Η Amazon αυξάνεται, αλλά όχι όσο θα ήθελαν οι επενδυτές. Πλησιάζει το τέλος του ηλεκτρονικού εμπορίου; Ποιά είναι τα πιθανά σενάρια για το μέλλον της Amazon;
Κατ’ αρχήν , δεν υπάρχει μέρα χωρίς νέα για την τεράστια εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου που δημιουργήθηκε από τον Τζεφ Μπέζος: Νέα αλλά και φήμες από εκείνους που φαντάζονται το πρόωρο τέλος του κολοσσού, από αυτούς που μιλούν για μια αργή παρακμή ή εκείνους που βλέπουν την κυριαρχία της Amazon ως δύσκολο να ξεπεραστεί .
Τα σενάρια είναι πολλά, διαφορετικά, πολύπλευρα και συχνά υπαγορεύονται από πολιτικές απόψεις . Για μερικούς, η Amazon ήταν μια σωτηρία , για άλλους ήταν ένα μεγάλο βήμα για το τέλος των φυσικών καταστημάτων .
Όμως η Amazon, χωρίς την καθοδήγηση του χαρισματικού Τζεφ Μπέζος , που ειναι πλέον αφοσιωμενος μόνο στον αγώνα του Διαστήματος , ήδη βιώνει μια σημαντική εσωτερική και εξωτερική κρίση.
Ποιο είναι το μέλλον της Amazon;
Αυτή τη στιγμή είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς μια ψηφιακή αγορά χωρίς την Amazon. Ο αντίκτυπος που είχε η εταιρεία του Τζεφ Μπέζος στον κόσμο ήταν πολύ διαφορετικός από άλλους γίγαντες του ηλεκτρονικού εμπορίου όπως το Ebay ή το Asia’s Wish και το Alixpress .
Η Amazon πέτυχε εκεί που απέτυχαν: να δημιουργήσουν, δηλαδή, ένα αίσθημα εμπιστοσύνης στον αγοραστή που πλησιάζει για online αγορές για πρώτη φορά. Είναι όμως αυτή η ιστορία αγάπης καταδικασμένη να αποτύχει;
Τα μελλοντικά σενάρια δεν είναι ρόδινα. Ιστορίες από το παρελθόν, δείχνουν πόσες πολυεθνικές που δημιουργούσαν έσοδα δισεκατομμυρίων , είχαν περίπου μια δεκαετία επιτυχίας πριν από μια περίοδο αδιεξόδου και επομένως αργής παρακμής .
Εχει ήδη ξεκινήσει ο θάνατος της Amazon;
Η Amazon σίγουρα δεν θα εξαφανιστεί εν μία νυκτί, είναι η ίδια η δομή και η ικανότητα της εταιρείας που την εμποδίζει να διαλυθεί τόσο γρήγορα. Στην πρόσφατη ιστορία υπήρξαν παντως κάποια παραδείγματα διάλυσης: η Blockbuster (ημερομηνία πτώχευσης το 2013) και η Kodak (ημερομηνία πτώχευσης 2012).
Για την Amazon είναι διαφορετικά, σε αυτό συμφωνούν όλοι, αλλά κάποια σημάδια μπορεί να φαινονται ήδη . Η αύξηση του κύκλου εργασιών του ηλεκτρονικού εμπορίου μειώνεται ακόμη και πριν από την πανδημία, αλλά ειδικά πέρυσι αυξήθηκε μόνο κατά 16% (ένα ποσοστό χαμηλότερο από το προβλεπόμενο). Τόσο χαμηλότερα που η εταιρεία έστειλε, για πρώτη φορά, μια επιστολή στους επενδυτές για να εξηγήσει τους λόγους μιας τέτοιας πτώσης.
Η Amazon είναι βαρετή , τουλάχιστον έτσι φαίνεται η πλατφόρμα αγορών τώρα. Αν σκεφτούμε την εμπειρία των πωλήσεων, η Amazon δεν προσφέρει παρά μια βιτρίνα . Ο ανταγωνισμός γίνεται σκληρότερος και άλλες εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου έχουν μπει γερά στον ανταγωνισμό. Οι πελάτες δεν πηγαίνουν μόνο στην Amazon για να δουν τα προϊόντα , εκτός από τις ημέρες των εκπτώσεων .
Οι πιο απολαυστικοί ιστότοποι για τον πελάτη είναι αυτοί που είναι όμορφοι, αλλά πάνω απ ‘όλα είναι αυτοί που αφήνουν τον αγοραστή μόνο ανάμεσα στα χιλιάδες προϊόντα που πωλούνται.
Η διαρροή εγκεφάλων από την Amazon
Μια τελευταία πτυχή που πρέπει να αντιμετωπιστεί, αλλά ίσως και ένα πρώτο σημάδι κρίσης, είναι αυτή της διαρροής εγκεφάλων. Ο ίδιος ο Μπέζος παραιτήθηκε από τον ρόλο του CEO για να αφιερωθεί στο Διάστημα .Ωστόσο, δεν είναι ο μόνος.
Πάνω από το 10% των ανώτερων στελεχών παραιτήθηκαν για να βρουν πιο άνετες και πιο κερδοφόρες θέσεις. Σε απόλυτους αριθμούς; Παραιτήθηκαν 45 ανώτατα στελέχη από 350 συνολικά. Ο λόγος; «Το αδιέξοδο της ανάπτυξης και επίσης μια γενική «δύσκολη κουλτούρα », όπως γράφει το Insider.
Η Amazon κατηγορείται ακόμη ότι αντιγράφει τα προϊόντα τρίτων και ευνοεί τα εμπορικά σήματα της Amazon έναντι άλλων εμπόρων λιανικής. Υπάρχουν εκατοντάδες «αποδείξεις» στο διαδίκτυο, αλλά και απευθείας στο Amazon.com. Σύμφωνα με τις έρευνες της The Markup , σχεδόν όλα τα 600 προϊόντα με την επωνυμία Amazon είναι στην πραγματικότητα αντίγραφα άλλων.