλλά η ζήτηση (δηλ. η κατανάλωση στις δυτικές χώρες) είναι υψηλή, τότε οι τιμές αυξάνονται. Αυτό μπορεί να παρατηρήσει κανείς ήδη από τώρα. Ωστόσο επειδή πολλές συμβάσεις είναι μακροπρόθεσμες, για την ώρα οι τιμές των ναύλων διατηρούνται στα περσινά επίπεδα. Τις αλλαγές παρατηρούν κυρίως έμποροι που διακινούν μικρότερες ποσότητες εμπορευμάτων άμεσα. Αυτοί παρατηρούν στην πράξη έντονα τις διακυμάνσεις των τιμών. Στο μεταξύ άνθρωποι από τον χώρο του εμπορίου, εκτιμούν ότι δεν αναμένουν βελτίωση πριν από τον Φεβρουάριο του 2021. Σίγουρα αυτή είναι μια πρόβλεψη που δεν χαροποιεί τα παιδιά, τα οποία περιμένουν δώρα. Η βρετανική BTHA προειδοποιεί μάλιστα τους γονείς να είναι προετοιμασμένοι να βάλουν βαθιά φέτος το χέρι στην τσέπη αν θέλουν να αγοράσουν παιχνίδια, δεδομένου ότι αναμένονται και στον κλάδο αυτό αυξήσεις τιμών.

Πηγή: Deutche Welle